6 verdensstjerner der deler skæbne med Nik & Jay

Når den storsælgende hit-duo står på scenen i aften, kan kigge de tilbage på en forunderlig rejse, som Miley, Justin og Kylie også har været på.

God eller dårlig smag? Det afhænger af, hvem du spørger og ikke mindst hvornår du spørger. Her er det tilbage fra 'Boing'-dagene i 2006. (Foto: Simon Bohr)

Når Nik & Jay indleder deres turné i dag i et totalt udsolgt Odeon i Odense, så kan de kigge tilbage på lidt af en rejse.

I dag associeres navnet med dansksproget pophiphop med dansegulvspondus og hitpotentiale.

Men der var engang, hvor kulturparnasset og musikskribenterne ikke kunne rumme Værløse-drengene Niclas Petersen og Jannik Thomsen.

Da de brød frem, blev de mødt af kritik om selvfedme og tekster med "pointeløs praleri". Men samtidig opbyggede duoen støt en loyal fanbase, der elskede dem af de samme grunde, som anmelderne hadede dem.

For nogle år siden skete der noget. Piben fik en anden lyd.

Pludselig var Nik & Jay en "klasse for sig selv på den danske popstjernehimmel" og dansk musiks "ukronede popkonger" ifølge anmelderne.

Nik & Jay var blevet accepterede, folkekære. Nu står de over for en arenaturné med otte koncerter - hvoraf flere er udsolgte.

Men den dynamik er Nik & Jay ikke ene om. Langt fra. Vi opridser en række internationale kunstnere, der har taget lidt af en håndbremsevending fra det dårlige til det gode selskab.

Miley Cyrus

Hun startede som barnestjerne på Disney Channel i serien ’Hannah Montana’, da hun var 11 år gammel.

Hun har sideløbende arbejdet med sin far, countrystjernen Billy Ray Cyrus, og udsendt albums både som Miley Cyrus og soundtracks til ’Hannah Montana’ - med skiftende succes. Siden har topløse billeder af en ung Miley, twerking ved award-shows og hash-rygning, været med til at skabe en tumultarisk tilværelse for det nu 24-årige idol.

Men så skete der noget. Hun blev kåret til at være et moderne bud på en feminist. Samtidig er hendes musikalske talent blevet anerkendt af en lang række musikere, hun har samarbejdet med. For eksempel Pharrell, Wiz Khalifa, Ariel Pink, Britney Spears, The Flaming Lips og Moby.

Justin Timberlake

I en alder af bare 15 år, blev Justin Timberlake en del af N’Sync – et af verdens bedst sælgende boybands.

Efter fem år som teenagestjerne, kastede han drengebandets image af sig, gik solo og blev udråbt som den ’nye Michael Jackson’.

Siden er han gået fra at være ’Prince of pop’ til skuespiller i både komiske og autoritære roller, samt at være en kulturpersonlighed med stærke holdninger til strømninger i samfundet og have en fond, der støtter op om musikundervisning i skolerne.

Madonna

I 80’erne vekslede mellem hun mellem multimillion-sælgende popsingler, skandaler i privatlivet som kom på forsiden af sladderbladene og stødende liveoptrædener med et stærkt seksuelt og (vil nogle mene) pornografisk indhold.

I slutningen af 90’erne var Madonna som forvandlet, da hun lavede det mere dybsindige album ’Ray of Light’, hvor en mere afdæmpet og mørk Madonna tonede frem igennem en produktion, der var styret af den britiske producer William Orbit.

Orbit havde længe været en respekteret elektronisk kunstner i alt fra trance til trip hop, og har samarbejder blandt andre Beck, Blur og U2 på samvittigheden.

Kylie Minogue

Hun startede som sæbeopera-skuespiller i Australien i 80'erne, og hærgede omtrent samtidig verdens hitlister som popprinsesse med ørehængere som ‘I Should Be So Lucky’ og ‘The Locomotion’.

Kylie blev formet af det britiske sangskriver trekløver Stock, Aitken & Waterman, der også stod bag navne som Banarama, Rick Astley, Mel & Kim, Jason Donovan og mange flere.

På toppen af sin karriere, dukkede hun op som uskylden selv i den dystre ’Where The Wild Roses Grow’ – skrevet af den kompromisløse Nick Cave – og med ét, kom Kylie Minogue ud til et væsentlige mere alternativt publikum.

I 2005 kæmpede hun mod brystkræft og overvandt den – efterfølgende har der været snak om en ’Kylie-effekt’, fordi flere kvinder går til regelmæssige lægetjek for kræft i Australien.

Fleetwood Mac

Amerikanske Fleetwood Mac udsendte 11 album i et sandt arbejdsraseri i bandets første ti leveår.

Deres 11. album hed ’Rumours’ og førte bandet ind i mainstreamkulturen i 1977, hvor de blev de næste 10 år – men ikke uden omkostninger. Flere af deres efterfølgende plader, blev betragtet som kunstneriske fiaskoer, med undtagelse af ’Tango In The Night’, der igen kastede flere top 10-singler af sig.

Op igennem 00’erne og 10’erne, er ’Rumours’ dog blevet fremhævet som en væsentlig inspirationskilde og kåret som et af rockmusikkens største værker, af navne som Bon Iver, Fleet Foxes, Lorde og Mumford And Sons. Efterfølgende har Fleetwood Mac turneret rundt i verden, på nogle af de største scener.

Hall & Oates

Et eksempel på en popduo, der med flere top ti hits i bagagen, pludselig bliver et kultfænomen i den tunge hiphop.

I 70’erne og 80’erne strøg Hall & Oates direkte ind i pophimlen med sangen som ’Maneater’ og ’Private Eyes’ og dyrkede deres jazzede, funkede pop, som blev dødt 'Blue eyed soul'.

De var et større navn i USA end i Europa, hvor der var respekt for deres hits, men de fik aldrig et fast publikum. Fra 90’erne og frem, dukkede der pludselig samples fra Hall & Oates op i musik med De La Soul, J Dilla, Wu-Tang-Clan, Wyclef Jean og senest har britiske The XX snuppet en bid af ’I Can’t Go For That’ på deres single ’On Hold’.

Fotos: Scanpix