Tove Ditlevsen trender: Derfor taler alle om hende

I genudgivelser, på teatrene og på Instagram: Tove Ditlevsen fylder mere og mere i danskernes bevidsthed, men hvorfor lige nu?

Tove Ditlevsen hitter igen, og også på årets BogForum. Men hvorfor nu? (Foto: Marie Sveistrup)

Der er en folkesygdom, der rammer kulturdanmark i disse år: Tovefeberen.

Dronningen af dansk arbejderlitteratur, Tove Ditlevsen, har de seneste år været genstand for et reelt comeback, der kommer til udtryk i genudgivelser af den populære forfatters romaner, erindringer og digte, teaterstykker over hendes liv og hendes værker, og opmærksomhed i såvel avisspalterne som på de sociale medier.

Loading preview...

Men hvorfor er det, at det er lige nu, at Tove Ditlevsen er genopstået i danskernes bevidsthed? Vi har talt med to vaskeægte Tovefans, forfatter Olga Ravn og journalist Johanne Mygind, om forfatteren og hendes betydning og indflydelse netop nu.

Meget mere end ”kvindelitteratur”

En af dem, der var med til at starte #Tovefeber på de sociale medier, er forfatteren Olga Ravn. Hun har fulgt Tove Ditlevsens genkomst tæt, fordi hun nærer en dyb kærlighed til københavnerforfatteren.

Olga Ravn mener, at Tove Ditlevsens popularitet netop nu skal findes i, at der er ved at ske et skred i forhold til hvad for noget litteratur, der bliver anerkendt.

Linkbox

Læs også

Tove Ditlevsen lever i bedste velgående

- Efter 70’ernes politiske litteratur og 80’ernes reaktion på den, så har der været en bevægelse væk fra det tema i 90’erne og 00’erne. Man har været bange for den politiske litteratur, og den har været brugt som sådan et skældsord, man puttede på forskellige minoriteter. Selvom hun er helt sin egen, så er Tove Ditlevsen blevet sat i bås som ”kvindelitteratur”, fordi hun skrev om nogle erfaringer, der ikke lignede andre, forklarer Olga Ravn, og fortsætter:

- Det er heldigvis ved at vende nu. Der sker en opløsning i forhold til, om den politiske litteratur er dårlig smag eller ej.

- Så tror jeg også, at der er ved at ske det, at vi faktisk ikke har haft en generation af kvindelige forfattere, som har opnået reel anerkendelse før dem, der debuterede i 90’erne. Det har gjort, at det med at Tove Ditlevsen er blevet kaldt en ”kvindeforfatter” er blevet forældet. Hun er meget mere end det, fortæller Olga Ravn.

Linkbox

Læs også

BILLEDER God bog-stil: Hvad har du i posen?

Kvinderne har indtaget kulturlivet

Det er Johanne Mygind, der er journalist ved Weekendavisen, enig i. Til forklaringen på, hvorfor Tove Ditlevsen er blevet populær igen, tilføjer hun, at kvinderne nu for alvor har etableret sig i kulturinstitutionerne:

- Der er langt om længe nogle kvinder i dansk kulturliv, der faktisk har fået mere magt. Men også magt på en måde, så deres køn ikke er noget, der bare skal tysses ned. Som kvindelig kulturperson har man måske følt, at det var rart at klamre sig til en som Hemingway, for så var man sikker på at være ”en af drengene” uden at have sit køn imod sig. Nu har kvinderne indtaget kulturlivet så meget, at vi ikke behøver at lade som om, at vi er mænd, for at få anerkendelse.

- Vi behøver ikke smykke os med det, der er anerkendt, for at blive anerkendt selv, tilføjer Olga Ravn.

- Vi vil opleve, at de kvindelige forfattere, der har været dømt ude, vil komme tilbage igen.

Linkbox

Læs også

VIDEO Prisvinder: Min mor går rundt og renser Bogforums lokummer

Kanoniseret i 2014

I 2014 blev Tove Ditlevsen udødeliggjort, da hun blev optaget i Dansk Litteraturs Kanon, der er en liste over forfattere, som eleverne i den danske folkeskole skal stifte bekendtskab til gennem deres skoletid.

Det er ikke underligt, mener Olga Ravn, da Tove Ditlevsen kan noget særligt:

- Hun har et meget stort værk, og så har hun i sin stil en lethed, men når man går ned i sætningerne, så åbner der sig et dyb. Hun arbejder med en flade og en dybde, som gør, at det kan være ret let at læse hende, men hvor der også er en særhed, der blomstrer frem, mens man læser, fortæller hun.

Selvom Tove Ditlevsen i manges bevidsthed er en forfatter, der skrev om trange arbejderkår på Vesterbro, som kun de færreste lever under i dag, så er der ifølge Johanne Mygind en grund til, at forfatteren har opnået en særlig plads hos mange danske kvinder:

- Hun har arbejderbarnets rene talent. Men det der også er så vildt med hende er, at hun har skrevet et langt kvindelivs erfaringer, som mange kan kende sig selv i. Jeg var barn med Tove Ditlevsen, jeg var ung med Tove Ditlevsen, og nu er jeg mor med Tove Ditlevsen, fortæller Johanne Mygind, og Olga Ravn tilføjer:

- Hun har alle kvindelivets aldre i sig, og vi har ikke ret mange kvindelige forfatterskaber, der udfolder så meget.

Linkbox

Læs også

Ung forfatter vinder pris for roman om underklassen

Tove! Tove! Tove!

Der er ingen tvivl om, at den succesfulde teatertrup og kunstnerkollektiv Sort Samvittighed har været med til at booste Tove Ditlevsens nyvundne popularitet, der også har manifesteret sig på de sociale medier.

I 2015 havde de præmiere på musikteaterforestillingen 'Tove! Tove! Tove!', der måtte melde udsolgt allerede flere uger inden den københavnske premiere og senere også blev belønnet med en Reumert-statuette.

I perioden pustede de liv i Tove Ditlevsen på det sociale medie Instagram, og bølgen med #Tovefeber spredte sig hurtigt til danskerne.

I 2016 opsættes endnu et teaterstykke om den populære forfatter: 'Den onde lykke - Tove Ditlevsens sidste kærlighed' har Paprika Steen i hovedrollen og har premiere på Folketeatret til foråret.

Loading preview...

Loading preview...

Loading preview...

Facebook
Twitter