De største danske YouTubere har lige så mange seere som mellemstore tv-kanaler. Og de er begyndt at tage fokus og priser med hjem fra gallashows, for næsen af tv-værter og skuespillere.
Den slags har sin pris – og den blev uddelt lørdag aften til Guldtuben 2016.
I Det Kongelige Teater blev de bedste danske YouTubere kåret i 12 kategorier, der dækker alt fra spil, fashion og sjov til sang og seriøse budskaber.
Der er med andre ord masser af guldindhold at give sig i kast med på en kedelig søndag og hele resten af ugen og året med.
Herunder kan du se vinderne, der i øvrigt er alt mellem 7 år gamle og rimelig voksne.
Rasmus Brohave - Årets YouTuber og Årets Serie
18-årige Rasmus Brohave lagde sin første video på Youtube tilbage i 2012. Siden er kanalen og antallet af abonnenter vokset ekspansivt (nu: over 178.000) og er med til at sikre ham i år prisen som Årets Youtuber.
Formålet med videoerne er at underholde folk. Han laver sjov og fjoller med sine venner, men har også interviewet bandet Phlake på Roskilde festival og lavet mad med Timm Vladimir.
Brohave vinder også Guldtuben for årets serie, nemlig ’Hvad kan jeg blive?’. Her prøver Rasmus han forskellige erhverv af og går i lære som dyrepasser, slamsuger og steward. Rasmus Brohave vandt i øvrigt også sidste år i samme kategori for serien The Unicorn Show, som han lavede i samarbejde med sin Youtube-kollega Eiqu.
Gulddreng - Årets Sang
Ingen vidste, hvem der gemte sig bag den mystiske artist Gulddreng, men nummerethttps://www.youtube.com/watch?v=BKqavfM5Q2Y&feature=youtu.be’Model’https://www.youtube.com/watch?v=BKqavfM5Q2Y&feature=youtu.beblev alligevel et monsterhit, siden det kom ud for tre måneder siden.
I løbet af kun tre uger streamet mere end en million gange på Spotify, men det hele startede på Youtube, hvor videoen er set næsten tre millioner gange. Den er dog allerede overgået af Gulddrengs næste track, ’Se mig nu’, der efter bare to måneder allerede er set over 3,5 millioner gange.
Efter håndener det kommet frem, at det vist er den 21-årige Malthe Ebert, der gemmer sig bag Gulddrengs hættetrøje og solbriller. Men det gør ikke interessen for hans musik mindre. For to uger siden lagde han den tredje sang, ’Hva’ Så’ op på Youtube. Den er pt. set 490.000 gange.
Alexander Husum - Årets Klip og Årets Collab
19-årige Alexander Husum laver først og fremmest humoriske sketches på sin YouTube-kanal og løb ved Guldtuben med to priser – for den samme video. ikke bare er det årets samarbejde mellem to YouTubere, det er også årets bedste klip i Danmark.
Sammen med Youtuberen Louliving, der også er hans kæreste, har Alexander lavet videoen om, hvordan man er den perfekte, romantiske kæreste.
Eller i hvert fald prøver på det, ved at bestille romantisk middag på McDonald’s og altid være ærlig … også når der er en lille delle i buksekanten. Ej ok, en stor en …
Naja Münster - Årets Stjerneskud
Til trods for, at Naja Münster bare er 7 år gammel, er hun allerede blevet en af Danmarks store YouTube-stjerner.
Sammen med sin storebror Morten, der redigerer videoerne og selv deltager i mange af dem, laver hun videoer, hvor hun viser sit legetøj, sin løse rokketand og deltager i forskellige YouTube-udfordringer.
Det har foreløbig givet Naja 141.102 abonnenter på kanalen – og en pris som Årets YouTuber til Zula Awards tidligere i år.
Til Guldtuben må hun dog ’nøjes’ med prisen som årets Stjerneskud. Men hun har da også en del år endnu til at vokse sig til en fuldfed stjerne.
Signe Mølgaard - Årets Mest Lovende
Det er ikke mere end ni måneder siden, at Signe Mølgaard lagde sin første video på YouTube.
Siden da har hun fået sine første 10.278 abonnenter. Og der skal nok komme flere til, efter hun lørdag aften løb med prisen som Årets mest lovende YouTuber.
Signe Mølgaards videoer fokuserer på make-up, mode og livsstil, og Signe guider blandt andet til at lægge den perfekte læbeskift eller viser sine seneste tøjkøb, senest fra tøjmærket Chiquelle.
Armin - Årets Gamer
17-årige Armin blev årets YouTuber sidste år – men i år var hans hovedkanal faktisk ikke engang nomineret til den pris.
På sin anden kanal, der fokuserer på spil, har kun halvt så mange abonnenter som kæresteparret RobinSamse – men brugerne har alligevel valgt ham til årets danske gamer på Youtube.
På kanalen Armin 2nd har han for eksempel lavet videoer med skyde/bil-spilet Grand Theft Auto, Minecraft og en hel serie, hvor ”Lord” Nicklas Bendtner skal score i fodboldspillet Fifa 16.
Astrid Olsen - Årets Style
17-årige Astrid Olsen har været på YouTube i over fem år – og hendes kanal fokuserer på mode og makeup.
Eksempelvis har hun lavet en guide i make-up børster, en gennemgang af sine (Mac) læbestifter, en lookbook i tøj efter skoleferien og en guide i at pakke skønhedsprodukter til Roskilde Festival (husk dry shampoo…).
Albert's Vlogs - Årets Vlogger
Albert er først og fremmest kendt fra kanalen Novopleco, hvor han sammen med vennen Anton i årevis har lavet videoer med udfordringer (spis to kilo bacon), testet forlystelser og udflugtsmål og lavet musik.
På sin egen vlog (altså basalt set en blog i videoform) har Albert foreløbig samlet 81.000 følgere. Han har blandt andet været Legoland, Lalandia og kunstmuseet Aros, forsøgt at spise 20 cheeseburgere, besøgt Morten Münster (se nedenfor) og været til V.I.P-fest med alle de andre YouTubere.
Altså lidt af det samme som Novopleco, bare kun fra Alberts eget liv og (nogen gange sponsorerede) ture.
Morten Münster - Årets Humor
Ifølge statistik-siden Socialblade er Morten Münster den mest sete dansksprogede Youtuber de sidste 30 dage – og nu er han i hvert fald også den sjoveste i 2016!
Münster har for nyligt blandt andet lavet en ”lyrik-prank” og sendt dansk top-sangtekster som sms’er til sine intetanende forældre, fx Kandis-linjerne ”Madonna og Lolita de vil pjatte/ maskinen den er lige så tændt som jeg” …
…og så laver han parodier og sketches med sig selv i (næsten) alle rollerne, fx som sin egen kæreste.
Louise Madsen – Årets Budskab
Den 14-årige Louise Madsen har på bare et år samlet over 57.000 følgere på sin Youtube-kanal, der fokuserer på mode og make-up – men også har haft plads til Louises personlige budskab, som i videoen’ Ikke tænke på hvad andre tænker om dig”, som du kan se her.
Den unge københavner-pige har i den grad succes for tiden. For bare to uger siden slog hun Mr. Robot-skuespilleren Stephanie Corneliussen og DR-værten Sophie Linde i kapløbet om ’Årets Gennembrud’ til The Voice ’16.
Og nu er hun altså også brudt igennem med et budskab så godt, at det bogstavelig talt er prisværdigt. Prisen for årets budskab blev uddelt i samarbejde med Børns Vilkår.
Guldtuben
- •
Guldtuben bliver i år uddelt for anden gang til danske Youtubere.
- •
Det danske Youtube-netværk Splay står bag arrangementet, men bedyrer, at prisuddelingen er uvildig og åben for alle YouTubere.
- •
Det er alle danskere, der har haft mulighed for først at nominere Youtube-stjernerne og derefter stemme om vinderne i de 12 kategorier.