3 spil-filmatiseringer der er møgfede (og én vi skal glemme)

Et banebrydende gys i spilform ender snildt banebrydende gyseligt, når det skal filmatiseres. I anledning af biografaktuelle 'Assassin's Creed's-filmen guider vi til det bedste fra den udskældte genre.

Vi kigger på sjældent gode spil-filmatiseringer i anledning af 'Assassin's Creed'-filmen (billedet), der er aktuel nu (Foto: Assassin's Creed)

Hollywoods forhold til spilindustrien er mærkeligt. Det kan godt være, at millionerne ruller ind, når spilsucceser bliver filmatiseret, men ofte er resultatet stærkt forglemmeligt.

Til tider er det slet og ret makværk, hvis du spørger fans og anmelderne.

Det nyeste skud på stammen er filmatiseringen af det toppopulære actionadventure-spil 'Assassin's Creed', og her er Michael Fassbender i hovedrollen.

Uden at tage stilling til dens beskaffenhed, så har vi allieret os med spilekspert og filmfan Morten Greve, der udpeger højvandsmærkerne i den udskældte genre.

Afslutningsvist guider vi til en film, der minder os om, hvor galt det kan gå. God fornøjelse:

Final Fantasy

- Spilserien startede helt tilbage i 1987 med det første 'Final Fantasy' til Nintendo NES og er nu, efterhånden 30 år senere, nået op på nummer 15 bare i hovedserien. I 2001 kom den computeranimerede biograffilm 'Final Fantasy: The Spirits Within', der kun i allermest løse grad havde noget med 'Final Fantasy' at gøre. Til gengæld præsenterede filmen banebrydende computergrafik.

- Særligt hovedpersonen Aki Ross var et teknologisk mesterstykke, og hun blev sjovt nok valgt som en af verdens mest sexede kvinder i 2001 af et amerikansk mandemagasin, fortæller Morten Greve.

Final Fantasy: The Spirits Within. Instr. Hironobu Sakaguchi, Motonori Sakakibara, 2001. Er tilgængelig på dvd.

Warcraft

- Baseret på Blizzards fænomenalt succesfulde 'Warcraft'-univers og med et solidt budget i ryggen, sendte Blizzard orker i krig mod mennesker tidligere på året, fortæller Morten Greve.

- Store slagscener og en overflod af special effects kunne ikke dække over uimponerende skuespil, men til gengæld var filmen yderst tro overfor kildematerialet. Måske lidt for meget, hvilket fik en del anmeldere til at stå af. Internationalt blev det dog en kommerciel succes med en omsætning på over 400 mio. dollars.

Warcraft: The Beginning. Instr. Duncan Jones, 2016. Er tilgængelig til stream.

Resident Evil

- Skuespiller Milla Jovovich blev med figuren Alice det helt store omdrejningspunkt i den første 'Resident Evil'-film fra 2002. Det var en rigtig action-gyser, der fungerede som en fin hyldest til spillene. Hendes figur var ikke en del af spillenes, men blev alligevel så populær, at Jovovich som Alice har været hovedpersonen i fire 'Resident Evil'-film siden.

- Det er gode tjubang-film, der også kan ses uden at være inde i 'Resident Evil'-universet. En sjette film er på vej i de danske biografer i slutningen af januar, fortæller Morten Greve.

Resident Evil-serien. 2002-2016. Div. instruktører. Flere af filmene er tilgængelig til stream.

Dårligst filmatisering: Alone in the Dark

- Selvom konkurrencen ikke er ubetydelig til titlen som dårligste filmatisering af et computerspil, så må præmien gå til 'Alone in the Dark', løst baseret på spillet 'AitD: The New Nightmare'. I filmen, der er instrueret af notoriske Uwe Böll, vralter Christian Slater og Tara Reid sig gennem en forfærdelig, usammenhængende, kliché-fyldt “actionfilm” (begrebet brugt frit), hvis forfærdelighed ikke engang gør filmen sjov at se.

- Det oprindelige 'Alone in the Dark'-spil fra 1992 var banebrydende gys, den her film er bare banebrydende gyselig.

Alone in the Dark. 2005. Instr. Uwe Böll. Er tilgængelig på stream.

Morten Greve

  • Er freelance-spildesigner gennem 10 år og tidligere spilredaktør på et større dansk livsstilsmagasin for mænd.

  • Er passioneret gamer og ambassadør for, at spil skal tages mere seriøst som kulturform.

Facebook
Twitter