Lars von Trier fylder 60: Her er 5 af hans vigtigste film

Han har flået filmgrænser ned i fire årtier og kastet publikum rundt i maneger, ingen troede fandtes. Filmhistoriker og Lars von Trier-ekspert, Peter Schepelern anbefaler 5 film, der har haft betydning for den skæve filmmagers karriere.

Dansk films gale geni kan fejre sin 60 års fødselsdag i dag. Her er fem af de film, der har haft stor betydning for hans karriere. REUTERS/Yves Herman (FRANCE - Tags: ENTERTAINMENT HEADSHOT) (Foto: YVES HERMAN)

Siden sin debutfilm i 1982 har Lars von Trier sprængt grænserne for, hvad man kan, når man laver film. Ofte falder det brede publikum fra, når han vrider armen om på konventionerne eller opstiller præmisser, der får verden til at runge i et flerstemmigt ramaskrig. Han mestrer dog også det folkelige og tryllebandt hele Danmark med sin tv-serie 'Riget', som er gået over i historien som både morsom og banebrydende.

Hvis man tager det mere intellektuelle dyk ned i hans film, er både historierne og de visuelle greb ofte dybere end svenske skovsøer, hvilket har givet ham en dedikeret skare af fans over hele verden.

Filmhistoriker og Lars von Trier-ekspert Peter Schepelern anbefaler fem film, der har været med til at forme den store filmskaber - og ikke mindst hans publikum, der tilsyneladende bliver gradvist mere modtagelig for den grænsesøgende galskab, der til tider stikker sit forvredne ansigt frem i von Triers værker.

Nocturne (1980)

- Lars von Trier fik sit kunstneriske gennembrud, da han endnu gik på filmskolen. Med kortfilmen 'Nocturne' blev han med ét 'ham den geniale', der gerne måtte lave mærkelige ting, for "han var jo Lars von Trier". Han vandt en pris for filmen ved Europäischer Studienfilmwettbewerb i München i 1981.

- Filmen har en moderne orientering, som man ikke havde set før i dansk film - og slet ikke fra en filmskoleelev. Det er en skuen ind i et hypnotisk univers pakket ind i et visuelt system, hvor handlingen bliver relativt underordnet. 'Nocturne' gav os en helt ny version af verden, hvilket er kendetegnende for det meste af det, han siden har lavet.

Tilgængelig på DVD

Forbrydelsens Element (1984)

- Lars von Trier indfrier i høj grad de usagte løfter om at komme med noget nyt til dansk film i denne debutfilm. 'Forbrydelsens Element' foregår i en underlig, tilsmuldret fremtidsverden, hvor alt er badet i et gulligt lys. Mens fremtiden bliver fremstillet som en teknologisk avanceret tid i andre sci-fi-film, viser von Trier en fremtid, der er degenereret, og hvor Europa er i opløsning.

- Det er den første film, hvor han gør det, der siden bliver kendetegnende for ham, nemlig at tage et genreskema og modsige det, variere det og få noget helt andet ud af det. Filmen kom med i hovedkonkurrencen i Cannes, hvilket er noget af en bedrift for en debutfilm.

Tilgængelig på DVD

Riget (1994)

- Intet af det han har lavet hidtil peger på, at han skal bryde igennem med et humoristisk og folkeligt værk, men det er ikke desto mindre det, der sker. 'Riget' er en genistreg, der får hul på hans sjove, bizarre stil, og hvor han blander komedie og horror. Han bryder alle regler om perfektion i en tillid til, at det er menneskerne og historien, der interesserer folk snarere end den perfekte lyssætning.

- Det er avantgarde filmkunst pakket ind i en folkelig serie. Han overskrider handlingslinjen, laver hårde klip og underbelyste, kornede billeder - hele filmgrammatikken bliver brudt, og med 'Riget' lagde han kimen til de ti dogmeregler, som førte til film som Vinterbergs 'Festen' og hans egen 'Idioterne'.

Tilgængelig på DVD

Breaking the Waves (1996)

- 'Breaking the Waves' var hans store internationale gennembrud. På den ene side har vi et stort og rørende melodrama, på den anden side en provokerende sammenkøring af sex og religion. Kvinden appellerer til gud om hjælp og lader sig ydmyge seksuelt for at frelse sin mand, men det er først ved sin død, hun forløser ham, hvilket i øvrigt er en reference til Dreyers 'Ordet' fra 1955.

- Det psykologiske drama bliver for sin genre rundet utrolig mærkværdigt af med nogle store klokker, der ringer i himlen over en olieboreplatform ud for Skotlands kyst, hvilket må siges at være en meget allegorisk slutning og meget typisk for Trier.

Tilgængelig på DVD

Antichrist (2009)

- Filmen vakte et berettiget ramaskrig i sin grænseoverskridende tolkning af manden og kvinden, hvor vi først tror, det er naturen, der er ond, men det viser sig, at det er naturen inde i kvinden, der er ond og destruktiv og nedbryder manden.

- Der er især en scene, der savner sidestykke i moderne filmhistorie, nemlig en sort/hvide slowmotion-scene uden reallyd, hvor et lille barn falder ud ad vinduet og dør, mens manden og kvinden dyrker sex. Her viser han sin mesterlige sans for at skabe en hypnotisk stemning i billederne. Filmen er i det hele taget en visuelt nyskabende psyko-gyser.

Tilgængelig på DVD

Peter Schepelern

  • Filmforsker og lektor emeritus ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet

  • Forfatter - har blandt andet skrevet bogen 'Lars Von Triers film - Tvang og befrielse' fra 2000

Facebook
Twitter