Ud med det perfekte, ind med det ægte - analoge fotos hitter som sjældent set før

Filmfotografier oplever lige nu lidt af en renæssance, og det skyldes især den yngre generation.

Shot on film. Eller på dansk: Skudt med film.

Måske har du lagt mærke til den sætning, når du scroller gennem dine yndlingsinfluenceres opslag på Instagram.

For billeder taget med analoge kameraer, der bruger filmruller, fylder mere og mere på sociale medier.

Faktisk er det blevet til en trend at lægge analoge billeder op i sit feed. Og interessen for analoge fotografier, som ældre læsere måske kan huske fra 80'erne og 90'erne, er nærmest eksploderet de senere år.

Supermodellen og influenceren Kendall Jenner er flere gange blevet spottet med et analog kamera, og det har sandsynligvis været med et sparke trenden i gang. (Foto: John Angelillo/UPI/Shutterstock © Scanpix)

Det kan man blandt andet se på Instagram, hvor hashtagget #filmisnotdead er blevet benyttet over 22 millioner gange.

Man kan i den grad også mærke interessen i fotobutikken Photografica, der ligger i indre København.

Det fortæller Gunnar Tómas Hlynsson, der er indkøber i butikken.

- Vi oplever en stor efterspørgsel efter filmruller, engangskameraer og også simple filmkameraer. Rigtig mange hobbyfotografer er skiftet over til analog fotografi, og det skyldes helt sikkert trenden på sociale medier.

- Jeg vil sige, at det er kendte og influencere, der driver efterspørgslen. Og det er især de unge, der er vilde med de analoge billeder, siger han.

Prisen på filmruller skyder i vejret

Filmfotografiet oplever altså lige nu lidt af en renæssance og specielt blandt den yngre generation. Men for bare ti år siden så udsigterne for den fotografiske genre anderledes dystre ud.

For da Kodak, der er det ledende firma i verden indenfor produktion af filmruller, indgav en konkursbegæring i 2012 (Kodak drives i dag videre under navnet Kodak Alaris), blev det set som enden for det analoge fotografi.

Her ses analoge billeder af den danske skuespiller Besir Zeciri, der blev taget til en portrætartikel til DR. De fleste får i dag de analoge billeder tilsendt digitalt. (Foto: Stefan Wessel © DR)

For i begyndelsen af 2010'erne havde de fleste mennesker nu et skarpt kamera i lommen i form af en iPhone, som kunne gemme tusindvis af billeder. Det fik iagttagere til at forudse, at de analoge billeder med den langsommelige fremkaldelsesproces og kun 36 billeder per filmrulle ville blive overflødig.

Men nu er billedet, så at sige, et helt andet.

Efterspørgslen på filmruller er blevet så stor, at der i flere omgange har været leveringskriser på de mest populære filmtyper, fortæller Gunnar Tómas Hlynsson.

- Det sidste halvanden års tid har de mest populære filmtyper været udsolgt mange steder, og derfor har vi ikke kunnet få dem på lager.

Efterspørgslen har også forårsaget ret markante prisstigninger.

- Vores billigste filmrulle med 36 billeder koster nu 89 kroner. For ikke så lang tid siden kunne man købe dem for 49 kroner, siger Gunnar Tómas Hlynsson.

Analog kamera har tyvedoblet sin værdi

Hos Photografica oplever de også en øget efterspørgsel på analoge kameraer.

Det har betydet et voldsomt prishop på flere typer af analoge kameraer. Et eksempel er typen Olympus Mju-II, som de senere år er blevet voldsomt populære.

- Det er et simpelt point and shoot-kamera, som er nemt at bruge. De er blevet populære, fordi der er en stor gruppe, som gerne vil tage filmbilleder, men som absolut ingen forstand har på kameraer i forvejen, siger Gunnar Tómas Hlynsson og fortsætter:

- For fire-fem år siden blev den type kamera solgt for 100 kroner, men nu koster det mellem 2.000-2.500 kroner, så det er en voldsom stigning.

Influencer: Det gælder om at skille sig ud

Trenden med at lægge analoge billeder på Instagram er vokset de seneste år, især hjulpet på vej af en af klodens allerstørste influencere, supermodellen Kendall Jenner.

Hun er af paparazzifotografer ofte blevet spottet med et analogt kamera i hånden, og hun lægger også nogle gange analoge billeder op på sin Instagram-profil, hvor hun har 225 millioner følgere.

Herhjemme er fotografen Petra Kleis og populære instagrammere som Trine Kjær og Sidsel Alling nogle af dem, der har taget de analoge fotos til sig.

For Sidsel Alling, der beskriver sit arbejde som "en kombination af influencer og content creator", er det en måde, hvorpå hun kan skille sig ud.

- Det er noget, som alle, der laver, hvad jeg gør på sociale medier, gerne vil. Man skal kunne skille sig ud i denne her uendelige strøm af billeder på Instagram. Analoge billeder er æstetisk ret flotte, og det er nok derfor, det er blevet så populært. Det giver noget nærvær, som man måske savner i de her digitale tider, siger hun.

Sidsel Alling elsker stilleben-billeder, hvilket er opsætninger af livløse genstande, som på billedet her. - Der får man noget ekstra, hvis man skyder det analogt, siger hun. (Foto: Sidsel Alling © Sidsel Alling)

Hun er en af de mange, som lidt paradoksalt tager analogbilleder for at poste dem digitalt. Det foregår ved, at hun afleverer filmrullen hos en fotohandler, som fremkalder filmen, scanner den og sender de færdige billeder retur digitalt.

Det er sammenlignet med et hurtigt billede taget med iPhonen en både dyr og langsommelig fornøjelse. Men det er samtidig en del af det tiltrækkende ved det analoge, mener Sidsel Alling.

- Med et analogkamera har du 36 billeder på en film, og det er ret dyrt at købe og få fremkaldt. Så du skyder ikke mange billeder, og det er mere risikofyldt, fordi du ikke kan se, om billedet blev godt, før det er fremkaldt.

- Men jeg synes, man husker øjeblikkene bedre, når man først får billederne efter noget tid. Og uperfekte billeder kan også være tiltalende i den evige strøm af helt perfekte billeder, siger hun.

Trendforsker: En klassisk modtendens

At analoge billeder er steget voldsomt i popularitet, er ikke noget som overrasker Louise Byg Kongsholm, der er trendforsker og direktør for virksomheden Pej Gruppen.

Hun sammenligner den analoge tendens med lignende trends, som også er oppe i tiden.

- Man kan drage parallel til vinylpladen, som er modtendensen til Spotify og til slow brew-kaffe, som er modtendens til espressomaskinen. Og her ser man de analoge billeder som en modtendens til de digitale billeder, vi i massevis tager med vores iPhone.

Ifølge trendforskeren er trenden populær blandt en lille del af befolkningen. Dem, der er meget bevidste om, at de vil være anderledes og være det modsatte af mainstream.

- Når man kigger på trends og udvikling af produkter, så er det en bølge, der starter i det små. Derefter kommer flere til, og når det så rammer mainstream, så skal firstmoverne reagere modsat. Ellers er de ikke trendy, forklarer Louise Byg Kongsholm.

Den analoge trend ser hun som en del af noget større, som gør op med det strømlinede og digitale liv, vi i stigende grad lever i dag.

- Vi forsøger desperat at holde igen med digitaliseringsbølgen, og derfor hyper man den analoge verden.

- Jeg ser det som, at vi modarbejder et liv, der bliver mere og mere digitalt, blankt og strømlinet. Det modsatte er en kaffekop i keramik med ujævn glasur, vandring, mountainbiking og surdej, som skal passes, siger Louise Byg Kongsholm.