Genial serie afslører hemmeligheden bag legendarisk legetøj

Star Wars? He-Man? Barbie? Netflix-serie gennemgår det mest toneangivende legetøj gennem tiderne på stærkt seværdig vis.

'The Toys That Made Us' på Netflix fortæller historien og bl.a. Star Wars-legetøjslinjen, som var en usikker investering, og Barbie. (Foto: Ian Waldie © Netflix / Getty Images)

Hvem har ikke på et tidspunkt i deres liv været komplet besat af legetøj?

Nogen droppede interessen, da de var små, andre samler stadig legetøj som voksne, men uanset hvad har de fleste et udpræget nostalgisk forhold til barndommens legeglæde - og det ved Netflix naturligvis godt.

Streaming-giganten har med deres store databank totalt styr på, hvad vi forbrugere gerne vil have, og hvad enten det er en hyldest til 80’er-film i 'Stranger Things', en genoplivning af komedieserien 'Full House' eller som i deres underholdende dokumentarserie 'The Toys That Made Us', så er det med nostalgi fra barndommen i fokus.

I 'The Toys That Made Us' gennemgås hen over to sæsoner på i alt otte afsnit det mest toneangivende legetøj gennem tiderne fra Star Wars til Hello Kitty. Det spændende ved denne serie er dog ikke kun gensynet med legetøjet, men også de utrolige historier bag.

Legetøjsbranchen er en milliardindustri, og serien skildrer både kreativitet og forretningssnilde på højeste niveau. Folkene hos Fox News, der kun tror, at danskerne gør sig i cupcakes, bør se denne serie, for et afsnittene handler om verdens største legetøjsproducent LEGO.

Her kommer en guide til de bedste afsnit, som du bare ikke må snyde dig selv for, hvis dit indre legebarn stadig bor derinde et sted.

Ingen anden lejetøjsproducent har kunnet matche LEGOs perfekte klodsdesign, og på trods af en krise i 00’erne indtog LEGO i 2014 pladsen som verdens største legetøjsfirma. (Foto: Sean Gallup © Getty Images)

LEGO (sæson 2, afsnit 3)

Det danske firma, hvis navn er en sammentrækning af ’leg godt’, har været på lidt af en rutsjebanetur, siden de først startede med at producere trælegetøj i 1932.

Det var først i midten af 1940’erne, at de begyndte at fokusere på at producere plasticklodser, og selvom der fandtes mange alternativer til LEGO. Men det var LEGO-chefen Ole Kirk Christiansen og hans søn Godtfred, der i 1958 videreudviklede klodsen, som vi kender den i dag med ’tuber’ på undersiden, at den perfekte låsemekanisme gjorde klodsen til verdens mest populære.

Ingen anden lejetøjsproducent har siden kunne matche LEGOs perfekte klodsdesign, og på trods af en dyb krise i 00’erne indtog LEGO i 2014 pladsen som verdens største legetøjsfirma.

Det er en fascinerende rejse, og som dansker er dette afsnit et must-see.

Mark Boudreaux, som medvirker i serien, har designet Star Wars-legetøj siden 1970'erne. (© Netflix)

Star Wars (sæson 1, episode 1)

Star Wars-filmene har ca. indtjent syv milliarder dollars, men legetøjet har indtjent det dobbelte! Det siger lidt om, hvor stor en forretning legetøj er, og som det er med andre store pengeindustrier, så kræver succes den rette strategi, kreativitet og en god portion mavefornemmelse.

Ingen havde regnet med, at Star Wars-filmene ville blive en stor succes, og derfor blev alt sat på spil, da legetøjsfirmaet Kenner som de eneste i legetøjsbranchen, havde mod på at påtage sig opgaven at skabe en Star Wars-legetøjslinje fra bunden.

Det viste sig at være en exceptionel god ide og på trods af tidspres og en usikker investering i et ukendt brand, så fik Kenner en af de bedste deals i legetøjshistorien, da de fik et cut på 95 procent af indtjeningen på legetøjet. En kæmpe fejl af George Lucas og filmselskabet Fox, som har mistet milliarder på denne aftale.

Star Wars-legetøj er stadig i høj kurs i 2018, og det er derfor en både relevant og spændende fortælling om et af de største kulturfænomener nogensinde.

He-Man - det mest succesfulde legetøj i verden i 1980'erne. To designere hævder, at de alene skabte ham, og det er der kommet en meget underholdende episode ud af. (Foto: Carlos Tischler © Getty Images)

He-Man (sæson 1, episode 3)

Knapt så relevant den dag i dag, men ikke desto mindre er historien om He-Man den mest underholdende legetøjsfabel fra 1980’erne, hvor He-Man var det absolut mest succesfulde legetøj i verden.

Legetøjsfirmaet Mattel (kendt fra bl.a. Barbie) med Ray Wagner i chefstolen havde år forinden sagt nej til at lave, hvad der skulle vise sig at blive det mest indtjenende legetøj i verden, 'Star Wars'. Derfor var de desperate efter en stor succes, ikke mindst inden for drengelegetøj, som de hidtil ikke havde haft succes med.

Mattel nedsatte en researchenhed og fandt ud af, at 5-årige drenge var trætte af ikke at få lov at bestemme derhjemme, og at de ville ”have kraften” – som senere blev He-Mans slogan ("I have the power”). Det førte firmaet i en retning af barbar-legetøj og store muskler, hvilket var designeren Roger Sweets første skridt mod den veltrænede figur, som han selv kaldte He-Man.

Men i kælderen hos Mattel sad endnu en ung og lettere vred designer ved navn Mark Taylor, der tegnede som en drøm og havde stakkevis af figurtegninger liggende. Desværre mener både Sweet og Taylor begge, at de alene skabte He-Man, og det er der kommet en genialt morsom episode ud af.

Og så er gensynet med Beast Man, Stinkor og Skeletor fantastisk. Suk.

Barbie blev "født" i 1959 og kan fejre 60 års fødselsdag til næste år. (Foto: Ian Waldie © Getty Images)

Barbie (sæson 1, episode 2)

Barbie er ikke bare det mest ikoniske pigelegetøj nogensinde, hun er blevet et politisk symbol, der reflekterer tiderne og kvindens plads i samfundet – fra en dukke, der blot havde flot hår til doktor-Barbie.

I 1950’erne fandtes der stort set intet spændende pigelegetøj, der hovedsageligt bestod af glansbilleder og babydukker. Det forstod forretningskvinden Ruth Handler ikke, og selvom de færreste troede på hendes vision om at skabe legetøj til piger, der ligesom drengenes legetøj fordrer karrieredrømme og seje forbilleder, så gik hun målrettet efter den næste store legetøjssucces til piger.

Da Handler tog til Schweiz for at få inspiration, faldt hun over en 29 centimeter høj dukke, som tilfældigvis var... en dukkeversion af en tegnet callgirl fra en avisstribe skabt til tyske krigsveteraners fornøjelse. Men det skræmte ikke Handler, der så potentiale i dukken og fik den modificeret til, hvad vi i dag kender som Barbie-dukken.

Historien om Barbie er vanvittig, spændende og uhyre relevant den dag i dag, hvor dukken har en mere politisk korrekt kropsbygning og kan fås i alle farver.

Facebook
Twitter