Kontroversiel billedhugger fylder rundt: 5 afgørende værker fra hans karriere

Han fik sit gennembrud, da han parterede en hest og proppede delene på syltetøjsglas. I dag fylder Bjørn Nørgaard 70 år.

Kunstneren Bjørn Nørgaard i aktion på Statens Museum for Kunst søndag d.3. oktober 2010. Aktionen som arbejdsmetode dokumenteres på den store udstilling (Foto: Jens nøRgaard Larsen)

Bjørn Nørgaard kan vel næsten kaldes en kongelig billedhugger.

Han har allerede designet Dronning Margrethe og Prins Henriks gravkammer, og i 1990 udsmykkede han Christiansborg Slot med 17 gobeliner (vævede billedtæpper) som en gave til Dronningen på hendes 50 års fødselsdag.

I dag fylder han selv rundt.

I denne anledning giver kunsthistoriker Matthias Borello dig her de vigtigste værker fra Bjørn Nørgaards mere end fyrre år lange virke.

Loading preview...

Hesteofringen (1970)

- Det er et af de vigtigste værker herhjemme, hvor en kunstner forsøger at råbe en offentlighed op midt under Vietnamkrigens grufulde hændelser med billeder, der nåede helt hjem i dagligstuerne.

- Man må sige, at det lykkedes til fulde - med Ekstra Bladets hjælp. Det blev ikke bedre af, at Nørgaard skar hesten i stykker og proppede den på syltetøjsglas bagefter.

- I virkeligheden, er det jo et rigtigt hippieværk. De var nogle ægte hippie-røve, der stod ude på en mark og skød en hest.

- Det er et meget dedikeret og meget stort projekt, og så var en stor del af værket, den omtale, medierne var med til at give det.

Loading preview...

Kan et rugbrød være socialistisk? Kan kunst? (1975)

- Værket er det absolut mest minimale men også mest knivskarpe værk af Nørgaard, hvor danskhed, folkekultur, arbejderkamp, mad og samfundskritik går hånd i hånd og bliver kogt helt ind til rugbrødskernen.

- I virkeligheden er det et ret atypisk Nørgaard-værk. Det fede ved værket er, at det koger nogle spørgsmål helt ned.

- Objektet er rugbrødet i sin egen montre, og her stiller Bjørn spørgsmålet, om brødet er socialt, mens han ligeledes spørger om hans egen kunst er det.

Loading preview...

Menneskemuren (1982)

- Et af Nørgaards tidlige, store skulpturelle værker, startede som en installation til Guggenheim i New York i 1982, men blev siden realiseret som skulptur til det offentlige rum ved Horsens Kunstmuseum i 2010.

- Det er et vigtigt værk, da utallige af Nørgaards senere offentlige skulpturer henter deres grundlæggende formsprog her, og så udtrykker værket den kropslige dimension og blanding af forskellige kulturer, der hele tiden er til stede i Bjørn Nørgaards værker.

Loading preview...

Remodelling the World again again again (2007)

- Man kan sige, at titlen siger det hele. Her har vi et klassisk format hos Nørgaard, hvor han i de her performanceværker, bygger en mikroverden op med gips og simple materialer.

- Der er sådan lidt sisyfos-myte over det, det ender tit med at Bjørn indtager rollen, typisk nøgen, hvor han skal slæbe ting op af ramper, som han bygger af træ og så vælter han rundt og kæmper en kamp med at bygge den her verden op.

- Tematikkerne er individets spejling i verden, opgør med institutionen og et ønske om frihed. Der er ingen kunstner herhjemme, der har været nøgen så mange gange i kunstens tjeneste, som han har.

- Der er noget fint menneskeligt over hele det udtryk, der kommer på scenen. Et helt simpelt menneske, der kæmper med livets store spørgsmål.

Loading preview...

Fremmede! Gå ikke inden for gitteret og muren, som omgiver templet. Den der pågribes, vil kun have sig selv at takke for den død, der følger (2012)

- Skulpturen er en samling af objekter, som han har lavet mange af gennem tiden. Det er tit denne type af værker, der bliver vist på gallerierne.

- Værket får, ligesom menneskemuren men i et simplere sprog, talt om politik, inklusion og udveksling. Det er en meget aktuel politisk kommentar til nutiden.

- Der er nogle fantasi-virkelighedskontraster, for eksempel gulddøren, der har noget eventyrligt over sig. Jeg synes, det er et af de finere kulturelle og nogenlunde nutidige værker, han har lavet.

  • Matthias Borello er cand. mag. i moderne kultur og kulturformidling

  • Debatredaktør, anmelder og kummeskribent på kunsten.nu

  • Tidligere kunstredaktør på Information

Facebook
Twitter