Bogbranchen til Jelved: Godt men ikke helt det vi bad om

Forlag og boghandlere er glade for kulturministerens læseinitiativ, men det løser ikke branchens grundlæggende udfordring.

Kulturministeriet vil lancere en række initiativer, som skal øge læselysten hos danskerne. (© Colourbox)

Kulturminister Marianne Jelveds (B) læseinitiativ - Danmark Læser, som skal øge læsningen blandt danskerne, glæder bogbranchen. Men alligevel er der ikke topkarakterer til ministeren.

- Vi er glade for læsekampagner, men jeg er nødt til at sige, at en læsekampagne altså ikke var det, vi bad om. Det er ikke en oplagt løsning på bogbranchens udfordringer, som truer grundlaget for det brede udvalg af nye danske bøger, siger Olaf Winsløw, direktør i Boghandlerforeningen, som håber, at initiativet vil få flere til at læse.

Bogbranchen ville have faste priser

I foråret gik forlagene og boghandlere til kulturministeren for at få de faste bogpriser tilbage på bogmarkedet, så prisen på nyudgivelser blev fastlåst i et antal måneder efter bogens udgivelse.

Forslaget blev senere afvist af ministeren, men til gengæld lancerer Jelved i dag en række nye læseinitiativer, som skal øge læsningen og dermed også salget.

Sympatisk forslag, men tvivlsom effekt

Der er også en forbeholden glæde hos Lars Boesgaard, administrerende direktør i landets næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof. Han mener, forslaget er sympatisk, men har svært ved at se, at 20 millioner kroner kan sætte den helt store læselyst i gang.

- Hver eneste gang, der bliver gjort noget for bogen, så glæder det mig. Men det løser ikke bogens grundlæggende udfordring.

Men bør bogbranchen ikke se realiteterne i øjnene og selv håndtere de problemer, der er?

- Jo, men jeg må sige, at hun har valgt at springe over det vigtigste håndtag og i stedet valgt at prioritere mindre tiltag. Men selvfølgelig hilser jeg initiativet velkomment, siger Lars Boesgaard.

Kulturminister tror på effekt

Kulturminister Marianne Jelved tror, at initiativet vil have effekt. Hun henviser til, at Mikael Bertelsen og Mads Brügger i DR2-programmet 'Læseklubben Sundholm' havde stor succes med at få hjemløse til at læse bøger, mens programmet kørte.

- Et andet forsøg er bogstartpakkerne, hvor familier med nyfødte børn får besøg af en bibliotekar, som kommer med fire bogpakker frem til barnets skolestart. Det har ført til, at 60 procent af de familier nu fuldstændig har ændret læsevaner, siger hun.

Der er også kritik af, at branchens generelle udfordring ikke bliver løst. Er dette en lappeløsning?

- Nej, det er det ikke. Det er en målrettet løsning. Det er ikke et spørgsmål om, at vi skal hjælpe en kommerciel branche. Det har aldrig været meningen. Vi har en litteraturlov, som fremmer litteratur med en kvart million hvert år. Det er blandt andet det, der på sigt skal gøre, at forlagene har noget at lave og tjener penge. Bogbranchen må anerkende, at der sker en digitalisering og forandring. Det kan man ikke bare fjerne med et flertal på Christiansborg, siger Marianne Jelved.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve