Ai Weiwei får erstatning for bilreklame

Kunstneren Ai Weiwei skal have 1,75 millioner kroner i erstatning for brug af hans kunstværk i en dansk VW-reklame.

Ai Weiweis installation bestod af mere end 3.500 redningsveste fra flygtninge, der er kommet i land på den græske ø Lesbos. Vestene dækkede bygningens vinduer. (Foto: Linda Kastrup © Linda Kastrup)

Den kinesiske kunstner Ai Weiwei skal have en erstatning på 1,75 millioner kroner af Skandinavisk Motor Co.

Selskabet har uretmæssigt brugt Weiweis kunstværk i en VW-bilreklame, har Retten i Glostrup slået fast.

Ai Weiwei er tilkendt et vederlag på 1,5 millioner kroner samt en godtgørelse for ikke-økonomisk skade på 250.000 kroner.

Weiwei havde sagsøgt den danske importør af Volkswagen og krævet to millioner kroner i erstatning.

Han mente, at Skandinavisk Motor Co. A/S forbrød sig mod ophavsretten og markedsføringsloven, da selskabet fotograferede en ny Polo foran en kunstinstallation i 2017.

- Anvendelsen medførte en vis risiko for udvanding af Ai Weiweis 'brand' og havde karakter af en snyltning på Ai Weiweis gode navn og rygte, lyder det i de tre dommeres afgørelse.

- Anvendelsen udgjorde derfor en utilbørlig udnyttelse af kunstværket i markedsføringsøjemed, står der i dommen.

Ai Weiwei stod bag kunstværket, der prydede facaden på Kunsthal Charlottenborg i København.

Her var kunsthallens vinduer barrikaderet af 3.500 redningsveste opsamlet fra flygtninge, der kom i land på Lesbos i 2015 og 2016 i forbindelse med flygtningekrisen.

Ai Weiwei, der er en samfundskritisk kunstner, ville med kunstværket sætte fokus på den humanitære flygtningekrise.

/ritzau/

Facebook
Twitter