5 bands der støjer så fedt at du må skrue endnu mere op

De gjorde oprør mod 80'ernes pastelfarvede synth-pop og blev inspirationskilder. I aften får Jesus and Mary Chain København til at skælve.

P6 BEATs Carsten Holm peger på gruppen A Place to Bury Strangers som en af støjrockens ypperste repræsentanter i den yngre generation. (Foto: (C)2009 Andrew Youssef)

Hvinende guitarfeedback, støj og susende lyd i ørerne.

The Jesus and Mary Chain revolutionerede rockmusikken i 80’erne, hvor der var overflod af synthesizerbåret new wave og elektropop på den britiske scene. I aften står de på scenen i Vega i København.

De to skotske brødre Jim og William Reid udgjorde gruppen, der var lige dele inspireret af Velvet Underground og punk. De fik dengang skudt i skoene, at deres første demobånd lød for meget som New Yorker-bandet The Ramones.

Derfor tog kastede sig ud i denne noget mere aggressive lyd og skabte debuten 'Psycho Candy', der siden har inspireret et utal af andre navne, der også udforskede støjens potentiale. Her er nogle af de mest markante:

My Bloody Valentine

Man kan ikke tale om The Jesus and Mary Chain, uden at komme ind på Creation Records, hvor deres første single udkom.

Creation kastede sig siden over navne som Ride, Primal Scream og særligt My Bloody Valentine, der med orkesterlederen Kevin Shields i front, har en markant betydning for støjrockens ABC.

En af My Bloody Valentines varemærker, er at spille så vanvittigt højt, at publikum bliver nødt til at gå – og hvis salen er godt tømt, når koncerten er slut, betegner bandet det selv som en succes!

0:00

Sonic Youth

Da The Jesus and Mary Chain trådte deres barnesko i de tidlige 80’ere, blev Europa stille og roligt indtaget af newyorkerne Sonic Youth, som var leveringsdygtige i et tilsvarende støjende og ofte endnu mere brutalt lydunivers ned deres skotske ligesindede.

Begge navne blev hurtigt pionerende inden for deres felt – med The Jesus and Mary Chain, der havde mere form i deres sange, end den mur af avantgarde og ufremkommelighed, der oftere opstod hos Sonic Youth.

0:00

The Raveonettes

Danske Sune Rose Wagner og Sharin Foo har et stort slægtskab med The Jesus And Mary Chain - samtidig med en fascination af 60'ernes wall of sound-lyd, som produceren Phil Spector var arkitekt bag.

Den ’hvide støj’, som du eksempelvis kan høre i afslutningen af ’Beat City’ er en videreudvikling af de hidsige frekvenser, som du finder på flere af The Jesus and Mary Chain numre.

0:00

A Place To Bury Strangers

Dette band har fået titlen ’New York City’s loudest band’, blandt andet pga. deres ofte kaotiske liveshows.

Styret benhård af Oliver Ackermann, bevæger trioen sig ud i en intens verden af distortede guitarer, ’hvid støj’ og hurtige statiske rytmer, som næsten kun kan spilles så præcist og kontinuerligt via en trommemaskine.

A Place To Bury Strangers repræsenterer en mere kold slags industrial, som både i USA og England op igennem 80’erne og 90’ernes har nydt godt af The Jesus and Mary Chain.

0:00

Nine Inch Nails

Trent Reznor er manden med de ni tommer lange søm, og hørte musik da han cyklede rundt på sin avisrute, 15 år gammel.

Pludselig hørte han The Jesus and Mary Chain med ’Never Understand’, og han forstår stadig ikke, hvorfor han ikke faldt af cyklen. Han havde aldrig hørt en så grim lyd, spillet på noget som kunne være støvsugere, der var gået i stykker.

Han lovpriser bandets debut ’Psychocandy’ og kalder kærligt The Jesus and Mary Chain for ’støj-misbrugere’.

0:00

Foto: Getty Images / Scanpix

  • The Jesus and Mary Chain (billedet) spiller i Vega i aften klokken 20. Koncerten er desværre udsolgt, men der er venteliste.

(Foto: Tony Mottram)
Facebook
Twitter