Alexander har brugt 80.000 kroner på at tune sin BMW: 'Jeg bruger mere eller mindre alt, jeg tjener'

Bilfestivalen Danmarks Hurtigste Bil er ikke bare ræs og pimpede øser - det er også sammenhold.

De smider stærkere turbo i. Flere hestekræfter. De designer og hjemmebygger bilerne. Svejser, hamrer og hakker. Tester og justerer. Alt sammen, indtil de er klar til at lufte bæsterne og køre ræs.

Og de er villige til at bruge mere eller mindre alle deres tjente penge på det.

- Jeg har bygget det hele selv gennem to år. Opbygning lavede jeg i vinter med bur, motor og body kit. Det har nok kostet 80.000, siger 26-årige Alexander Lindegaard, der har en BMW E36 med 420 hestekræfter og 2,5 liters turbo.

Denne weekend mødes 10.000 bilentusiaster til Danmarks Hurtigste Bil, der er en bilfestival og en oplagt mulighed for at få trykket på pedalerne.

'Så får den bare fuld fart'

Det er en tilbagevende begivenhed, der i år bliver afholdt på Padborg Park. Her hyldes pimpede øser, kogere og vilde anlæg, hvor man ikke er bange for at være lidt prollet med et glimt i øjet.

- Jeg synes bare, det er fedt, lyder det begejstret fra 24-årige Jimmi Jensen, der har bygget sin bil fra bunden, som han deltager med i år.

- Man bliver totalt forelsket i det. Man ved nok egentlig ikke, hvad det er, før man har siddet bag rattet og prøvet det, men når man er ved startlinjen, er alt andet bare glemt. Så får den bare fuld fart, siger 34-årige Henrik.

Henover en weekend mikses 'Fast and the Furious'-æstetik med dansk festivalliv – og resultatet er noget, der minder lidt om scener fra den hæsblæsende film 'Mad Max'.

På billederne herunder kan du se nogle af festivaldeltagernes biler og læse, hvad der driver deres hobby – og måske endda lugte lidt brændt dæk og bilos.

  • Jimmi Jensen på 24 år har bygget det hele selv. Det er en BMW E30, men den er fyldt med dele fra Mazda, Saab og Peugeot: - Det var lige, hvad jeg kunne finde hos autoophuggeren. Jeg tror, den har kostet mig 10-12.000 kroner, ikke mere, siger han. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    1 / 10
  • - Jeg er med som rookie, helt nybegynder. Min far og min kæreste har lavet bilen. Vi har et team med to andre biler. Jeg er ikke så god til det, jeg er kun autolakerer, så jeg maler bare biler, fortæller Camilla Christensen på 19 år. Det er sjældent, der er piger med, fortæller hun, og der er kun tre med i år. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    2 / 10
  • Spørger man Nick Madsen, hvad det er, der driver ham, svarer han: - Det er sjovt! En del er, at det er en mega fed hobby, og fællesskabet er superfedt. Den anden del af det er, at jeg altid har været lidt af en hobby-mekaniker, men aldrig rigtig været mega god til det. Så det er en god måde at lære det på, for du sidder ikke med en bil, du skal have ud og køre i morgen. I stedet har du et par uger, hvis du fucker et eller andet op. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    3 / 10
  • 22-årige Nikolaj Damgaard (i den blåstribede dragt) står sammen med sine venner, der også kører og er mekanikere. - Bilen har kostet 20.000 kroner. Det er ret billigt. Netop fordi vi har lavet meget selv og hjemmedesignet meget. Det har vi sparet utrolig mange penge på. Turboen er nu heller ikke den dyreste. Det er lidt nogle kineser-turboer, men de holder fint nok. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    4 / 10
  • 34-årige Kim Spanner har en BMW E30 Touring, der er sat ned på en Supra. - Den har kostet rigtig mange timer. Over 100.000 kroner. Helt sikkert. Og det er fuldstændigt sindssygt, men det er sådan, det er. Lige så snart du sidder på banen og skal til at slippe koblingen... Det er adrenalin. Det er mega fedt. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    5 / 10
  • 26-årige Alexander Lindegaard har bygget hele bilen selv gennem to år: - Opbygningen, som jeg lavede i vinter med bur, motor og body kit, har nok kostet 80.000. Jeg arbejder og har familien derhjemme, og så er det ellers det her, jeg går og roder med. Jeg bruger mere eller mindre alt, jeg tjener. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    6 / 10
  • 21-årige Jacob Durand (yderst til højre) har sammen med sine venner fra Fyn rodet med en gammel Ford Mondeo. - Bilen har kostet 4.000 og så lidt maling. Og ellers bare ren og skær drengehygge. Ikke en krone mere. Kun for transport herover og tilbage, fortæller Jacob og tilføjer: - Vi vil ikke sige, der er meget gaderæs på Fyn, men vi har da vores faste steder og crews, hvor vi mødes. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    7 / 10
  • 50-årige Thomas Bro er også bidt af biler: - Den betyder frirum, og man får hjernen helt væk fra det, man laver til daglig. Ved siden af arbejde er det her det, der skaber et pusterum. Det gør en kæmpe forskel, fortæller han. Og prisen på bilen? Den løber op i 170.000 kroner: - Det dyreste er ubetinget motoren. Den fås ikke længere og er udgået. 550 hestekræfter laver den lige nu. Næste gang skal den lave 650 hestekræfter, siger Thomas Bro. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    8 / 10
  • Henrik Riis Jakobsen på 34 har en gammel Nissan fra 1990: - Et slag på tasken, så er det vel 100-200.000 kroner, den har kostet. Men det er svært at sætte pris på, siger Henrik Riis Jakobsen. Det er nemlig også noget andet, der betyder noget for ham: - Vi har jo også sammenholdet herude. Vi flytter nærmest rundt sammen, når vi tager rundt til diverse løb. Det er super sjovt! (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    9 / 10
  • Kenneth Sand Hvid på 28 har haft sin BMW E30 i syv år: - Jeg har ingen idé om, hvor mange penge og hvor meget tid jeg har brugt. Alt for meget. Jeg har haft den omkring syv år. Den har haft tre forskellige motorer. Nu har den en V8-motor. Bagenden har været savet af og fået svejset en anden på. Den er også blevet lidt grimmere, siger han og griner. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © dr)
    10 / 10
Facebook
Twitter