Blod, vold og mystik: Derfor skal du læse 117 år gammel romanklassiker med 'forfærdelig' hovedperson

’Kongens Fald’ er aktuel som teaterforestilling og podcast. Vi har spurgt dramatikeren og manuskriptforfatteren bag, hvorfor historien stadig holder.

Joen Højerslev spiller hovedrollen, Mikkel Thøgersen, i Det Kgl. Teaters forestilling 'Kongens Fald'. (Foto: Miklos Szabo © Det Kgl. Teater)

- Lige pludselig er der en, der får skåret halsen over og så er der en hesteslagtning, siger dramatiker Henrik Szklany om den vold, som han især lagde mærke til første gang, han læste ’Kongens fald’.

Henrik Szklany har som den første nogensinde dramatiseret Johannes V. Jensens historiske roman fra 1901 til et teaterstykke, som lige nu kan ses i Skuespilhuset i København og til januar på Aarhus Teater.

Samtidig er ’Kongens Fald’, der er blevet udråbt som den bedste danske roman fra det 20. århundrede, også blevet omdannet til en podcastserie af manuskriptforfatter Dunja Gry Jensen.

Men er den 117 år gamle bog overhovedet relevant i dag?

Vi har bedt Henrik Szklany og Dunja Gry Jensen give deres bud på, hvorfor ’Kongens fald’ om den fattige bondesøn fra Himmerland, der ender med at tjene kongen, er blevet så stor en klassiker – og hvad den kan sige os i dag.

Hvilke tre ord karakteriserer romanen?

- Længsel, ensomhed og natur. I bogen er det meget naturen, der bliver billeder på sindsstemninger og psykologi. Man får aldrig så meget konkret at vide, man kommer ind i karaktererne på en anden måde, siger Henrik Szklany.

- ’Kongens fald’ er meget smuk, den er skrevet i et smukt og poetisk sprog. Den er også vild, fordi den peger i så mange retninger og har så fortættet og rigt et univers. Og så er det et overlegent værk med en overlegen fortæller, som virkelig behersker noget og behersker læseren, siger Dunja Gry Jensen.

Hvem er Mikkel Thøgersen – og hvad kæmper han med?

- Mikkel er da forfærdelig, svarer Dunja Gry Jensen og griner, da jeg spørger, hvad han er for en mand.

- Men samtidig kan jeg godt forstå ham. Han kæmper med den her klassiske splittelse mellem ekstrem mindreværd og storhedsvanvid. Det kendte Johannes V. Jensen nok også fra sig selv som kunstner. Men Mikkel formår ikke at løfte sig op fra det mindreværd, han har med sig fra sin fattige opvækst.

Dunja Gry Jensen kæmpede med at få den fåmælte og indelukkede karakter til at leve i podcasten, hvor hun var nødt til at skrive en hel del replikker til Mikkel Thøgersen.

Det samme gjorde Henrik Szklany, da han skulle omdanne bogklassikeren til teateropsætningen.

- Det er livet, der skubber med ham, i stedet for ham der går ind i livet. Han er meget rodløs, men samtidig tror jeg, han drømmer om eller længes efter sine rødder. Men han rammer hele tiden ved siden af sin længsel, fordi den ikke findes konkret, den findes kun indeni ham som et minde, siger han.

  • Det catalanske teaterkollektiv La Fura dels Baus med instruktør Carlus Padrissa i spidsen står bag iscenesættelsen af Det Kgl. Teaters udgave af 'Kongens fald'. (Foto: Miklos Sazbo © Det Kgl. Teater)
  • Stykket har fået en del kritik fra anmeldere og publikum. 'Folk må gerne få både en stor oplevelse og en vred oplevelse. Så længe de ikke keder sig, er det okay', siger dramatiker henrik Szklany. (Foto: Miklos Szabo © Det Kgl. Teater)
1 / 2

Hvorfor er den blevet udråbt til en klassiker?

Det er ofte blevet fremhævet, at ’Kongens fald’ beskriver den danske folkesjæl og ’den tvivlende danske mand’. Men det er hverken Henrik Szklany eller Dunja Gry Jensen overbeviste om.

- At have så kompleks en hovedkarakter og så sige, at det handler om tvivl det hele, det synes jeg ikke er sandt. Det gør den mindre, end den er. Det handler i høj grad også om Mikkels ensomhed, længsel og oplevelse af konstant at stå udenfor, siger Henrik Sklany.

Dunja Gry Jensen ser den fokusering, der har været på tvivlen – både Mikkels og kongens– som et udtryk for en bestemt læsning på et bestemt tidspunkt.

- For mig er det helt åbenlyst en bog om vold og voldens blindgyde. Når vi bliver ved med at vende tilbage til den tvivlende danske folkesjæl, så er det lidt dovent at blive ved med at reproducere den tolkning i stedet for at læse teksten friskt og se, hvad står der egentlig, siger hun.

- Jeg tror, den er blevet en klassiker, fordi den er så svær at forstå 100 procent, det er svært at få greb om den. Det er svært at sige, at den handler om det her og kun det her. Og så selvfølgelig fordi den blandt en hel masse andet også indeholder et eviggyldigt tema om at være fortabt i verden, siger Henrik Szklany.

Er den stadig relevant - og hvorfor?

- Det er altid svært at sige, at man skal læse noget, for så bliver det pligt og lektier – og så gider man ikke. Men jeg synes, man skal læse den, fordi den handler om denne her uendelige tomhed og hjemløshed, man kan opleve i sit liv, selvom man er omgivet af nok så mange mennesker, og fordi den hele tiden tvinger en til at forholde sig til livet, der passerer, siger Henrik Szklany.

For Dunja Gry Jensen er 'Kongens fald' i høj grad også relevant i dag og kan læses på mange måder. Selvom det er en trist historie, som ender tragisk og ikke levner meget håb, så er romanen i sig selv med til at give håb, mener hun:

- Det er kunsten for mig, der peger på håbet. Her er et værk, der med største overlegenhed og ekvilibrisme beskriver menneskehedens ynkelighed, men hvis et menneske kan skabe det her, så kan de jo ikke være så ynkelige.

Hun ærgrer sig lidt over, at danske klassikere ikke bliver brugt noget mere:

- Vi skal ikke være så ærbødige. Jeg synes egentlig godt, vi kunne fyre den meget mere af og bruge vores klassikere med større stolthed og glæde. Vi skal ikke være så benovede og bange for at sige noget forkert. Så lad os sige noget forkert og lad os få en diskussion om det, det er jo også liv og en måde at bruge klassikerne på.

Henrik Szklany og La Fura dels Baus’ opsætning af ’Kongens fald’ på Det Kongelige Teater, som er den første nogensinde, har affødt en del kritik fra anmeldere og publikum. Selvom det har overrasket dramatikeren, så glæder det ham alligevel, at det har sat gang i en diskussion:

- Det er dejligt, at noget kan være så vigtigt for folk, at de handler på det og brokker sig over det. Hvis man ser forestillingen og bliver vred over den måde, den er lavet på, så vil jeg tro, at man også møder, hvad det egentlig er, man ser i bogen, som man ikke møder i forestillingen og omvendt; altså så møder man det der er vigtigt for en i ens eget liv.

- Folk må gerne få både en stor oplevelse og en vred oplevelse. Så længe de ikke keder sig, er det okay, siger han.

Her kan du opleve ’Kongens fald’:

Facebook
Twitter