Hvem står bag succesforfatterens pseudonym?

Mediernes interesse i at afsløre italienske Elena Ferrantes identitet er udtryk for en nyfigen kultur, hvor man ikke er tilfreds med værket alene, mener forlægger.

Billedet her er fra omslaget til 'Dem der flygter', som er tredje bind i Napoli-serien. Hvordan Elena Ferrantes i virkeligheden ser ud, ved ingen. (Foto: Bogcover fra 'Dem der flygter' © Pressefoto)

Mens den hemmelighedsfulde forfatter under pseudonymet Elena Ferrantes romanserie, de såkaldte Napoliromaner, går deres sejrsgang jorden rundt, spekuleres der i krogene om, hvem, der mon gemmer sig bag navnet.

Forfatteren selv nægter at stå frem og har udtalt, at hun vil stoppe med at skrive bøger, hvis hun bliver afsløret.

Det fortæller hendes danske forlægger, Charlotte Jørgensen, fra C&K Forlag til Skønlitteratur på P1.

Men hvorfor vælger nogle forfattere som Ferrante at skrive under pseudonym, og hvorfor er det så vigtigt for medierne at afsløre dem?

Nød eller lyst?

At skrive under pseudonym er ingen ny strategi. Tænk blot på Søren Kierkegaard, der skrev under navne som Johannes Climacus, Victor Eremita og Vigilius Haufniensis, eller Karen Blixen, der skrev under navnet Isak Dinesen.

Der findes en række forskellige årsager til, at en forfatter vælger at skrive under pseudonym, fortæller litteraturforsker Erik Svendsen.

Han skelner mellem samfund med censur, hvor forfattere er nødt til at anvende pseudonymer for at udgive systemkritisk litteratur, og demokratiske samfund, hvor der er andre ting på spil:

- Der er ingen censur. Det vil sige, at når man har at gøre med pseudonymbrug i vores borgerlige, litterære verden, vil jeg mene, at det primært handler om ”lystjeget”. Der kommer en større lyst til og større glæde ved at skrive, hvis man bruger pseudonymet i visse tilfælde, fortæller han.

Han mener, at krimien er en af de genrer, hvor forfattere skriver under pseudonym af lyst. Det kan eksempelvis være som et PR-stunt, hvor man skaber øget opmærksomhed om bogen ved at afsløre, at den er skrevet af en kendt forfatter, fortæller han og nævner Harry Potter-forfatteren J.K. Rowling, som har udgivet tre krimier under navnet Robert Galbraith.

Vil ikke være mediefænomen

Ifølge Charlotte Jørgensen er Elena Ferrantes brug af pseudonym dog alt andet end et PR-stunt. Ferrante har nemlig værnet om sin anonymitet siden debuten i 1992, fortæller hun:

- Allerede dengang, altså før hun overhovedet blev en verdenssensation, skrev hun til sin forlægger: 'Jeg ønsker ikke at stå frem offentligt, jeg ønsker ikke, at nogen skal kende mit navn, jeg ønsker ikke at stille op til debatter og priser, intet. Jeg ønsker at forblive anonym.'

Ifølge hende bruger Ferrante pseudonymet som en litterær strategi, fordi hun ønsker at træde frem med sine romaner, men intet ønske har om at blive et mediefænomen.

Alligevel er det ved at ske, fordi vi i dag ikke vil acceptere, at en forfatter vælger den strategi som litterær strategi og ikke et medieskabt stunt, siger Charlotte Jørgensen.

- Vi anerkender sådan set ikke længere, at det er værket, der er det interessante og afgørende, at det er dér, man så at sige kan finde individualiteten.

- Vend blikket rundt

Charlotte Jørgensen mener, at det er langt mere interessant at vende blikket den anden vej og undersøge, hvorfor medierne er så interesserede i personen bag:

- Jeg synes egentlig, at vi bør stille os selv spørgsmålet: Hvorfor er vi, og det er især medierne, så enormt interesserede i, hvem der er bag det her navn? Den nyfigenhed, synes jeg, måske er mere interessant, siger hun.

- Det er klart, at det også hænger sammen med, at det i vore dage næsten er en betingelse for moderne forfattere, at de også kaster deres liv i puljen. De skal give alt. Vi er ikke tilfredse med at få værket. Vi vil have det, der er bag.

Pseudonym som flugt fra biografisk læsning

Erik Svendsen er enig i, at der er en tendens til at fokusere på det biografiske:

- I vores kultur er vi voldsomt biografisk interesserede. Vi interesserer os for mennesket bag værket, fortæller han.

Det betyder, at vi fokuserer på, hvilke omstændigheder i forfatterens liv, der har fået ham eller hende til at skrive bestemte ting.

Ironisk nok kan netop hangen til biografiske læsninger være årsag til, at en forfatter vælger at skrive under pseudonym, fortæller han:

- At eksperimentere og vælge et pseudonym er flugten fra det biografiske fængsel.

FAKTA: Den mystiske Elena Ferrantes karriere

  • Italienske Elena Ferrante står bag den populære romanserie, der bliver kaldt Napoliromanerne.

  • Det eneste, der med sikkerhed vides om Elena Ferrante er, at hun er kvinde. Hun har kun givet få, skriftlige interviews og nægter at modtage priser for sine bøger. Den eneste, der kender hendes identitet, er hendes forlægger på det italienske forlag Edizione e/o.

  • Romanerne følger de to veninder Elena og Lila gennem 50 år.

  • Alle fire bøger i romanserien er udkommet på dansk på C&K Forlag.

Facebook
Twitter