Julian giver nyt liv til 'crazy univers' fra din barndom: Det var en drømmeopgave

Scenograf Julian Toldam Juhlin opfandt blandt andet 'visuelle rim' til en forestilling med Halfdan Rasmussens tekster.

Mariehønen Evigglad, Rapanden Rasmus og Den Lille Frække Frederik.

Hvis du har været barn i Danmark og er vokset op inden for de sidste 50 år, så er der nok ret stor chance for, at du kender de tre. Sammen med en hel række andre sjove og skæve figurer af samme forfatter.

Halfdan Rasmussen har nemlig om nogen præget danske børns sprog, siden han i 1960'erne begyndte at udgive sine populære børnebøger - som for eksempel 'Halfdans ABC'.

'Et bolsjedyr har stribet skind og chokoladefregner' hedder det i et Halfdan Rasmussens digte. Og det kom til at se sådan ud i Julian Toldam Juhlins fortolkning. (Foto: Camilla Winther © Det Kgl. Teater)

- Jeg tror ikke, der findes nogen, som har sat deres ben i en dansk institution eller på et folkebibliotek, der ikke har et forhold til Halfdan Rasmussen. Jeg har også fået læst op af hans bøger som lille og kender jo også Ib Spang Olsens tegninger til, fortæller scenograf Julian Toldam Juhlin.

Han fik for et par år siden tilbudt opgaven som scenograf på en forestilling med Halfdan Rasmussens tekster til Det Kongelige Teater. Og det tilbud kunne han ikke sige nej til.

- Jeg tænkte bare: 'fedt!'. Det er jo et crazy univers på mange måder og en helt vildt sjov opgave at prøve at gøre visuel, siger den 32-årige scenograf, som i 2015 fik en talentpris ved 'Årets Reumert'.

Han medvirker i dennes uges afsnit af 'Øgendahl og de store forfattere', der sætter spot på Halfdan Rasmussens liv og forfatterskab.

Hvordan ser et rim ud?

Julian Toldam Juhlin forklarer, at opgaven til Det Kongelige Teater var tilpas løst formuleret til, at han sammen med stykkets instruktør kunne få lov til at lege og prøve vilde ideer af.

Han besluttede sig for at gå ret konkret til værks. Da han og instruktøren havde lagt sig fast på de bøger, som stykket skulle bygge på, 'Tante Andante' og 'Hokus Pokus', spurgte han sig selv, hvordan der 'så ud' i bøgerne - og hvilke ting der var med.

I sin skitsebog lavede han en collage af alle de forskellige ting.

For at skabe sig et overblik lavede Julian Toldam Juhlin en bog spækket med ting fra Halfdan Rasmussens børnebøger. (Foto: Julian Toldam Juhlin)

- Det var et ret stort arbejde - og dér kunne jeg tydeligt se, at det er et vildt univers, hvor en præst og en pandekage kan sameksistere, fortæller han.

Præst og pandekager er gode eksempler på det, som Halfdan Rasmussen kan med ord, mener Julian Toldam Juhlin. Han kunne sammensætte 'lækre ord', der er sjove at sige. Men hvordan får man det til at leve og fungere på en scene?

- Jeg besluttede simpelthen, at jeg ville lave et visuelt univers som smagte lige så godt som hans ordunivers, fortæller den unge scenograf, som fandt på konceptet 'visuelle rim'.

Kunne sætte de vildeste ting sammen

- Snegle og Vejle lyder lækkert sammen, men det ser ikke nødvendigvis lækkert ud. Så jeg prøvede at lave mine egne oversættelser.

I stedet for Vejle satte Julian Toldam Juhlin en snegl sammen med en havfrue, selvom de to væsner ikke umiddelbart har meget med hinanden at gøre.

- Men de deler den skæbne, at de ikke har ben. De rimer på deres egen måde, forklarer han.

Et eksempel på Julian Toldam Juhlins tegning og den færdige scenografi fra forestillingen. (Foto: Julian Toldam Juhlin © Julian Toldam Juhlin / Foto: Camilla Winther © Det Kgl. Teater)

På samme måde proppede han en astronaut ind i en russisk Babushka-dukke, som ellers normalt har en mindre dukke indeni. Men astronautens hjelm mindede ham om dukkens facon, forklarer han.

Og det blev åbningen på stykket.

En russisk Babushka-dukke og en astronaut kom i Julian Toldam Juhlins sceneunivers til at 'rime visuelt'. (Foto: Julian Toldam Juhlin)

- De visuelle rim var ligesom den fede nøgle til at skabe et univers, hvor jeg kunne støde de vildeste ting sammen, siger han og tilføjer:

- Det var i det hele taget lidt en drømmeopgave, hvor jeg virkelig fik lov til at lege. Det var totalt fedt.

Også et poetisk univers

Udover et vildt og gakket univers fyldt med sjove væsner og alle de ting, man kunne forestille sig, opdagede Julian Toldam Juhlin også en anden kvalitet ved at genlæse Halfdan Rasmussen som voksen.

- Man husker jo alle de spektakulære ting og klassikerne, men jeg havde faktisk glemt, hvor mange af hans tekster, der handler om det at skulle falde i søvn og være en lille skikkelse i en stor seng, siger Julian Toldam Juhlin, som blev transporteret tilbage til fornemmelsen af at føle sig lidt alene i en stor seng.

Første vers af digtet 'Søvnen ligger ganske stille' lyder for eksempel sådan her: 'Søvnen ligger ganske stille / gør sig mørk og bittelille / hvisker med sin trætte stemme: Iben, er der nogen hjemme?'

Han bliver aldrig kedelig

Halfdan Rasmussen skrev nemlig ikke kun de børnerim, som mange husker ham for i dag. Han skrev også mere alvorlige digte.

- Det overraskede mig, hvor mange af de mere poetiske ting, der også er i hans tekster, siger Julian Toldam Juhlin.

- 'Tingskoven' er et virvar af en skov, som er fyldt med, hvad jeg påstår er alting i hele verden. Ting, som er taget ud af Halfdan Rasmussens tekster. Det er en drøm for en scenograf at få lov til at lave, fortæller Julian Toldam Juhlin. (Foto: Julian Toldam Juhlin © Julian Toldam Juhlin / Foto: Camilla Winther © Det Kgl. Teater)

Han brugte omkring et års tid på stykket 'Halfdans Hokus Pokus', som spillede på Det Kongelige Teater tidligere i år og indbragte ham roser fra flere anmeldere.

Berlingskes anmelder kaldte det blandt andet 'En overdådighed af bolsjestriber, Babusjka-dukker, balanceakt og bowlefisk – hele tiden holdt i skarp tømme, så øjet overraskes, men ikke forvirres'.

Efterfølgende har Julian Toldam Juhlin haft behov for en lille pause fra den kreative forfatters tekster. Men han vil bestemt ikke afvise, at han på et tidspunkt bliver klar til endnu en tur i Halfdan Rasmussen-møllen.

- Jeg kunne sagtens få lyst igen, for der er så meget materiale – og der går lang tid, før hans univers bliver kedeligt. Måske bliver det aldrig nogensinde rigtig kedeligt.

Hør Julian Toldam Juhlin fortælle om arbejdet med forestillingen i DR1-programmet 'Øgendahl og de store forfatter: Halfdan Rasmussen'