Medforfatter bag ny miniserie: ’Det var vildt angstprovokerende’

Forfatter Morten Pape har været med til at omsætte murstensromanen ’Liberty’, som han kalder et nationalklenodie, til fem timers miniserie.

At koge en 708 sider lang roman ned til fem timers miniserie lyder ikke helt nemt.

Det er jo en kæmpe bog, som har så mange historier i sig og er så fantastisk.

Asger Leth, manuskriptforfatter

Men det har ikke desto mindre været opgaven for manuskriptforfatter Asger Leth og de to episodeforfattere Morten Pape og Christoffer Örnfelt, der står bag DRs nye miniserie ’Liberty’, som har premiere i aften.

- Det var både en gave og en forbandelse at have det her store værk at forholde os til, siger Morten Pape om den afdøde forfatter Jakob Ejersbos roman ’Liberty’, som miniserien er baseret på.

- Det var vildt angstprovokerende, fordi jeg betragter Liberty som et litterært nationalklenodie, et hovedværk i dansk litteratur.

Om 'Liberty'

’Liberty’ er DRs nye miniserie i fem afsnit, som sendes fra søndag den 25. februar.

I serien medvirker blandt andre Sofie Gråbøl, Carsten Bjørnlund, Anton Hjejle og Connie Nielsen.

’Liberty’ er produceret af Karoline Leth, instrueret af Mikael Marcimain med manuskript af Asger Leth.

Serien er baseret på Jakob Ejersbos roman af samme navn og udspiller sig i Tanzania i slutningen af 1980’erne. Her er to skandinaviske familier udstationeret; Den danske familie Knudsen og den dansk-svenske familie Larsson, og i løbet af serien krydses de to familiers veje på dramatisk vis.

’Liberty’ er tredje og sidste bind i Jakob Ejersbos populære ’Afrika-trilogi’ fra 2009. Bogen blev færdigskrevet og udkom efter hans død i 2008. Serien er trykt i mere end 200.000 eksemplarer og lå på bestsellerlisterne, da den udkom.

Morten Pape er selv både skønlitterær forfatter og manuskriptforfatter, og ’Liberty’ er det første længere tv-projekt, han har været involveret i. Som epsiodeforfatter har hans job været at skrive de første udkast til dele af manuskriptet, som Asger Leth efterfølgende har færdiggjort.

Nødt til at brække bogen ned

- Vi startede med at lære bogen virkelig godt at kende. Vi dissekerede den, siger Morten Pape, som forklarer, at dissekeringen helt bogstaveligt gik ud på at skrive alle bogens scener ind i et excelark, som de så printede ud i meterlange baner, hængte op og arbejdede ud fra.

- Så kunne vi ligesom se, hvilket arbejde, der lå foran os. Hvilken krop vi skulle bearbejde og oversætte til levende billeder.

Seriens hovedforfatter Asger Leth fortæller om arbejdet:

- Det er jo en kæmpe bog, som har så mange historier i sig og er så fantastisk. Vi var nødt til at brække den fuldstændigt ned i mindste detalje.

Arbejdet foregik over 9-10 måneder, og Asger Leth kalder den fælles skriveproces de tre imellem et ’herligt partnerskab’, hvor de hver især bidrog med noget forskelligt.

- Bølgerne kunne også gå højt, og vi måtte hver især slås og argumentere for vores ideer. Det var vigtigt, at vi kunne overbevise hinanden. I sidste ende skulle vi gerne alle sammen kunne lide det endelige resultatet, det skulle ikke bare ende som en række kompromiser.

- Man lærer hinanden godt at kende i sådan en proces, det var både vidunderligt og hårdt. Hårdt, fordi vi havde en stram tidsplan – også rent kreativt, fordi vi var inde og pille ved en andens værk, siger Asger Leth.

Det måtte ikke blive ’for hvidt’

Et af de mest markante valg, som blev truffet i skriverummet, var blandt andet at lade de voksne fylde mere, end de gør i bogen, som bliver fortalt fra to teenageres perspektiv.

- Det var spændende for manuskriptet at løfte de voksnes lag op, men det betød også, at der var meget, der skulle findes på. Det var ikke altid lige nemt, fortæller Asger Leth.

For Morten Pape var det vigtigt at være tro mod romanens stemning og miljøbeskrivelser, særligt fordi bogens forfatter Jakob Ejersbo naturligt nok ikke kunne tages med på råd.

- Vi måtte ikke glemme hele det afrikanske touch. Den hvide kultur er en minoritetskultur i Tanzania, og det måtte ikke blive for hvidt. I romanen kommer man via hovedpersonen rundt i alle mulige afkroge af Tanzania, fra markederne til nattelivet. Tanzania er en karakter i sig selv.

Efter at have set et par af de færdige afsnit, har Morten Pape kunnet konstatere, at det også er endt med at blive sådan i serien.

Sundt for skriverummet

Han var stadig midt i at uddanne sig til manuskriptforfatter på filmskolen Super16 og havde kun lavet kortfilm, da han blev kontaktet i foråret 2016.

- Jeg tror, Asger så nogle sammenfald mellem min roman og ’Liberty’, som begge handler om den her søgen efter en identitet i et kulturfremmed miljø, den hvide dreng der gerne ville være sort og så videre.

- Jeg tror, han kunne, at der var nogle tematikker, som jeg havde en vis erfaring med.

Morten Pape debuterede i 2015 med ’Planen’, som er inspireret af hans egen opvækst i det sociale boligbyggeri ’Urbanplanen’ på Amager, og romanen blev i flere medierne sammenlignet med Jakob Ejersbos debutroman ’Nordkraft’.

- Jeg gik meget bevidst efter Morten, fordi jeg tænkte, det ville være godt for processen hvis der var nogen, der repræsenterede den sensibilitet, som Jakob Ejersbo også havde, siger Asger Leth og tilføjer:

- Det var sundt for os at have den slags forfatter med i skriverummet. Han var med til hele tiden at sikre, at vi ikke kørte for meget ud af en tv-tangent.

For Morten Pape var Jakob Ejersbos tilstedeværelse nærmest fysisk:

- Mens vi skrev, stod der altid en ledig stol i lokalet. Jeg forestillede mig, at det var dér, Jakob sad og holdt øje med os og var med på råd.

Første afsnit af 'Liberty' kan ses i aften kl. 20 på DR1.