Youtubere og bloggere skal få unge til at droppe rygning

Flere helt unge ryger - og den udvikling skal vendes med en ny kampagne.

15-årige Victoria Garber har over 100.000 følgere på Youtube. Hun bliver betalt af Sundhedsstyrelsen for at være med i en kampagne, der skal være med til, at unge ikke begynder at ryge.

- Nu vil mig og Mads i gang med noget quiz, så der lige kommer lidt sjov ind i det. Vi skal se, hvem der kender hinanden bedst. Er jeg nogen sinde blevet presset til at ryge?

- Det kan jeg svare dig rigtigt hurtigt på. Det tror jeg ikke, du er. Jeg tror måske, at du er typen, der har røget en eller to smøger i dit liv.

Dialogen er fra en video på Youtube, hvor to unge såkaldte youtubere taler om rygning. Videoen er sponsoreret af Sundhedsstyrelsen og er en del af kampagnen 'Butwhy', der skal forhindre, at flere unge begynder at ryge.

Antallet af unge rygere er nemlig efter et markant fald siden slutningen af 90'erne igen stigende. Lige nu ryger cirka en ud af fem 15-årige dagligt, ugentligt eller sjældent, oplyser Kræftens Bekæmpelse.

Derfor har Sundhedsstyrelsen taget nye midler i brug. Væk er brochurer i postkassen og reklamer i tv. I stedet foregår kampagnen udelukkende på de sociale medier som Youtube, Facebook og Instagram.

- Budskabet om at lade være med at ryge er så vigtigt, så vi skal være der, hvor de unge er. Med den her kampagne kan vi få nogle unge i tale, som vi ikke ville få med traditionelle medier. De her såkaldte influenter - youtubere og bloggere - de kan også hjælpe med at oversætte budskabet til et sprog, som rammer de unge og virker troværdigt, siger Anne Rygaard Hjorthøj, der er kampagneansvarlig i Sundhedsstyrelsen.

Se videoen med to youtubere, som taler om rygning:

En bred vifte af unge

Sundhedsstyrelsen har allieret sig med en bred vifte af unge, som hver især når ud til mange tusinder af unge danskere på de sociale medier.

Bevidst har de valgt unge, som appellerer til forskellige målgrupper. Det kan for eksempel være modepiger, gamere (computerspillere) eller piger, der engagerer sig i mode.

Styrelsen har dog også både valgt at engagere influenter, der ryger, tidligere har røget og unge, der aldrig har røget.

- I kommunikation er troværdighed alfa og omega, og derfor er vi interesseret i at skabe dialog. For eksempel kan en eks-ryger italesætte de overvejelser, der var, da man begyndte med at ryge, siger Anne Rygaard Hjorthøj.

De unge gør det dog ikke gratis. Sundhedsstyrelsen har afsat 300.000 kroner til lønninger til de unge.

- Det er en meget rimelig pris, når man ser, hvad det her kan. Hvis vi skulle købe et traditionelt medieindryk i reklameblokke, så når vi op på 300.000 kroner meget, meget hurtigt. I virkeligheden er det her en meget billig kommunikationsform, siger den kampagneansvarlige.

Kræftens Bekæmpelse: Virkelig god idé

Responsen på kampagnen er entydig positiv hos Kræftens Bekæmpelse. Her mener direktør Leif Vestergaard Pedersen, at kampagnen kan ramme målgrupper, hvor vi lige nu ser en negativ udvikling i forhold til rygning, fortæller.

- Når man gerne vil i kontakt med børn og unge og diskutere rygning, så er det en god idé at være i alliance med nogle, som børn og unge lytter til. Og her er youtubere og bloggere en god og moderne tilgang, siger direktøren.

Hvor stort er problemet med unge, der ryger i dag?

- Helt forfærdeligt ser vi, at andelen af børn og unge er stigende. En af vores undersøgelser viser, at 1.000 børn på 11 år ryger dagligt i Danmark. Det er en katastrofal udvikling, som vil ramme det danske samfund, når de her børn og unge vokser op. Mange af dem vil blive syge og dø af tobak, siger Leif Vestergaard Pedersen.

Kræftens Bekæmpelse mener dog ikke, at kampagnen kan stå alene. Leif Vestergaard Pedersen foreslår, at vi for eksempel skal sætte tobakpriserne op. Ligeledes er det altafgørende, at unge ikke får lov at købe tobak, og tobakken gemmes væk i supermarkederne.

Generelt er det hele det danske samfund, som må tage hånd om problemet, mener Kræftens Bekæmpelse.

Facebook
Twitter