Blev headhuntet efter artikel på dr.dk: 'Vi var alle sammen blown away!'

Naiha på 25 fik en kontrakt bare to dage efter, hun havde givet et interview. Nu er hun klar med sin første bog.

- Det gik rigtig hurtigt og var meget forvirrende og overvældende det hele, siger den 25-årige digter og psykolog, der bogdebuterer om lidt. (Foto: Betina Garcia © Dr)

- Hvis der skal være en plads til mig, føler jeg, at jeg skal skabe den selv. Der er ikke sat en scene frem til at fortælle min historie. Men det er det, jeg kæmper for.

Sådan sagde 25-årige Naiha Khiljee sidste forår, da dr.dk mødte hende til en snak om at være spoken word-kunstner, og om hvad hun gerne ville opnå med de tekster, hun på det tidspunkt skrev og optrådte med.

I dag, mindre end et år senere, kan hun - udover færdiguddannet psykolog - om lidt også skrive forfatter på sit cv. Og endda forfatter på et af landets ældste og største forlag, Lindhardt & Ringhof.

- Jeg synes, det er sjovt at forpligte mig på ting, for så ved jeg, at jeg skal levere, fortæller Naiha Khiljee, da vi mødes i forlagets historiske bygning fra 1928 i det indre København, inden hendes digtsamling 'Kære søster' er udkommet.

Var blown away af hendes digte

Der gik ikke mere end to dage, fra artiklen udkom i maj sidste år, til der landede en besked i hendes Facebook-indbakke fra forlagschef Sune de Souza Schmidt-Madsen. En af forlagets redaktører havde nemlig læst artiklen og set videoerne, hvor Naiha Khiljee optrådte med sine spoken word-digte.

Forlagschefen selv fortæller, at han var "solgt fra første sekund", da han så videoerne på et redaktionsmøde:

- Vi var alle sammen blown away, og det er meget sjældent, vi er så enige. Vi var slet ikke i tvivl om, at hende skulle vi snakke med, fortæller Sune de Souza Schmidt-Madsen, som straks inviterede Naiha Khiljee ind til et møde dagen efter.

- Jeg skyndte mig at stille mine digte op i et Word-dokument og printe dem ud. Til mødet læste Sune og en redaktør et par af digtene, og så sagde de: "Vi vil gerne tilbyde dig en kontrakt", fortæller Naiha Khiljee og tilføjer:

- Det gik rigtig hurtigt og var meget forvirrende og overvældende det hele.

Da Naiha Khiljee i 2017 læste i Canada, begyndte hun for første gang at optræde med sin digte. (Foto: Betina Garcia © Lindhardt & Ringhof)

Vidste ikke, om hun ville udgive

Selvom Naiha Khiljee tilbage i foråret 2019 udtrykte, at hun på et tidspunkt gerne ville udgive sine tekster, så var hun alligevel ikke 100 procent sikker på, at det skulle være i klassisk bogform, da hun sagde ja til mødet hos Lindhardt & Ringhof.

- Jeg vidste ikke, om det ville begrænse mig at være på et forlag; om mine digte skulle være på en bestemt måde, og hvordan det ville fungere, at nogle andre skulle eje mine tekster.

Men mødet på forlaget gav Naiha Khiljee en god mavefornemmelse, og hun gik derfra med stor tiltro til, at hun kunne få tilstrækkelig selvbestemmelse over det endelige resultat. Derfor besluttede hun sig hurtigt for at skrive under på bogkontrakten.

Den beslutning betød til gengæld, at hun henover sommeren fik travlt med at skrive en hel masse nye digte til samlingen. Og det var en anderledes oplevelse end at skrive til spoken word-scenen, som hun på det tidspunkt havde været en del af i omkring to år.

- Det er vildt sjovt at skrive et tre-minutters digt til scenen. Men der var mere frihed i at skrive en bog, fordi jeg har min læser i en hel bog; et helt univers, som jeg har skabt, forklarer hun.

Digtene har 'sindssygt meget nerve'

Sune de Souza Schmidt-Madsen fra Lindhardt & Ringhof mener, at Naiha Khiljee bidrager med noget nyt til den danske lyrikscene:

- Hendes digte har sindssygt meget nerve. Hun kommer fra en anden tradition, som er mere agendadrevet og som taler meget direkte til læseren. Jeg synes, det er et super friskt pust og noget, vi har savnet herhjemme.

I forløbet med at skrive digtene til bogen har hun forsøgt at give sig selv forskellige "kreative benspænd" for at skabe variation i digtene, både emnemæssigt, stilistisk og rytmisk. For bogen måtte for alt i verden ikke blive kedelig og forudsigelig, fortæller Naiha Khiljee.

- Det var helt vildt vigtigt for mig, at der sker noget nyt, hver gang læseren vender en side. Jeg ville ikke skrive en bog, hvor de første fire sider var lidt ligesom at læse hele bogen. For mig ville det være det største nederlag, hvis folk kedede sig, fordi bogen ikke var forfriskende og original.

Hun nævner 'Sanseligt geni' som et eksempel på et digt fra bogen, der er skrevet med udgangspunkt i nogle helt konkrete benspænd: det skulle være rytmisk og indeholde flere forskellige slags rim.

Og digtets første strofer kom til at lyde sådan her: ”Tænk tænk tankerne tikker, tanken tipper / over, under truende territorier / larmen lægger låg på hovedet som tyngende glorier”

Må give slip på kontrollen

Selvom Naiha Khiljee har nydt at eksperimentere og udfordre sig selv i processen med at skrive bogen, så er der også et vist kontroltab forbundet med at sende en bog ud i verden. På scenen har hun været vant til at kunne se sit publikum i øjnene og aflæse deres umiddelbare reaktion.

- Når du har folk ansigt-til-ansigt, så forstår de dig på en anden måde, end hvis de bare læser dine tekster. Der er nærmest ingen grænser for, hvad folk kan gøre med tekster, der er offentligt tilgængelige. Jeg har nok lidt et kontrolgen, så det er intimiderende, at jeg ikke kan kontrollere, hvordan digtene bliver leveret og i hvilket tempo, siger Naiha Khiljee.

Hun fortæller, at hun efterhånden har "fundet fred med", at det er vilkårene, når man udgiver en bog.

Det er i virkeligheden ikke så meget læsernes men mere anmeldere og journalisters behandling, hun her inden udgivelsesdatoen er bekymret for at blive mødt af.

- Når jeg læser artikler om andre forfattere, virker det lidt tilfældigt, hvad der bliver hevet frem og gjort til en overskrift eller noget kontroversielt. Men det må jeg nok bare acceptere; det er jo ikke mit job at gå rundt og styre, hvad folk siger om mig, siger Naiha Khiljee.

Vil gerne tages seriøst som forfatter

Det, hun frygter mest, er, at emnerne i digtene bliver "sensationaliseret", forklarer hun og nævner digtet 'Oprør er også for pæne piger', der er et af hendes mest berømte digte og som hun også har optrådt med mange gange.

- Jeg ville være træt af, hvis det blev til sådan noget: "Her kommer hun og skal kæmpe for kvinders rettigheder. Og det er det eneste, hun går op i". Jeg vil gerne tages seriøst som forfatter og ikke kun som en, der har nogle meninger. Det ville jeg synes, var super ærgerligt.

Derfor er Naiha Khiljee heller ikke glad for at pege på et hovedtema i bogen, siger hun og forklarer, at hun overordnet har forsøgt at skrive en bog om "oversete emner".

- Jeg synes ofte, at debatten om for eksempel kvinders rettigheder bliver noget med, at vi skal redde kvinder, der går tildækket – eller noget med "sure feminister". Det bliver meget ensporet.

Det samme gælder for mennesker med flygtningebaggrund, mener hun. De bliver ofte reduceret til tal og statistikker i den offentlige debat.

- Nuancerne forsvinder, og dem vil jeg gerne have med.

Naiha Khiljee håber, at læserne af hendes bog ikke vil sætte hende i bås som en digter, der "bare" er interesseret i at kæmpe for kvinders rettigheder. (Foto: Betina Garcia © Lindhardt & Ringhof)

Udover at skrive digte arbejder Naiha Khiljee også som psykolog i Kalundborg Kommune. Hun vil gerne fortsætte med både at være psykolog og kunstner. Men det behøver ikke "kun" være som forfatter, fortæller hun.

Jeg spørger derfor, om vi ligesom med det forrige interview, hun gav til dr.dk, skal slutte med at manifestere et ønske eller en drøm, som hun kan forpligte sig på at forfølge.

- Det skal nok være inden for teaterverdenen. Jeg tror, at jeg kommer til at lave noget med nogle teaterfolk. På sigt ville det være at lave et helt stykke, men det, tror jeg, ligger lidt ude i fremtiden…

'Kære søster' udkommer 20. marts.