Asta Olivia brager igennem med samfundskritisk roman: 'Hun skriver helt utroligt godt'

Den 33-årige forfatter har nærmest vadet i anerkendelse og succes, siden hendes debutroman 'Penge på lommen' udkom sidste år.

(Foto: Martin Lehmann)

"'Penge på lommen' er en hård og voldsom bog, som vil noget."

Sådan skriver Nordisk Råd i dag i forbindelse med nomineringen af 33-årig Asta Olivia Nordenhofs debutroman til deres prestigefyldte litteraturpris. Sammen med Ursula Andkjær Olsen er hun den ene af de to danske kandidater til prisen.

Og det er måske ikke så overraskende, at netop Asta Olivia Nordenhof er at finde blandt de nominerede forfattere.

Da 'Penge på lommen' udkom på det lille forlag Basilisk for lidt over et år siden, regnede det med rosende anmeldelser og anbefalinger af den 167-sider lange samfundskritiske roman, der også indtog en plads på bestsellerlisten.

Nomineringen til Nordisk Råds Litteraturpris er kun én blandt flere af slagsen. Hun har allerede vundet to priser – og er i skrivende stund nomineret til yderligere to, nemlig DR Romanprisen og Politikens Litteraturpris.

I selvsamme avis' femstjernede anmeldelse blev 'Penge på lommen' sidste år rost for at være en "(...) socialrealistisk, politisk roman om kapitalisme i det 21. århundrede".

Udover den fiktive historie om det tragiske ægteskab mellem Kurt og Maggie, der bor på et nedlagt landbrug uden for Nyborg, fortæller 'Penge på lommen' også historien om den virkelige Scandinavian Star-brand, som kostede 159 mennesker livet i april 1990.

Romanen er den første af en planlagt serie på syv, der alle er forbundet til Scandinavian Star.

Det var nemlig et interview med en overlevende fra skibskatastrofen, der satte hele det store romanprojekt i gang for Asta Olivia Nordenhof, fortæller hun i DR Romanprisens podcast:

- Han fortalte, at han havde fundet den officielle efterforskning mangelfuld og forsøgt at få genåbnet sagen. Det er mange år siden, jeg læste interviewet, men det gjorde et meget stort indtryk på mig, siger hun.

Vild blanding af personlig og samfundskritisk historie

At en antikapitalistisk kærlighedsroman, der trækker tråde til en 31 år gammel skibsbrand, har fået så bragende succes, overrasker ikke litteraturforsker Iben Engelhardt Andersen, der selv er stor fan af bogen.

- Hun skriver helt utroligt godt, siger hun i samme podcast.

Det er især Asta Olivia Nordenhofs "utroligt originale og overrumplende billedsprog", der imponerer hende – sammen med forfatterens unikke evne til at kombinere en samfundskritisk historie med en personlig fortælling.

- Den er en ret vild blanding af en personlig historie om et kærlighedsliv, som på mange måder er svært og går galt, med den store historie om Scandinavian Star og pengenes betydning for, hvordan man kan leve sit liv og have det godt – eller ikke have det godt, forklarer Iben Engelhardt Andersen, som forsker i utopier i nyere dansk litteratur ved Københavns Universitet.

- Global kapitalisme baserer sig på, at der altid skal være nogen at udbytte, siger Asta Olivia Nordenhof, som mener, det er på tide, at vi udskifter kapitalismen med noget andet og bedre. (Foto: Albert Madsen)

At det ikke kun er anmeldere og forskere, der er vilde med bogen, nåede Asta Olivia Nordenhof selv at opleve, da hun mellem de to corona-nedlukninger sidste år var ude og møde en del af sine læsere.

- Jeg er helt vildt opløftet over den åbenhed som sådan en total afsværgelse af kapitalismen som samfundsorganiserende princip faktisk bliver taget imod, fortæller hun.

Her – og i flere andre medier – lægger hun ikke skjul på, at 'Penge på lommen' forholder sig kritisk til kapitalismen. Og at den kritik kommer fra hende selv.

Problemet med den globale kapitalisme består ifølge Asta Olivia Nordenhof grundlæggende i, at nogen skal underbetales for at forbruget – og overforbruget – af varer kan fortsætte. Og de dårlige arbejdsforhold koster menneskeliv, for døden er altid en del af det kapitalismens brutale regnestykke, mener hun.

'Follow the money'-princippet

I 'Penge på lommen' folder fortælleren (altså Asta Olivia Nordenhof selv) sin kapitalismekritik mest direkte ud i romanens midterafsnit, der, løsrevet fra fortællingen om Kurt og Maggie, beskriver den uopklarede brand på Scandinavian Star.

Her konkluderer hun om det økonomiske motiv, som flere har forsøgt at bevise var den bagvedliggende årsag til de påsatte brande:

"Hvis det er sandt, og det tror jeg, at branden på Scandinavian Star blev anstiftet med økonomisk vinding for øje, døde de 159 mennesker ikke kun på grund af nogle enkelte mænds kyniske risikovillighed, de døde for en idé. Nogen og noget kan blive nødt til at dø, for at andre kan vinde. Det er ideen."

Den tragiske skibskatastrofe udgør den røde tråd, der skal binde de syv romaner sammen. Og det økonomiske motiv bag mordbranden, som Asta Olivia Nordenhof ikke mener "i tilstrækkelig grad er blevet undersøgt", er en ramme, som hun ønsker, at historierne skal læses ind i.

- Jeg har på en måde overført det journalistiske princip "follow the money" til en slags plotstruktur, hvor man i hvert bind følger en forskellig (fiktiv) person, men hele tiden med penge i hånden som en usynlig ledsager.

To udsatte skæbner

I ægteparret Kurt og Maggies tilfælde spiller penge en rolle på flere måder. De kommer begge fra fattige kår og har begge været nødt til at prostituere sig. Kurt kunne ikke klare sig som eneforsøger for sin søn, som han måtte bortadoptere, mens Maggie har levet et omflakkende liv, hvor hun har solgt sin krop til mænd for penge eller tag over hovedet.

- Den her økonomiske udsathed og parathed til at acceptere omverdenens vold, deler de. Jeg tror, at de genkender en bestemt form for smerte og kamp i hinanden, forklarer Asta Olivia Nordenhof.

UDDRAG FRA BOGEN: "Kurt og Maggie mødte hinanden på et værtshus. Maggie havde besluttet sig, hun ville være sanger. Guitartimerne havde været udmattende, det var egentlig alt for rigidt for hende at lære et instrument, der var ligesom noget grundlæggende svimlende ved, at man skulle anbringe fingrene akkurat sådan og ikke måtte sjusse sig til det. Det var af samme årsag, hun hurtigt blev fyret hos købmanden. Man må ikke sjusse, når det kommer til penge, og hvis ikke man må det, har hun ikke en chance. Hvor skulle hun vide fra, hvad halvtreds minus treogtrediveenhalv er, det er helt uoverskueligt." (© Forlaget Basilisk)

Hvor Kurt i løbet af ægteskabet går fra løsarbejder til succesfuld selvstændig, bliver Maggie hjemmegående husmor og totalt isoleret på gården.

- Hendes isolation er også en økonomisk isolation, hun er jo på Kurts nåde økonomisk. Hun har ikke andet at falde tilbage på, hun har ikke en uddannelse. Og det, hun har kapitaliseret på, har været hendes ungdom og skønhed. Og det er svært at blive ved med at leve af hele livet.

Deres forhold er også præget af overgreb, vold og en manglende evne til at få talt om den følelsesmæssige bagage, de begge slæber rundt på.

- Jeg tror, de genkender de her ting på et instinktivt niveau, og derfor elsker de hinanden, fordi de på en eller anden måde føler sig set, mødt. Men det forsvinder, det lader sig ikke gøre, fordi de ikke kan fortælle hinanden om de her ting; de ikke kan omsætte det til noget at være sammen om.

Det er vigtigt for Asta Olivia Nordenhof, at Kurt og Maggie og karaktererne i de næste seks romaner, hun har på tegnebrættet, skal fremstå så ægte og komplekse som muligt – og ikke bare tjene som eksempler på kapitalismens ondskab.

- Det bliver en rigtig flad og trist type romankarakter, hvis man som forfatter har en overordnet tolkning om et eller andet, og så laver man nogle karakterer, som er et perfekt eksempel på, at ens verdensopfattelse er korrekt, siger hun og uddyber:

- Jeg kender den type roman, de findes – og de er ikke så fede at læse, fordi man mister noget sandhed omkring, hvad et menneske er.

Ikke længere et skandaløst synspunkt

Netop ambitionen om ikke at skrive den slags roman, lykkes hun til fulde med, mener litteraturforsker Iben Engelhardt Andersen.

Til forskel fra nogle af 1970'er-forfatterne, der skrev mere rene politiske tekster, så adskiller Asta Olivia Nordenhof og flere af de jævnaldrende kollegaer, hun deler holdninger med, sig ved også at være interesseret i det æstetiske.

- De to ting udelukker i hvert fald ikke hinanden, når hun skriver bøger. Der er både plads til, at tingene foregår på sansningernes og følelsernes niveauer og at konkrete, dagsaktuelle spørgsmål fylder noget, siger Iben Engelhardt Andersen, der nævner forfattere som Caspar Eric og Olga Ravn som eksempler på andre fra den gruppe af yngre forfattere, der blandt andet er blevet kaldt "Generation Etik".

Forfatteren Jonas Eika, der også udgives af Basilisk, gjorde sig forrige år bemærket, da han fik Nordisk Råds Litteraturpris for sin skyroste novellesamling 'Efter solen'. I den forbindelse leverede han nemlig en politisk sviner af en takketale, rettet mod regeringens udlændingepolitik og statsminister Mette Frederiksen, der oplevede talen live fra salen.

- Jeg tænker helt sikkert, at der er sket en opblomstring inden for en kritik, som siger, at det er kapitalismen, der er problemet, siger Asta Olivia Nordenhof, som kun glæder sig over den tendens.

- I nogle årtier var det et skandaløst synspunkt og ville blive opfattet som studentikost og forkælet og vanvittigt, hvis man ikke anerkendte, at vi levede i den bedste af alle verdener.

Om der bliver mulighed for en antikapitalistisk brandtale fra Asta Olivia Nordenhof, må vi vente til den 2. november 2021 med at finde ud af. Dér bliver Nordisk Råds Litteraturpris nemlig uddelt.

DR ROMANPRISEN 2021

  • DR Romanprisen har eksisteret siden 1999. Repræsentanter fra Litteratursiden, bibliotekerne og DR indstiller hvert år seks kandidater til prisen, som bliver læst og diskuteret på landets biblioteker. Den endelig vinder udpeges af en læserjury herfra. Vinderen offentliggøres i juni 2021.

  • I 2021 er disse seks romaner indstillet:

  • 'Katalog over katastrofer' af Stine Askov

  • 'Hvor lyset er' af Malene Ravn

  • 'Penge på lommen' af Asta Olivia Nordenhof.

  • 'Margrete 1' af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

  • 'Det Danmark du kender' af Peder Frederik Jensen

  • 'Meter i sekundet' af Stine Pilgaard

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk