Ann hjælper traumatiserede børnehjemsbørn: 'Musikken er med til at redde deres liv'

Forstander Ann Andreasen har vundet P2's pris for 'Årets ildsjæl'.

Ann Andreasen er blevet tildelt ildsjæleprisen for at bruge musikken i det socialpædagogiske arbejde med børnene på børnehjemmet i Uummannaq, Grønland. (Foto: Malene Wichmann © dr)

- Jeg fik et chok, da jeg vågnede op og åbnede min e-mail. Jeg tænkte først 'Åh nej'. For jeg er ikke sådan en person, der går ind for persondyrkelse.

Børnehjemsforstander Ann Andreasen skulle lige vænne sig til tanken, da hun modtog besked om, at hun var indstillet til P2's pris for 'Årets ildsjæl'.

Nu skal hun så vænne sig til også at have vundet prisen.

Ann Andreasen blev tildelt den fornemme hæder, da den storstilede P2 Pris-koncert torsdag løb af stablen fra Musikkens Hus i Aalborg.

Her blev der uddelt priser for blandt andet 'Årets klassiske album', 'Årets kunstner' og 'Årets klassiske begivenhed'.

Og så altså prisen for 'Årets ildsjæl' der gives til en person, 'der tager initiativ og fornyer i Danmarks klassiske musikliv'.

Ann Andreasen er blevet tildelt ildsjæleprisen for at bruge musikken i det socialpædagogiske arbejde med børnene på børnehjemmet i Uummannaq, Grønland.

- De børn, vi arbejder med, er meget traumatiserede. De kan være meget stressede af det, de har oplevet i deres liv. Dér er det godt med instrumenterne. Den måde, man for eksempel står på med violinen, træner kropsholdningen, fortæller Ann Andreasen.

- Instrumenterne kan være med til at hjælpe dem til at holde deres liv ud. Jeg tror, at musikken er med til at redde børnenes liv.

'Det handler om, at alle skal være med'

Ann Andreasen har siden midten af 1980'erne arbejdet på Børnehjemmet i Uummannaq, hvor hun også har været forstander i snart 30 år.

- Næsten alle børn og unge på børnehjemmet spiller musik på én eller anden måde. Musik har en stor betydning for sammenhold og ro, og det giver børnene fornemmelsen af at tilhøre noget og være en del af et fællesskab.

Børn og unge fra børnehjemmet i Uummannaq rejser ofte rundt og viser deres musikalske evner. Her til Strib Vinterfestival, februar 2019. (Foto: Malene Wichmann © dr)

Vinderen af P2 Prisen som 'Årets ildsjæl' udpeges af en fagjury blandt tre finalister, som juryen har udvalgt ud fra lytternes indstillede kandidater.

Ann Andreasen er blevet indstillet af musikpædagog Jonna Færø og psykolog Conni Gregersen.

- Børnenes sociale kompetencer bliver forbedret igennem samspillet med andre og dermed også deres føling med sig selv, lyder det blandt andet i indstillingen.

Og netop dét at give børnene en god føling med sig selv er en helt essentiel del af Ann Andreasens socialpædagogiske arbejde.

- Musikken kan være en vej ind til viden og en vej videre til en karriere som tømrer, elektriker eller vvs-mand. Det har musikken virkelig været et redskab til, fortæller Ann Andreasen.

- Jeg arbejder meget med relationer. Og jeg må sige, at det giver godt relationsarbejde, når man arbejder med musik. Det handler ikke om, at det skal lyde godt. Det handler om, at alle skal være med.

Når man kan spille efter noder, kan man også noget i skolen

Særligt ét barns historie har Ann Andreasen taget med sig.

Han startede sent i skole, fordi han ikke var god til at læse eller skrive.

- Han havde holdt så fast på sig selv, at det havde blokeret for indlæring. Men han ville gerne i skole. Det vil de fleste børn.

- Vi startede med blokfløjten. Så begyndte han at interessere sig rigtig meget for klaver, og til sidst tog han fat i violinen. Samtidig var han også en udendørsdreng, der godt kunne lide at passe hundene og køre hundeslæde.

Drengen kom også i skole.

Men efter noget tid kom skolens lærere op til Ann Andreasen på børnehjemmet.

De fortalte, at de havde svært ved at have den unge dreng i klassen, da han stadig ikke kunne læse og skrive.

Ann Andreasen er oprindeligt fra Færøerne, men har siden 1980'erne arbejdet på børnehjemmet i Uummannaq i det vestlige Grønland. (Foto: Leiff Josefsen © Sermitsiaq)

Ann Andreasen kaldte herefter på drengen og bad ham spille for lærerne. Han spillede først 'Amazing Grace' på mundharmonika og spillede derefter et stykke musik på klaveret.

Da drengen spurgte, om han måtte gå ud og fodre hundene, var Ann Andreasens svar: 'Nej'.

Han skulle også give et stykke på violinen.

- Lærerne begyndte at græde, husker Ann Andreasen.

Forstanderens rationale var, at når drengen kunne spille musik efter noder, så måtte han også kunne noget i skolen. Det rationale viste sig at holde stik.

- Han blev i skolen, og i dag er han uddannet tømrer.

Siden ildsjæleprisen blev uddelt første gang i 2013, har den blandt andet belønnet musikpædagogisk arbejde, udviklingen af en orkesterefterskole og hospitalskoncerter.

Facebook
Twitter