23-årige Noah inden tv-debut: 'Fuck, skal jeg ligne en idiot for åben skærm, mens hele Danmark kigger?'

Det var nervepirrende for Noah Larsen Suescun, inden han så sig selv i 'Danmarks bedste portrætmaler' på DR1.

Noah Larsen Suescun har altid forsøgt at kopiere virkeligheden med sin blyant. Som barn tegnede han de samme ting igen og igen, indtil han kunne gengive dem nærmest fotorealistisk.

De ting, han så på tv, var en stor inspirationskilde. Da han var ti år, tegnede han således en satiretegning af en terrorist, som var i færd med at sprænge en politiker i jakkesæt i luften. En tankeboble over terroristen viste, at han syntes, politikeren var en gris.

- Folk ville måske sige, at det var en lige lovlig voldsom tegning fra en ti-årig, men jeg syntes bare, det var sjovt, griner Noah Larsen Suescun.

Og Noah Larsen Suescun var ikke den eneste. Når han viste tegningen til sin familie og sine venner, grinede de også.

- Jeg elskede, at jeg kunne få folk til at grine. Den anerkendelse, der er i at få folk til at grine, driver mig, fortæller Noah Larsen Suescun.

Men det var ikke kun hans humor, som sendte Noah Larsen Suescun videre i 'Danmarks bedste portrætmaler', hvor han portrætterede Mads Steffensen. Det gjorde også hans tegneteknik, som udløste dommer-reaktioner som: 'En fabelagtig tegner! Helt fabelagtig!' og: 'Noah har nærmest gjort ham til en moderne Holger Danske'.

Vi har mødt Noah Larsen Suescun til en snak om at droppe ud af sin uddannelse for at forfølge kunstnerdrømmen, og om at finde sin identitet som multietnisk person i Danmark.

  • Som 16-årig startede Noah Larsen Suescun på handelsskolen. Men han trivedes ikke, og efter et halvt år droppede han ud. Han havde hørt om produktionsskolen 'Akademiet for Utæmmet Kreativitet', som er en produktionsskole med kreative fag som cirkusartisme, madlavning, design og kunst. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    1 / 13
  • Noah Larsen Suescun besluttede sig for at besøge Akademiet for Utæmmet Kreativitet, men han var skeptisk. - Der hvor jeg kommer fra, har produktionsskolen et dårligt ry. Det er forbundet med noget negativt, og man vil helst ikke være sådan én, der går der, fortæller han. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    2 / 13
  • Men hans fordom blev gjort til skamme, da han besøgte stedet. - Jeg fandt ud af, at det bare var en kæmpe legeplads for kreativ udfoldelse, fortæller Noah Larsen Suescun, og fortsætter. - For mig var det det helt rigtige. Jeg havde frihed til at lave en masse fede ting, og lærerne var de bedste. De så rent faktisk et potentiale i mig. Det var meget motiverende. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    3 / 13
  • Da Noah Larsen Suescun efter halvandet år stoppede på produktionsskolen, var han afklaret. Han ville leve af sin kunst. - Jeg tænkte: 'Hvis ikke jeg gør noget ud af det her, er jeg en idiot'. Jeg ved godt, at det er en hård branche. Men jeg er klar til at bo i en papkasse, hvis det er det, der skal til, for at jeg kan lave det, jeg elsker. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    4 / 13
  • Da Noah Larsen Suescun fik at besked om, at han var en af de udvalgte deltagere til dette års 'Danmarks bedste portrætmaler', blev han euforisk. - Jeg tænkte: 'Nu kommer der til at ske nogle drastiske ting i mit liv, 2019 bliver fandeme et godt år!' (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    5 / 13
  • - Optagelserne var fede. Under selve tegneprocessen lukkede jeg mig inde i min egen boble. Jeg havde så meget adrenalin, at jeg glemte alt omkring mig. Jeg følte egentlig bare, at jeg sad derhjemme og tegnede for mig selv. Men ugerne inden, det blev sendt, var fucking nervepirrende. Jeg tænkte: 'Fuck, skal jeg ligne en idiot for åben skærm, mens hele Danmark kigger?' (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    6 / 13
  • Noah Larsen Suescun lignede dog ikke en idiot på tv. Tværtimod. Faktisk blev hans portrættegning så god, at Mads Steffensen valgte at tage den med sig hjem. Mads Steffensen var imponeret over detaljeniveauet, der 'næsten fik tegningen til at ligne et fotografi'. Og det var ikke kun ham, der var imponeret. Det var dommerpanelet også. Så Noah Larsen Suescun strøg videre til semifinalen, og fik panelets rosende ord med på vejen. (Foto: Bo Christensen © Mastiff)
    7 / 13
  • Noah Larsen Suescun har en far med colombiansk baggrund og en mor med dansk etnicitet. Det har ført til en indre splittelse, særligt i teenageårene. - Jeg har haft svært ved passe ind, siden jeg var helt lille. På min skole var der for eksempel 50 procent danske børn og 50 procent med anden etnisk baggrund end dansk, og folk inddelte sig i grupper efter etnicitet. Jeg følte ikke, at jeg hørte helt til i nogen af grupperne. Det var svært, for jeg følte samtidig, at jeg var defineret af, hvilken gruppe jeg var del af, fortæller han. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    8 / 13
  • I dag føler Noah sig ikke længere splittet. - Jeg har fundet ud af, at jeg er, hvem jeg er, som individ. At jeg ikke er defineret af, hvem jeg er sammen med. Og jeg føler, at jeg har fundet mere balance i mit halvt danske, halvt colombianske ophav. Jeg kan ligesom trække på de gode ting ved begge kulturer. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    9 / 13
  • 'Hvad vil jeg egentlig have ud af min fucking kunst?' Det spørgsmål er Noah Larsen Suescun begyndt at stille sig selv. - Det ultimative mål er at få sat et mærke i historien. At blive husket for noget. Måske have sat et præg på den måde, vi tænker på. Jeg synes, vi er alt for individualistiske i dag, og det er som om, du kommer længst ved at være sådan: 'Fuck alle andre - jeg tænker bare på mig selv'. Jeg vil gerne være med til at trække det hele i en mere næstekærlig og spirituel retning. Og så vil jeg selvfølgelig altid have et ønske om bekræftelse, fortæller Noah Larsen Suescun. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    10 / 13
  • Noah Larsen Suescun vil gerne bruge sin kunst til at sætte spotlys på den danske kultur, som han mener, er blevet for materialistisk. Sammenlignet med sit latinamerikanske ophav synes han, at vi danskere har glemt vores medmenneskelighed i eufori over vores velstand. Han bruger vores normer omkring, hvornår unge flytter hjemmefra som eksempel: - I Danmark er det almindeligt, at man flytter hjemmefra som 18-årig. Og hvis man for eksempel bor hjemme, til man er 25, er forældrene sådan: 'Åh nej, hvad tænker naboerne ikke?' Her synes jeg, vi kan lære noget af latinamerikanerne, hvor familierne er tættere og betyder mere, siger Noah Larsen Suescun. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    11 / 13
  • Noah Larsen Suescun har søgt ind på Det Kongelige Danske Kunstakademi tre gange, men uden held. Derfor er han nu begyndt på en almen HF. - Jeg har aldrig været den helt store læsehest, men jeg gør, hvad jeg kan. En HF åbner op for, at jeg kan søge ind på kunstakademier i udlandet. Og hvis det glipper, så illustrationsuddannelser eller noget med animation. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    12 / 13
  • Han vil gerne studere kunst i Colombia, New York, Paris eller måske Berlin. - Det er drømmen. At komme ud at rejse og bo forskellige steder. Opleve verden og forskellige kulturer. Det er vigtigt for mig, fortæller Noah Larsen Suescun. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © dr)
    13 / 13
Facebook
Twitter
Emner: