Banksy har kæmpe succes med det: Her er 4 andre kunstnere, som gemmer sig bag falske navne

Det skruer prisen i vejret, at Banksys identitet er ukendt, siger dansk kunsthandler.

Her er et af de nye kunstværker, som Banksy står bag på den engelske østkyst. (Foto: Justin Tallis © Ritzau Scanpix)

Igen, igen har Banksy gjort det:

Skabt hype om sig selv ved at offentliggøre, at han er manden bag flere graffitimalerier, som er dukket op i England det seneste stykke tid.

Denne gang har han rystet spraydåsen ved den engelske østkyst og lavet værker med blandt andet børn på en båd, en flyvende måge og hans velkendte rotte, der sidder på en strandstol med en cocktail i den ene pote.

  • Værket med båden med de sejlende børn og teksten: "Vi er alle i den samme båd" er fra Lowestoft i England. (Foto: Justin Tallis © AFP or licensors)
  • Den afslappede rotte er også fundet i Lowestoft på Englands østkyst. (Foto: Justin Tallis © AFP or licensors)
  • Endnu et af Banksys værker i Lowestoft. (Foto: Peter Nicholls)
1 / 3

Gætterierne om, hvem den graffitimalende brite er, har i årtier været et brandhedt emne.

Én af mange teorier er, at det er Robert Del Naja fra bandet Massive Attack. Men hvis man spørger den danske kunsthandler og Banksy-fan Peter Hvidberg, er der ikke meget belæg for den historie. Og hvis nogen ved det, så er det ham.

Da jeg ringer til ham, stopper han mig selvsikkert, mens jeg fortæller om de nye værker på den engelske kyst og siger:

- Jeg kender til dem, før malingen er tør.

Når man spørger Peter Hvidberg, hvor mange Banksy-værker han har, svarer han, at han har en 10-11 stykker. Han har blandt andet købt et Banksy-værk på en mur i Betlehem, som var opmagasineret i en støvet garage. Det værk solgte han i slutningen af 2019 til en privat samler i USA.

- Den fik jeg mange penge for. Men jeg vil ikke ud med hvor mange. Det var mange penge, men det er nok meget mere værd i dag, siger han.

Peter Hvidberg mener, at Banksy har skruet en god forretning sammen ved at holde sin identitet skjult.

- Jeg tror, det hjælper på historien, der er bygget op om ham, at man ikke ved, hvem det er. Min vurdering er, at det skruer prisen i vejret, siger Peter Hvidberg.

Han forklarer, at Banksy har en evne til at appellere til rigtig mange mennesker, men også til dem, der godt kan lide rigtig dyr kunst.

I øvrigt påstår Peter Hvidberg, at han ved, hvem Banksy er, men at han af naturlige årsager ikke vil sige det videre.

- Men jeg blev meget overrasket, da jeg fandt ud af det, siger han.

Mens Hvidberg altså påstår, at han ved, hvem Banksy er, må vi andre fortsat gætte.

Men selvom gættelegen optager kunstelskere overalt i verden, så er Banksy langt fra den første til at gøre brug af aliaser.

Det forklarer Jesper Elg, der er ejer af Gallery V1 i København.

Faktisk har Danmark på en måde sin egen Banksy, som ingen ved, hvem er. Og helt tilbage i 1917 opfandt en kunstner netop de metoder, som Banksy arbejder efter i dag.

Så mens vi venter på, at Banksy (måske) afslører sig selv, kan du her dykke ned i fire andre kunstnere, der har brugt aliaser.

R. Mutt

Marcel Duchamp (til) og urinalet, som Duchamp indsendte. (© Getty Images)

Han bliver kaldt konceptkunstnernes godfather og ham, der opfandt en af de strategier, som Banksy benytter sig af i dag. Nemlig det at lave et opgør mod det klassiske kunstsystem.

Helt tilbage i 1917 sad Marcel Duchamp i Society of Independent Artists i New York, hvor alle indsendte værker skulle udstilles. Det valgte den fransk-amerikanske kunstner at sætte på prøve.

- Han sendte en urinal ind med teksten R. Mutt 1917, men det blev vurderet til ikke at være lødigt. Siden er det gået hen og blevet bedømt som et af de vigtigste værker i de seneste 100 års kunsthistorie, forklarer Jesper Elg.

- Det er det, fordi han sætter spørgsmålstegn ved, hvem der definerer, hvad der er kunst, hvad den skal, og hvor den må udstilles. Han vil have, kunsten skal mere end at behage øjet. Den skal provokere eller røre noget ved os. Så det var også et opgør med censur, som man jo også kan sige, Banksy benytter sig af ved skabe sine værker på gaden.

Selvom det hurtigt kom frem, at det var Marcel Duchamp, der stod bag urinalen, så slog han til igen med navnet Rrose Sélavy – hvor efternavnet udtales som det franske c'est la vie (der betyder "sådan er livet").

Her optrådte han som kvinde, og navnet blev også brugt på flere kunstværker.

- Det var en måde at sætte værket foran kunstneren. For kendte kunstneres navne kan nogle gange blive så store, at man ikke ser værket på grund af navnet, siger Jesper Elg, og tilføjer, at Banksy også har gjort brug af pseudonymer for at dække over hans navn, men ikke fik sit kunstværk med i udstillingen.

SAMO

Jean-Michel Basquiat i New York i 1985. (Foto: Patrick McMullan © Getty Images)

I slut-70'ernes New York begyndte en graffitisignatur at sprede sig på New Yorks mure på det sydlige Manhattan. Alle signaturerne begyndte med ordet SAMO© og så forskellige politiske og sarkastiske sloganer som 4 MASS MEDIA MINDWASH eller AS AN ALTERNATIVE TO GOD.

- Ingen vidste, hvem der stod bag, fordi graffitikunstnerne – ligesom Banksy – malede på murene på offentlig og privat ejendom, som jo er forbudt. Én af dem, der stod bag, viste sig at være Jean-Michel Basquiat. Og der er ingen tvivl om, at Banksy har været inspireret af Basquiat, fordi de begge er gået fra at være gadens kunstnere til nogle af dem, der sælges for høje priser i auktionshuse, lyder det fra Jesper Elg.

Det sidste tag, der blev sat, stammer fra 80'erne, hvor der stod SAMO IS DEAD. Derefter begyndte Jean-Michel Basquiat at male. Han kom derefter under Andy Warhols vinger, datede popstjernen Madonna i 1982 og blev sidenhen udstillet på flere museer.

Desværre blev hans liv kort. Jean-Michel Basquiat døde af en overdosis allerede som 27-årig i 1988.

Guerrillagirls

Guerrilla Girls under en konference i Athen i 2017. De bekæmper sexisme, racisme og korruption i populærkulturen og i politik. (Foto: Nurphoto © Giorgos Georgiou/NurPhoto)

På gader rundt om i verden forsøger en række kvinder klædt i gorillamasker at kæmpe kvindelige kunstneres sag.

På deresInstagram-profilkan man eksempelvis se, at kunstnerkollektivet har fået hængt en kæmpe plakat op på en trist, brun mur i Swansea i Wales. Her opfordrer de til, at man besøger sit favoritmuseum og tæller, hvor mange nøgne kvinder der er portrætteret, men også hvor mange kvindelige kunstnere der bliver udstillet. Derefter beder de om at få tallene tilsendt.

- De har sat et stort banner op i New York, hvor de skrev, at mindre end tre procent af de moderne værker på Met er lavet af kvinder, men at 85 procent af alle nøgenbilleder var af kvinder. De benytter sig af superhård grafik og sætter et benhårdt fokus på et stort problem i kunstverdenen, siger Jesper Elg.

Han fortæller i øvrigt, at kvinderne selv er kunstnere, og at de har valgt at være anonyme, så deres navne ikke overskygger deres budskaber.

Du kan se mange flere af kollektivets budskaber på Guerrillagirls' instagramprofil.

HuskMitNavn

HuskMitNavn er født i 1975 og bor og arbejder i København. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix)

Man går ud fra, at det er en mand. Og at han er dansk. Det er sådan set mere eller mindre det, man ved om HuskMitNavn, fortæller Jesper Elg.

- HuskMitNavn udkommer i mange formater fra vægmaleri og klassisk maleri til bøger og litografier (grafisk teknik, hvor billedet trykkes). Det væld af udtryksmuligheder gør ham interessant, men han går også ind i samfundsdebatter på en hverdagsagtig måde.

Jesper Elg fortæller, at HuskMitNavn i begyndelsen satte plakater op på Nørrebro og Vesterbro, hvor han skrev, at de sultne børn i Afrika også tænker på dig. Og den direkte måde at udtrykke sig på er meget typisk ham, mener galleriejeren.

- Den tekst ramte mig ret meget. For man kommer i tanke om, at vi har det enormt godt, og at vi tror, vi kan løse verdens problemer ved at donere 100 kroner til Røde Kors.

Jesper Elgs galleri har også udstillet HuskMitNavns værker fra samlingen MuhameDANSK, der handlede om, hvordan etniske danskere og danskere med anden etnisk baggrund forholder sig til hinanden.

- Det er meget typisk for ham, at det handler om at være sammen i fællesskaber, men også om dem, der står udenfor, siger Jesper Elg.

FacebookTwitter