Bæredygtighed er blevet hipt i modebranchen

At være økogrøn er blevet modebranchens hotteste signal at sende til omverdenen. Men i virkeligheden handler det mere om at brande sig selv end at gøre en forskel for miljøet, mener ekspert.

Tirsdag eftermiddag fik en række københavnske butikker fornemt besøg.

Miljøminister Karen Ellemann (V) tog sammen med en håndfuld journalister og direktøren for Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week, Eva Kruse, på inspirationstur rundt i de københavnske strøggader.

Her beundrede ministeren og resten af følget blandt andet økologisk tøj hos Jackpot, tøj lavet af hampsilke og bambus hos MaxJenny og økologisk bomuld fra Rosemunde.

Målet med turen - der hedder "The Green Walk" - var at gøre opmærksom på de mange københavnske butikker, som alle forhandler modevarer, der har særligt fokus på etik eller miljø. For det er nemlig blevet hipt at være der for miljøet - også når det gælder tøjproduktion.

Den bæredygtige mode er gået fra først og fremmest at være fodformet til at være trendy. Inden for modeverdenen handler det ikke længere kun om at sy den smarte kjole, pynte den med de moderigtige polkaprikker og svinge den over en tændstiktynd model på vej ned ad catwalken. Det handler lige så meget om at sende det rigtige grønne signal.

- Bæredygtighed er enormt vigtigt i forhold til moden, vi ser nu. Der er sket et paradigmeskift. Det er ikke nok længere bare at lave moderigtigt tøj - folk forventer, at det er etisk forsvarligt. Og det har branchen virkelig taget til sig, siger trendforsker ved Danmarks Designskole, Maria Mackinney-Valentin, til DR Kultur.

Moden skal vise sig fra en ansvarlig side

Selv mener Eva Kruse, at den danske modebranche har et ansvar over for at promovere den bæredygtige tendens.

- Det er vigtigt, at moden også viser sig fra en ansvarlig sige. Og når der nu findes så meget mode på det danske marked, som både er bæredygtigt og moderigtigt, vil vi enormt gerne kaste lidt lys på det - så det handler om oplysning og information. Det er derfor, vi er gået i dialog med Karen Ellemann, siger hun til DR Kultur.

"Du er nødt til at have en holdning til det"

Men er det vitterlig rene samvittighedskvaler, der har fået modebranchens chefer som Eva Kruse til at slå et slag for den grønne mode? Eller handler det mere om, at det netop er den økogrønne mode, der er populær i denne sæson i stedet for smallebukser til hipsterne - og er det i virkeligheden derfor, den fylder så meget med Green Walks?

Det mener designer Nanna Löwe, der er direktør i designfirmaet Trash Couture. Sammen med sin meddesigner Ann Wiberg har hun siden 2002 designet tøj, der blandt andet er skabt af reststof fra de europæiske modehuse og vintagestoffer, ligesom designerne selv håndfarver alle materialer og udelukkende køber materialer fra steder, der behandler stoffet etisk forsvarligt.

I de første mange år, Trash Couture eksisterede, fik de ingen opmærksomhed omkring deres etiske linje,som de kalder "pro environmental" - det er først sket i de senere år, hvor den økogrønne mode er blevet hip i modebranchen.

- Det er ikke sådan, at vi ryster på hovedet, når nogle går frem og brander sig på modens bæredygtighed. Men der er ingen tvivl om, at det er blevet et emne, som folk skal have en holdning til, både virksomheder og modebranchen. Og når du bliver nødt til at have en holdning til det, tror jeg helt sikkert, der er nogle, der tager den politisk korrekte, fordi de skal, men uden at det betyder en dyt for dem i virkeligheden, siger hun.

Vanvittig forbrugskultur

Også Else Skjold, der forsker i mode hos CBS og Designskolen i Kolding mener, at fokusset på den bæredygtige og etisk forsvarlige mode - som "The Green Walk" er udtryk for - handler lige så meget om at brande sig selv som om at ville gøre en egentlig forskel.

- Det handler om, at Danmark forsøger at brande sig på bæredygtighed. Vi er en meget ung modenation, som forsøger at blive den femtestørste modeby. Det er der også bare 20 andre byer, der forsøger på, så derfor bliver vi nødt til at brande os på noget unikt, og det er bæredygtighed et forsøg på.

Else Skjold mener, at den etiske linje i tøjproduktionerne er prisværdig også selv, om den handler lige så meget om at brande sig som om at arbejde for en mere bæredygtig modebranche. Hun mener blot, at det primære bør være, at vi lærer at forbruge mindre - som jo i virkeligheden er det mest bæredygtige.

- Vi har haft en forbrugskultur så vanvittig, at man ikke kunne leve uden en ny it-taske hvert halve år, hvis man var en pige med penge til sig selv. Det handler om, at vi har fået en kultur, hvor det er en dyd i sig selv at forbruge og købe noget. Så den største bæredygtighedstrussel er, at der bliver solgt alt, alt for meget tøj. Derfor handler det selvfølgelig om at lave bæredygtigt tøj, men også om bare at producere noget ordentligt tøj og så ikke købe så meget af det, siger hun.

DR K sender programmet Modeugen NU fredag klokken 21.00. Programmet handler om den bæredygtige mode. Du kan også se modeugens programmer på dr.dk/k

Facebook
Twitter