27-årige Karoline tegner danmarkshistoriens mest berygtede trekantsdrama: 'Det er et vanvidsprojekt'

Karoline Stjernfelt bruger over ti år på en tegneserietrilogi om 1700-tallets mest kontroversielle trekantsdrama.

(© Karoline Stjernfelt/Cobolt)

- Det var nok ikke noget, jeg ville have gjort i dag, hvis jeg havde vist, hvor omfattende det var.

Sådan lyder det fra Karoline Stjernfelt, mens hun har taget en pause fra skriveriet – for hun har "fucking travlt".

Lige nu er hun i gang med den "røvsyge" del af projektet, som hun kalder det. For egentlig vil hun helst bare i gang med at tegne til den tredje og sidste del af tegneserietrilogien 'I morgen bliver det bedre', der handler om den historiske affære mellem livslægen Johann F. Struensee og dronning Caroline Mathilde, der kostede dem begge livet.

Nu sidder Karoline Stjernfelt i stedet og genlæser alt sin research, for hun nægter at stå i den situation, hvor hun har glemt en vigtig detalje, som hun bare skulle have med, når den sidste del af hendes værk udkommer.

Når alle noterne er gennemlæst, skal hun i gang med at skrive.

Det kalder hun en af de vigtigste dele at arbejdet, men også der, hvor hun bliver mest kunstnerisk krukket, og hvor "ingen må se på mig, fordi så kan jeg ikke skrive rigtigt".

Sådan ser Karoline Stjernfelts streg ud i serien om det royale trekantsdrama. (© Karoline Stjernfelt/Cobolt)

Som det første i sin karriere som tegneserieskaber begyndte Karoline Stjernfelt at skrive sin tegneserietrilogi om det kongelige trekantsdrama mellem den danske konge Christian 7., dronning Caroline Mathilde og kongens livlæge, Johann F. Struensee.

Dengang var hun 19 år. I dag er hun 27 år, og om to et halvt år er det planen, at den sidste tegneserie om dramaet, der reformerede Danmark, men også endte i en dødsdom, skal udgives.

- Det er den slags, man kun starter på, når man er 19, fordi man i virkeligheden ikke forstår, hvor meget arbejde der er i det, siger hun.

Bliver kaldt et hovedværk

Alligevel fortryder hun ikke, at hun gik i gang. Og det gør anmelderne tilsyneladende heller ikke.

For hendes seneste tegneserie, hvor dronning Caroline Mathilde og Struensee får magten og reformerer Danmark, er blevet kaldt et "imponerende hovedværk i dansk tegneseriekunst". Noget, der i starten gav hende præstationsangst, men som nu har fået hende til at turde satse og begå fejl for at få det allerbedste resultat.

- Det er et projekt, der har lært mig at være professionel tegneserietegner. Jeg har fundet ud af, at jeg er en person, der ikke er sådan midt imellem. Enten giver jeg mig 120 procent, ellers gider jeg det ikke. Det gør det også lidt hårdt at arbejde med, fordi jeg risikerer at brænde ud, fordi jeg bliver sur over, jeg ikke gør det godt nok.

- Jeg har lært at værdsætte min egen stædighed og tro på, at hvis jeg vil have tingene på en bestemt måde, så er der også en grund til, at jeg har det sådan. Det handler om, at jeg er blevet bedre til at stole på mig selv, siger Karoline Stjernfelt.

Karoline Stjernfelts tegneserie er blevet kaldt for et hovedværk af anmelderne. (© Karoline Stjernfelt/Cobolt)

Historien passer perfekt til at blive tegneserie

Historien om dronningen Caroline Mathilde og Struensees forhold og hans kamp for oplysningstidens reformer i Danmark i ly af den skizofrene konge, Christian 7. interesserede hende egentlig ikke synderlig meget før i tiden.

Karoline Stjernfelt anbefaler tre andre historiske tegneserier

  • Claus Deleuran: Illustreret Danmarkshistorie: - Claus Deleuran er en af de bedste danske tegneserieskabere, og hans værk 'Danmarkshistorie' er et helt fantastisk værk. Han var fantasifuld og er samtidig en historienørd. Han starter med big bang, og så arbejder han sig ellers fremad igennem værkerne, selvom han desværre døde, inden han blev færdig.

  • Enki Bilal: Jagten: - 'Jagten' foregår i midten af det 20. århundrede i Sovjetunionen. Man følger en masse gamle mænd på et jagtslot, hvor de taler om politik og bagtaler hinanden. Da jeg læste det første gang som teenager, fattede jeg ikke en skid af det. Men alligevel blev jeg fascineret af den dystre stemning og de her gamle mandeansigter, der bare var tegnet så fantastisk flot.

  • Kate Beaton: Hark! A Vagrant: - Kate Beatons værk er skidesjov læsning, fordi hendes striber tager udgangspunkt i historiske personer eller hændelser, samt klassiske litterære værker, og så tager hun ellers bare pis på dem. Men hendes tegneserier er også altid en dør ind til mere viden om historie, vi tror, vi kender eller ikke kender, og de bøger, vi anser for klassikere. Hun var også en af de første og største indenfor webcomics spæde fødsel, og hendes værk udgør derfor en essentiel del af nyere tegneseriehistorie.

Hun vidste, at hun ville lave lange tegneserier, men da hun som 19-årig læste Per Olov Enquist romanbiografi 'Livlægens besøg', blev historien "skidespændende".

Karoline Stjernfelt er uddannet tegneserieskaber fra Serieskolan i Malmø. (© Pressefoto)

- Jeg tænkte: "Den her historie har så meget potentiale." For det, der er med virkelige hændelser, er, at man kan bygge så meget fiktion op om det, man ved fra historiebøgerne. Selvom jeg nu, mens jeg sidder i det, godt kan tænke, at det hele virker uoverskueligt, så kan jeg stadig blive helt inspireret af et lille citat, jeg finder i min research. Og så tænker jeg, hvor fedt det er at lave, siger hun.

I starten var det meningen, at tegneserien skulle fylde 100 sider. Men historien og de tre hovedpersoner blev mere og mere interessante, og nu har Karoline Stjernfelt udgivet knap 400 sider fordelt på de to første tegneserier af trilogien.

Kan ikke være 100 procent korrekt

Researchdelen af arbejdet har hun været meget nidkær omkring.

Faktisk har det betydet så meget for hende, at hun tager sig selv i at svine tv-serier til, der foregår i 1700-tallet, og som har klokket i scenografien, så den ikke helt stemmer overens med virkeligheden. Men alligevel er det vigtigt for hende, at hendes egen historie er fiktion.

- Mit fokus på historien er jo det personlige drama, og hvad der foregår imellem de tre personer – og jeg kan mærke, at det med at please en korrekthed i forhold til fakta er blevet mindre end i begyndelsen.

- Det er blevet min historie, og min historie skal fungere, og det er jo umuligt at vide, hvad de præcis har talt om indbyrdes. For hvis jeg kun forholdt mig til de fakta, man med sikkerhed ved, ville det blive for stift og kedeligt, siger Karoline Stjernfelt.

Når hun er dykket ned i alt materialet om Struensee, Caroline Mathilde og Christian 7., er det også gået op for hende, hvor relevant den over 200 år gamle historie stadig er.

Hun ser temaer som ensomhed, usikkerhed, venskaber i pressede situationer og det at have et idealistisk og politisk mål – og ofre sig selv for det. Teamer, der også er relevante i dag.

Tegneserien foregår i København i 1700-tallet, mens Christian 7. regerede. (© Karoline Stjernfelt/Cobolt)

I bind tre bliver det for alvor sjovt

Meget af det, som egentlig skulle have været med i andet bind, der udkom i november 2020, er blevet skubbet til bind tre, fordi andet bind allerede var fyldt op. Tredje bind begynder derfor i 1770, hvor Struensee har fået magten.

- Det bliver skidesjovt, for det er perioden med the good times, hvor der bliver gennemført liberale love, men så kommer nedturen og arrestationen af Caroline Mathilde og Struensee, siger hun.

Idéerne til, hvad der skal ske, når Struensee, Caroline Mathilde og Christian 7.’s historier er fortalt, er også begyndt at komme. Og selvom hun nærmest kan blive helt træt af at skulle researche på, hvordan bønderne i Blekinge boede for flere hundrede år siden, så tror hun, at hun vil fortsætte med at lave tegneserier baseret på historiske hændelser.

- Jeg kan godt lide, at man får foræret en masse, og så giver det også rigtig mange benspænd, når det er historisk stof.

Første og andet bind af trilogien er allerede udkommet. Tredje bind bliver efter planen udgivet i 2023.

'I morgen bliver bedre' hedder Karoline Stjernfelt trilogi om trekantsdramaet. Andet bind hedder 'Dronningen'. (© Karoline Stjernfelt/Cobolt)

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter