Yahya Hassan flyttede ind hos DR-vært: 'Vores verdener mødtes på et fantastisk tidspunkt'

Det klikkede, da Martin Krasnik mødte Yahya Hassan første gang. Den tidligere Deadline-vært fortæller om sit intense møde og venskab med den nu afdøde unge digter.

- Jeg var meget heldig at lære ham at kende i en periode, hvor han stod med et ben i begge verdener. Vores verden og deres verden, siger Martin Krasnik om mødet med Yahya Hassan i 2013. (Foto: Scanpix / Malene Anthony Nielsen © Scanpix)

Yahya Hassan kigger direkte ind i kameraet, da han slutter oplæsningen af sit digt.

"Jeg pisser på Allah og hans sendebud og alle hans uduelige disciple".

I DR-studiet den 17. oktober 2013 sidder Deadline-vært Martin Krasnik og har gjort sig klar til, at oplæsningen skal optages flere gange. For at hjælpe den 18-årige digterkomet er det ikke live. Yahya Hassan skal have mulighed for at tage det om, hvis han snubler over ordene.

Et hensyn, som man ifølge Martin Krasnik ville have vist over for ethvert ungt menneske, der for første gang skulle sige noget så kontroversielt. Men Yahya Hassan snublede ikke over ordene.

- Den sad i skabet første gang, husker Martin Krasnik.

Yahya Hassan læser et digt fra sin første digtsamling op i oktober 2013:

- Det klikkede bare

Oplæsningen af digtet bliver starten på den historie om den hadede, elskede og mildest talt

kontroversielle
digter, som vi alle kender, og som sluttede med hans død den 29. april.

Og det bliver starten på et venskab mellem Yahya Hassan og Martin Krasnik, som sidstnævnte fortæller om i DR's nyhedspodcast 'Genstart: Det er Yahya, som er død'.

- Vi var virkelig gode venner i en meget privat periode på halvandet år, hvor vi så hinanden meget og kom tæt på hinanden, fortæller Martin Krasnik, der i dag er chefredaktør for Weekendavisen.

Et venskab, der tog fart dagen efter deres første møde i DR-studiet.

For digtoplæsningen fører til et væld af

trusler
rettet mod Yahya Hassan via Facebook, både på DR's side og digterens egen. Så Martin Krasnik ringer til digteren for at følge op på gårsdagens optræden i Deadline og de medfølgende
trusler
.

De aftaler at mødes på en café på Vesterbro i København.

- Vi sad og sludrede i lang tid. Sådan er det jo bare nogle gange. Det var pissehyggeligt, og vi snakkede om alt muligt. Det klikkede bare, husker Martin Krasnik.

Gemte sig under en hue

Det viser sig, at Yahya Hassan havde

overnattet
hos en ven i det indre København.

Bussen mod hjemmet i Brønshøj ville have ført ham igennem

Nørrebro
, og den tur havde digteren ikke lyst til at tage med tanke på det, han lige havde sagt i fjernsynet og den forholdsvis store andel af muslimer, der bor på
Nørrebro
.

- Allerede der vidste han, at det var problematisk for ham at gå på gaderne, så vi gik hen på Vesterbrogade og købte en hue, han kunne komme ned over det der meget let genkendelige hår. Han trak den helt ned over hovedet, og så gik vi hjem til mig bagefter, siger Martin Krasnik, der spurgte Yahya Hassan, hvor han nu skulle hen.

- Han havde ikke noget sted at tage hen, så jeg sagde, at han kunne blive hos mig.

Yahya Hassan blev boende hos Martin Krasnik i tre måneder.

Mødtes på et fantastisk tidspunkt

Det var ifølge Martin Krasnik ikke udelukkende en behagelig løsning. I hvert fald ikke for værten.

- Det var ligesom at have en stor teenager boende. Han fyldte alt for meget og tømte køleskabet, fortæller den tidligere Deadline-vært.

- Det eneste kloge, jeg kan sige om det, er, at jeg var meget heldig at lære ham at kende i en periode, hvor han stod med et ben i begge verdener. Vores verden og deres verden.

Altså splittet mellem sit muslimske bagland, som han langede kraftigt ud efter i sin digtsamling, og det danske samfund.

- På en måde stod han godt fast. Han var ude af kriminalitet. Han tog ikke stoffer. Han røg en masse

hash
og drak en del øl, men tog ikke hårde stoffer. Han var fuldstændig fokuseret på det liv og den karriere som forfatter, han var ved at etablere, siger Martin Krasnik

- Det var et fantastisk tidspunkt, vores verdener mødtes, og så skiltes vi jo igen.

- Kunne jeg have gjort mere?

Da Yahya Hassan forlader Martin Krasniks hjem, bliver det svært at holde kontakten.

- Han var megabesværlig. Da han

forlod
min verden, var det fuldstændig umuligt at få fat i ham og lave aftaler med ham, siger han.

Martin Krasnik fortæller en historie om en ung mand, der kunne være ubehagelig og voldelig og utilregnelig, som en række domme også vidner om. Og han fortæller, at Yahya Hassan havde en

tendens
til at behandle de mennesker, der ville hjælpe ham, skidt.

Martin Krasnik kalder Yahya Hassans død for en forudsigelig tragedie, men kan alligevel ikke lade være med at spørge:

- Kunne jeg selv have gjort mere for at hjælpe og beskytte ham?

- Det ligger bare i den fortælling, at det måtte gå galt. Men når noget går galt, kan man ikke lade være med at bebrejde sig selv, at man ikke gjorde mere. Måske kunne jeg godt have gjort noget andet. Jeg ved bare ikke, hvad det skulle være, siger Martin Krasnik.

Yahya Hassan læser op fra sin anden digtsamling 'Yahya Hassan 2' på Bogmessen i Forum den 17. november 2019. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Ville lave så meget ballade som muligt

Weekendavisens chefredaktør står bag det eneste interview med Yahya Hassan om digtsamlingen 'Yahya Hassan 2'. Et interview, der også blev det sidste med digteren.

Interviewet foregik over telefonen til Skejby Sygehus, hvor Yahya Hassan var indlagt. Her gav han udtryk for, at der ikke var mere håb at spore i hverken hans digte eller liv.

Martin Krasnik holder fast i, at interviewet var det rigtige at gøre, selv om digteren var indlagt på den retpsykiatriske afdeling.

- Han ville gerne selv, og det betød ekstremt meget for ham at få det ud, som han ønskede at sige, og der var ingen på afdelingen, der stoppede det. De vidste godt, at han talte med mig, siger han og kommer ind på det, der ifølge ham var Yahya Hassans hovedmål.

Han ville ud med sit budskab til så mange som muligt, hvilket også er årsagen til, at han valgte netop det digt i Deadline i 2013.

- Han ville have det digt, der provokerede mest. Han ville lave så meget ballade som muligt. Så hurtigt som muligt, siger Martin Krasnik.

Et nuanceret og gigantisk aftryk

Chefredaktøren har tidligere været

tilbageholdende
med at fortælle om venskabet med Yahya Hassan.

- Jeg har ikke lyst til at tage ejerskab over historien om Yahya Hassan, der i hele sit liv kæmpede for, at ingen skulle tage ejerskab over nogen, siger Martin Krasnik.

Martin Krasnik var med, da Yahya Hassan blev begravet på den muslimske gravplads på Vestre Kirkegård i Aarhus V tirsdag den 5. maj 2020. (Foto: Bo Amstrup © Scanpix)

Men diskussionerne om Yahya Hassan efter digterens død har været for overfladiske, mener han. Fortællingen er ifølge Martin Krasnik blev kogt ind til, at Yahya Hassans digte var et opgør med hans baggrund, og at han er død, fordi systemet svigtede ham.

Det er for unuanceret, mener Martin Krasnik.

- Han gav sindssygt mange interviews, og de var meget nemme at pille fra hinanden for at få dem til at passe ind i en politisk dagsorden. Højrefløjen havde deres dagsorden, og nu siger venstrefløjen, at han blev ofret af en kapitalistisk mediemaskine. Begge dele er en umyndiggørelse af et menneske, der gennem sin poesi fremstår som det, han er. Ekstremt begavet og ekstremt nuanceret, siger han.

Martin Krasnik stejler, når han hører folk sige, at Yahya Hassans død er spild af liv. Det er tragisk, men ikke et spild, understreger han.

- Han nåede mere på sine 24 år, end hvad mange mennesker ville have nået på fem liv. Han satte et

gigantisk
aftryk på dansk litteratur og fik drejet indvandrerdebatten helt rundt på hovedet.

Facebook
Twitter