Kristens historie om en dårlig date gik viralt - og så fik hun en millionkontrakt

Forfatteren Kristen Roupenian befinder sig lige nu i den vildeste periode i sit liv.

- Jeg havde aldrig regnet med alt det her, siger Kristen Roupenian om den vilde rejse, hun har været på med sin novelle 'Cat Person'. (Foto: Elisa Roupenian Toha © Gyldendal)

- Jeg havde været i et langt forhold, der lige var sluttet, og var begyndt at onlinedate igen - og jeg blev overrasket over, hvor forkert jeg følte mig.

- Selvom jeg var ældre og tænkte, at jeg havde styr på det, så var jeg stadig mystificeret af det hele.

Sådan lyder det fra den amerikanske forfatter Kristen Roupenian, som er aktuel med novellesamlingen 'Kattemenneske'.

Vi sidder på en bænk ved Peblingesø i København, der virker som et oplagt sted at dele datingerfaringer, fordi mange københavnere ofte traver rundt om søerne med deres seneste Tinder-fangst.

I dag er 38-årige Kristen Roupenian i et fast forhold, men hun kan sagtens huske, hvor besværligt det var at være ude på det brutale datingmarked.

Og særligt én date fra foråret 2017 husker hun tydeligt, ikke mindst fordi den kom til at ændre hendes liv markant.

- Jeg var på date med en, jeg havde mødt online, og vi var kommet op at skændes. Og dér gik det op for mig, at jeg ligesom havde opfundet denne her person. Da vedkommende viste sig ikke at være den person, jeg havde regnet med, blev jeg forfærdet og vred, siger hun og fortæller, at oplevelsen inspirerede hende til at skrive novellen 'Cat Person'.

Fik øje på ny side af sig selv

Den handler om den unge studerende Margot, som arbejder i en biograf og møder den lidt ældre Robert. De begynder at date, og Margot gør sig mange forestillinger om Robert, som måske ikke har meget hold i virkeligheden.

En aften ender de i seng sammen, og selvom Margot når at indse, at hun faktisk er ret frastødt af den virkelige Robert og ikke har lyst til at have sex med ham, så ender hun med at gennemføre det alligevel.

- Da jeg begyndte at skrive 'Cat Person', var det som om, at jeg havde fået øje på en side af mig selv, som jeg ikke var stolt af: Den her trang til at finde på historier om folk - og det forsøgte jeg at indfange.

På det tidspunkt, hvor Kristen Roupenian skrev historien, var hun lige blevet færdig med en kandidatuddannelse i creative writing, og hun havde endnu ikke fået udgivet noget større.

Afvist igen og igen

Med 'Cat Person', som er mere realistisk end hendes andre horror-inspirerede historier, havde hun en fornemmelse af, at den måske kunne nå et bredere publikum.

Selvom hun fik det ene afslag efter det andet fra de tidsskrifter, hun sendte den til, så kunne hun mærke, at hun nærmede sig.

- Folk var interesserede, og de læste den faktisk, fortæller hun og forklarer, at det mest almindelige er, at man ikke engang får noget svar, når man som håbefuld forfatter sender en historie ind.

Sådan gik det også først hos The New Yorker, som er et af, hvis ikke dét mest prestigefyldte, af de amerikanske tidsskrifter.

- Jeg tænkte, okay, den er blevet afslået og er på vej igennem systemet. Det var ikke før sidst på sommeren, at min agent fik en e-mail fra redaktøren om, at de synes, den var interessant og stadig overvejede den. Og så i oktober accepterede de den, siger hun og ser ud som om, hun stadig har lidt svært ved at tro det.

Skabte heftig debat på nettet

At få en historie trykt er ofte den lige vej til en forlagskontrakt og forhåbentlig et stort gennembrud for en forfatter. Det var det også for Kristen Roupenian.

'Cat Person' blev hurtigt en viral sensation.

Det opdagede hendes kæreste kort tid efter, at historien var blevet trykt i december 2017, mens MeToo-bevægelsen var på alles læber.

På Twitter havde 'Cat Person' sat gang i en heftig debat, hvor folk enten tog Margot eller Roberts parti. Og der blev ligefrem oprettet en Twitter-profil, der delte screenshots af mænds reaktioner på historien.

- Ideen om, at der var én måde at læse historien på, og at andre tog fejl, overraskede mig. At folk læste den så ensidigt, at de ikke kunne se den anden side, var lidt chokerende.

- Det, jeg gerne ville, da jeg skrev historien, var, at der skulle være noget usikkerhed, noget tvetydigt, siger hun.

Påvirket af et giftigt klima

Selvom Kristen Roupenian skrev sin historie, inden MeToo var en ting, så tænker hun i dag, at hun måske alligevel var påvirket af en stemning i det amerikanske samfund:

- Det var før Weinstein-anklagerne, men efter Trump blev valgt. Og klimaet var virkelig giftigt i forhold til den måde, mænd og kvinder relaterede til hinanden. Jeg kan huske, at jeg havde en følelse af vrede og desillusion. Den energi, synes jeg, er i historien – og det var også den energi, der drev mig.

En uge efter 'Cat Person' blev udgivet, fik Kristen Roupenian tilbudt en syvcifret forlagskontrakt på to bøger. Den første, en novellesamling, havde hun mere eller mindre klar til udgivelse, og det er den, hun er på Europaturne for at promovere.

I forbindelse med sit besøg i Danmark optrådte Kristen Roupenian blandt andet på International Forfatterscene i Den Sorte Diamant. (Foto: Lars Krabbe © Det Kgl. Bibliotek)

- Jeg havde aldrig regnet med alt det her. At The New Yorker tog min historie, var det bedste, der overhovedet kunne ske for mig, siger hun og kalder tiden fra december 2017 og frem til nu for den vildeste i hendes liv.

Pludselig kan hun leve af at være forfatter, og endda bedre end hun nogensinde havde forestillet sig.

Hun har også fået mulighed for at skrive anmeldelser, non-fiktion og teaterstykker - og så har HBO købt rettighederne til at filmatisere novellesamlingen 'You Know You Want This', der på dansk har fået titlen 'Kattemenneske'.

At slippe kontrollen

Det eneste svære ved hele oplevelsen er, at hun må affinde sig med at være en, som folk pludselig har meninger om – og det er lidt af et kontroltab, indrømmer hun.

- Det er sjovt, for min bog handler om de historier, som folk fortæller dem selv om hinanden; hvordan vi fortolker og misforstår andre mennesker. Og det føler jeg bare har været hele historien det her halve år; at opleve andre mennesker fortælle historien om mig.

De fleste forfattere har en naturlig trang til at ville styre fortællingen – også om sig selv, mener Kristen Roupenian. Den trang bor også i hende, men hun øver sig på at give slip på kontrollen.

- Der er en del af mig, som har lyst til at hale det ind, og så er der en del af mig, som bare har lyst til at træde et skridt tilbage og tænke, wow, hvilken underlig oplevelse!

Facebook
Twitter