Barokken skal ind som rap i gymnasiet

Rappere kan ikke længere bare sample andres musik. Så nu står den den danske lyrikskat for skud.

Rapprojektet Rødder, der er startet af Per Vers (billedet) og Claus Nivaa, skal få gymnasieelever til at få appetit på den danske lyrikskat.

Unge rappere har kastet sig over kendte gamle digte for at gøre den støvede lyrik mere tilgængelig for gymnasieelever.

Det er to gamle studiekammerater, rapperen Per Vers og gymnasielæreren Claus Nivaa, som står bag rap-projektet Rødder, som netop nu er ved at blive indspillet.

Per Vers er den musikalske supervisor, og Claus Nivaa fik idéen:

- I mit arbejde som dansklærer har jeg set en ny elevtype, som er begyndt at komme i gymnasiet. Det er en elevtype, som stiller sig lidt fremmed over for klassisk lyrik og litteratur. Så da jeg selv elsker rap og synes, at det flyder af litteratur og lyrik, var der ikke lang vej til at kæde de to ting sammen, siger Claus Nivaa til Skønlitteratur på P1.

Sampling af lyd er blevet til sampling af lyrik

Rapperne i projektet tæller Danni Toma, Jøden og UFO og syv mere, og efter sommerferien kommer resultatet: Et album med ti sange og altså ti fortolkede digte af forfattere som Benny Andersen, Oehlenschläger og Tom Kristensen.

Per Vers, hvis egne rødder er begravet dybt i rapkulturen, fortæller, at rapmusikken altid har handlet om sampling, altså at tage lydbidder fra her og dér og sætte dem sammen til noget nyt. Men sådan er det ikke mere:

- Her i 2014 er der kommet så meget jura ind over musikken, at man ikke længere frit kan bruge, hvad man har lyst til. Så vi sætter samplingskulturen ind på tekstsiden i stedet, fortæller han til Skønlitteratur på P1.

Per Vers som lektier

Ud over albummet kommer der også et undervisningssite ud af projektet, som henvender sig både til eleverne og deres lærere. Her kan eleverne blandt andet selv få lov til at skrive og få et nyt blik på litteraturen.

For med det meroptag vi har i gymnasierne i dag, kan man ikke bare placere Oehlenschläger foran eleverne og forvente, de kan leve sig ind i det, fortæller Claus Nivaa:

- Rapmusikken taler heldigvis til elever på alle niveauer. Jeg har brugt tekster af kunstnere som Per Vers og Malk de Koijn før, og det ved jeg, mange dansklærere gør. Jeg ved ikke hvor fedt, han synes det er, men Per Vers er blevet lektier, griner han.

En ordspiller til gymnasieeleverne

Lyrikken skal altså ikke bare formidles af læreren, men også af rapperne, og den opgave har de taget meget seriøst, siger Claus Nivaa.

For eksempel går rapperen Jøden op på et metaniveau i sin nyfortolkning af et barokdigt, som blev skrevet til herreværelsesbrug og handlede om onani:

- På onani-nummeret "Sonnet" bruger Jøden ordet "pædaGOK-musik" og blander dermed temaet og konteksten for sangen. Det er altså "en direkte ordspiller" til gymnasieeleverne, fortæller dansklæreren.

Projektet RØDDER er støttet af Region Nordjyllands Uddannelsespulje.

Hør Skønlitteratur på P1: Et frisk flow til lyrikskatten

Facebook
Twitter