Verdens første queer? Hun smadrede kønsrollerne for 100 år siden

Den banebrydende rebel Claude Cahun bliver hyldet med ny bog.

- Hun ville omstyrte hele vores måde at se køn og kærlighed på, siger Kristna Stoltz om franske Claude Cahun. (Selvportræt, 1928) (Foto: Claude Cahun © Jersey Heritage Collections)

- Jeg kiggede på de her billeder og blev slået fuldstændigt omkuld, fortæller forfatter Kristina Stoltz, om første gang hun så nogle fotografier af franske Claude Cahun fra 1920'erne.

Det var i 2002, at en veninde introducerede Kristina Stoltz for fotografierne. Ti år senere stødte hun igen på Claude Cahun på udstillingen ’Avantgardens kvinder’ på kunstmuseet Louisiana.

Her var Claude Cahun på forsiden af udstillingskataloget, udklædt som vægtløfter med feminin makeup. På andre fotos er hun kronraget og iklædt herretøj.

Følte sig forstået

Og det var netop hendes leg med kønsidentitet, som Kristina Stoltz faldt for ved den franske kunstner, der døde for mere end 60 år siden.

- Jeg fandt noget hos Cahun, som jeg havde brug for, som jeg følte mig forstået af – og som jeg blev mystificeret af, ikke mindst, siger Kristina Stoltz, der er aktuel med en romanen ’Cahun’, der handler om den rebelske kunstners usædvanlige liv.

Claude Cahun er først for alvor blevet kendt efter sin død. Nogle af de mest berømte fotos af hende er fra serien, hvor hun er udklædt som vægtløfter og har 'I am in training, dont kiss me' skrevet på brystet. (Selvportræt, 1927). (Foto: Claude Cahun © Jersey Heritage Collections)

Claude Cahun blev født Lucy Renée Mathilde Schwob i 1894 i Frankrig som datter af en rig avismand. Hendes mor var psykisk syg og begik senere selvmord, og Lucy var derfor overladt en del til sig selv i løbet af sin barndom, hvor hun tidligt blev glad for at læse.

Hun blev senere forfatter og en del af kunstnerkredsen af såkaldte surrealister. Men det er de eksperimenterende fotografier, hun tog sammen med sin partner og stedsøster Suzanne Malherbe (med kunstnernavnet Marcel Moore), som hun i dag er mest kendt for.

Næsten for moderne

Det var sandsynligvis aldrig meningen, at deres fotografier skulle udstilles offentligt. Men i 1980'erne dukkede de op hos en antikvar, og den franske kunstkurator, som opdagede fotografierne, sørgede for, at de kom frem i lyset og blev vist på museer.

I dag bliver de solgt til høje auktionspriser og er udstillet på nogle af verdens største kunstmuseer.

- Der er mange, der har leget med forvandlingen og med kønsidentitet, men Claude Cahun og Suzanne Malherbe gør det på en så original måde, at det er billeder, der er radikalt moderne i dag. På mange måder er hun for moderne selv til den tid, vi lever i i dag.

Kristina Stoltz forklarer, at Claude Cahuns fotografier udfordrer ideen om, at der kun findes to køn. Af den grund bliver hun i dag kaldt "queer-pioner".

- Hun ville omstyrte hele vores måde at se køn og kærlighed på.

Rebelsk fra starten

- Hun var rebelsk lige fra starten og meget optaget af at nedbryde alle kategorier. Hver gang nogen ville fastholde hende, ville hun sprænge det i stykker, fortæller Kristina Stoltz, som har brugt flere år på at researche til og skrive sin bog.

I en af sine bøger skriver Claude Cahun blandt andet, at hun ikke ser sig selv som hverken mand eller kvinde, men i stedet som noget midtimellem de traditionelle køn.

- Det er en måde at præsentere noget tredje på, som jeg altid har ledt efter i kunsten, fortæller Kristina Stoltz.

Hun uddyber:

- Hun ønskede ligesom at ophæve de der traditionelle modpoler, som ligger i mand-kvinde, og som også skaber de her magthierarkier. Og hun levede jo i en tid efter 1. verdenskrig, hvor rigtig mange unge franske mænd var døde, og man ønskede at få kvinderne tilbage til hjemmet og få lavet nogle børn. Det er jo ret stærkt at stille sig op imod det.

Bliver ved med at fascinere

’Cahun’ fortæller ikke kun Claude Cahuns livshistorie; den er også en fortælling om forholdet mellem Claude Cahun og Suzanne Malherbe, der mødte hinanden allerede som børn, fordi deres forældre kendte hinanden. De blev senere stedsøstre og indledte et forhold.

Fordi de var stedsøstre, kunne de slippe afsted med at bo sammen, forklarer Kristina Stoltz. Claude Cahun og Suzanne Malherbe boede i mange år på den britiske ø Jersey, hvor de også blev fængslet og dømt til døden for deres modstandsarbejde under 2. verdenskrig - men de blev senere benådet.

Kristina Stoltz har besøgt de steder, hvor de to boede og har læst sig til en masse viden om den tid, de levede i, men en stor del af bogen er også fiktion.

Selvom hun har brugt uendeligt mange timer på at komme ind i hovedet på Claude Cahun, så er hun langt fra færdig med den afdøde kunstner:

- Hun bliver ved med at være en person, som jeg er fascineret af, fordi der jo er meget mere til hende end bare det, jeg har skrevet frem.

Facebook
Twitter