Kan blive den bedst sælgende nogensinde: Michelle Obama runder vild milepæl

Den tidligere førstedames erindringer er godt på vej til at blive den bedst sælgende selvbiografi nogensinde, siger udgiver.

Michelle Obama var amerikansk førstedame 2009-2017. Hun gæster Danmark den 9. april. (Foto: KAMIL KRZACZYNSKI © Scanpix)

Hvis den tidligere amerikanske førstedame Michelle Obama har et ekstra stort smil på sine læber, når hun gæster Danmark den 9. april, så er det med god grund.

Hendes selvbiografi, 'Min historie', er nemlig godt på vej til at blive den bedst sælgende selvbiografi nogensinde.

Bogen, der udkom i hele verden 13. november, har nu passeret ti millioner solgte eksemplarer.

Det siger direktøren for medievirksomheden Bertelsmann til britiske BBC.

- Vi tror, at det kan blive den mest succesfulde selvbiografi nogensinde, siger Thomas Rabe, direktør for Bertelsmann, til BBC.

Det er den tyske mediegigant Bertelsmann og dets forlag Penguin Random House, der står bag udgivelsen af 'Min Historie'. Det er også den bog, der er anledning til, at hun snart gæster Danmark.

Michelle Obama har nemlig indledt en verdensomspændende turné i forbindelse med bogens udgivelse: 'Becoming: An Intimate Conversation with Michelle Obama'.

Den turné har allerede ført hende til flere amerikanske og europæiske byer, hvilket også bringer hende forbi Royal Arena i København med billetpriser, der rangerer fra 330 til 3.490 kroner pr. billet.

Michelle Obama gik på scenen til stor jubel, da den amerikanske Grammy-uddeling løb af stablen tidligere i år. Her ses hun flankeret af Lady Gaga, Jada Pinkett Smith, Alicia Keys og Jennifer Lopez. (Foto: Mike Blake © Scanpix)

Hun har 'star power'

Og der er en ganske god grund til, at både Michelle Obama og hendes selvbiografi går som varmt brød.

Det fortalte Inger Dalsgaard, forsker i amerikansk litteratur ved Aarhus Universitet, tidligere på året i P1 Morgen.

- Hun har bare en eller anden star power, som gør, at hun får meget mere opmærksomhed end andre førstedamer, lød det dengang fra litteraturforskeren.

- Hun har karisma, og hun er relatable; altså folk kan forbinde sig til det, hun siger. Hun forstår at bruge medierne, og hun er simpelthen bare en god fortæller.

Bogen har også været en succes i Danmark. Ifølge boghandlerkæden Arnold Busck var 'Min historie' én af de mest solgte i julehandlen sidste år.

Facebook
Twitter