Asterix den gæve galler fylder 50 år

50 år efter Asterix fødsel udkommer der stadig nye album om de gæve gallere, selv om den ene skaber døde for 32 år siden. Kritikere revser nyudgivelser.

Han er gæv, vennen korpulent og gryden fortryllende.

Sådan har det været i 50 år, siden tegneseriehelten Asterix og hans gæve gallere for første gang optrådte i 1959 i hæftet Pilote.

Siden har den lille, franske modstandsmand sejret, ikke bare over romerne og kejser Julius Cæsar, men over hele verden. Hæfterne om Asterix' eventyr har solgt 325 millioner eksemplarer og er oversat til 107 sprog, skriver BBC.

Den stille vej mod helvede

For fem dage siden kom album nummer 34 i serien, Asterix' og Obelix' fødselsdag - Guldbogen, og hæftet sælger sandsynligvis som sine forgængere: I millioner af eksemplarer.

Men for en del fans af Asterix er noget helt galt, og har været det i mere end 30 år. i 1977 døde René Goscinny, en af seriens to opfindere, og siden har hans kompagnon, Albert Uderzo, stået for udgivelserne på egen hånd eller med assistance fra datteren.

Og ifølge den belgiske tegneserieekspert Hugues Dayez har det betydet et drastisk fald i kvaliteten af de nyere Asterix-album.

- Siden Goscinnys død har det været et langsomt fald mod helvede, siger Hugues Dayez til BBC.

Asterix uden humor

Han anerkender Uderzo som en stor kunstner, men han mener ikke, at den nu 82-årige tegner er nogen stor tekstforfatter. Hans ideer er ifølge Hugues Dayez for rodede, og det ødelægger Asterix særlige kendetegn.

- Af endnu større betydning er al humoren - den vidunderlige ironi - forsvundet. Geniet er væk, mener den belgiske tegneserieekspert.

Asterix som merchandise

Alligevel sælger Asterix som aldrig før. Ifølge BBC oplever den gæve galler, vennen Obelix, hunden Idefix og alle de andre deres storhedstid netop nu, mere end 30 år efter at Goscinny døde af et hjerteanfald i Paris.

Men Hugues Dayez lader sig ikke forblinde af de flotte salgstal, som han kalder paradoksale.

- Det er udelukkende et resultat af kommercialiseringen af Asterix. I Goscinnys dage fandtes ingen merchandise, men nu er det som en krigsmaskine, forklarer Dayez den fortsatte millionsællert.

Skaber vil holde liv i Asterix

Uderzo selv ønsker at holde Asterix i live. Også efter sin egen død. Derfor har han for nylig videresolgt rettighederne til virksomheden Hachette, der nu ejer brandet Asterix.

- Asterix skal leve videre efter mig, siger Albert Uderzo til BBC

Den aldrende tegner har udpeget tre yngre kræfter, der skal føre hans streg videre, når han engang har lagt tuschpennen fra sig for sidste gang.

Før kunst, nu for børn

Den franske tegneseriekritiker Anne-Claire Norot har dog et andet råd til Uderzo, som efter hendes mening burde have stoppet med at tegne Asterix form længe siden.

- Nogle fans vil gerne se deres favorit leve videre for altid. Det vil jeg personligt ikke. Asterix er et godt eksempel. Goscinnys død blev vendepunktet. Herefter forsvandt sproget, humoren, spidsfindigheden, det hele. Før var det kunst, men nu er det bare for børn, fortæller Anne-Claire Norot til BBC.

Asterix er langt fra den eneste tegneseriefigur, der har overlevet sin egen skaber. Af andre fransk-belgiske figurer kan blandt andet nævnes Lucky Luke.

Facebook
Twitter