Bør Danmark returnere stjålne kulturskatte til Vestafrika? 'Det svarer til, hvis nazisterne havde taget Solvognen'

Frankrig returnerer kunstgenstande til Vestafrika, men Danmark har også stjålne genstande.

Tre store statuer fra kongedømmet Dahomey, der i 1894 blev besejret af den franske hær og senere indlemmet i Fransk Vestafrika. Statuerne, der er udstillet på et museum i Paris, er snart på vej tilbage til Vestafrika. (Foto: Philippe Wojazer © Scanpix)

Det franske senat har besluttet, at tilbagelevere 26 kunstgenstande, som i kolonitiden blev stjålet i Vestafrika.

Det drejer sig blandt andet om en kongetrone og flere store statuer, som franske kolonisoldater i 1892 plyndrede fra kongedømmet Dahomeys palads.

Ifølge Heidi Bojsen, kulturforsker og lektor, Roskilde Universitet, giver det god mening at returnere genstandene, der befinder sig Branly-museet i Paris.

For selv om de i Paris bliver set af flere, end hvis de var udstillet i Benin, bliver de også udstillet uden for den kulturelle og sociale betydning, de har for folk i Vestfrika.

- For nogle der svarer det lidt til, hvis nazisterne havde taget Solvognen med fra Anden Verdenskrig og argumenterede for, at nu skulle den blive i Berlin eller en anden tysk storby, siger hun til P1 Morgen.

Det skønnes, at der befinder sig 90.000 afrikanske genstande på franske museer.

Da præsident Macron i 2017 besøgte den tidligere franske koloni Burkina Faso, annoncerede han, at det var på tide at tilbagelevere nogle af genstandene.

Benins præsident, Patrice Talon, ser det som et "lille, men velkomment" skridt, at 26 genstande nu returneres. Men han har også tidligere efterlyst en "global tilbagelevering baseret på præcise opgørelser".

Bronzerelieffer i Danmark

Også i Danmark ligger Nationalmuseet inde med plyndrede kunstgenstande fra datidens magtfulde kongedømmer på den Vestafrikanske kyst.

Det drejer sig om nogle bronzerelieffer, som briterne plyndrede i 1897 fra kongedømmet Benin i det nuværende Nigeria. Her stjal briterne over 200 bronzerelieffer, hvoraf hovedparten i dag befinder sig på British Museum i London.

Nationalmuseet har dette bronzerelief fra Benin-riget i sin samling. (Foto: Kit Weiss © @Nationalmuseet)

Men nogle af dem endte i den fri handel, hvor fire blev købt af det danske nationalmuseum.

Forskningschef på Nationalmuseet Christian Sune Pedersen erkender, at det er en "problematisk sag".

Derfor har man også henvendt sig til den dialoggruppe, der er nedsat mellem museer med store samlinger og repræsentanter for edo-folket, afrikanske efterkommere til hoffet i Benin i det nuværende Nigeria.

- Vi har været i kontakt med dialoggruppen indtil flere gange, for at høre hvordan skal vi forholde os til det, siger han til P1 Morgen.

- Og vi har sådan set fået at vide i første omgang, at vi er lidt for små til at indgå i det her samarbejde. Man er interesseret i at koncentrere sig om de store samlingsklumper, det drejer sig om British Museum og nogle store tyske og hollandske museer, siger han.

Desuden, siger han, ser efterkommerne det også som et plus, at der trods alt stadig udstilles genstande fra kongedømmet.

- De er ikke interesseret i at tømme Europa for de her bronzer af den grund, at de også er en form for kulturelle ambassadører, som kan være med til at skabe en europæisk bevidsthed om de her fantastiske civilisationer, der har været i Vestafrika, siger Christian Sune Pedersen fra Nationalmuseet.

Hør P1 Morgen om kunstgenstande, der skal sendes tilbage til Vestafrika. Christian Sune Pedersen fra Nationalmuseet er gæst 2 timer og 20 minutter inde i udsendelsen:

Hvem skal man sende til?

Såkaldt repatriering, hjemsendelse af genstande, er et brandvarmt emne i museumsverdenen, men det er ikke ligetil, forklarer Christian Sune Pedersen.

For hvem skal man sende tingene til? Folkeslag er forsvundet, landegrænser har flyttet sig, og i nogle lande ligger staten i konflikt med de oprindelige folk, hvorfra genstandene stammer.

  • En lille krigerfigur med sværd i Nationalmuseets Etnografiske Samling stammer fra kongedømmet Benin i Vestafrika. (Foto: Nationalmuseet)
  • En kobberfigur, der også stammer fra Vestafrika. (Foto: Arnold Mikkelsen © @Nationalmuseet)
  • Endnu en af de berømte Benin-bronzer, der blev produceret i sidste halvdel af det 16.århundrede ved kongens hof i byen Benin. Også denne er på Nationalmuseet. (Foto: Nationalmuseet)
1 / 3

- Man skal bare være opmærksom på, at det her er ikke noget, man lige gør, siger forskningschefen.

Ifølge ham ligger Nationalmuseet inde med omkring 200.000 genstande fra andre folkeslag. Langt hovedparten er dog hverdagsting som kamme eller knive.

Han siger, at repatriering i sidste ende er et politisk valg.

- Det er en rigtig stor proces, og som det er lige nu, har museet ikke ressourcer til at gå ud i en kæmpestor gennemtrawling af vores samlinger, siger Christian Sune Pedersen.

Han fremhæver samarbejdet med det grønlandske folk som en succeshistorie, hvor man i løbet af 25 år har hjemsendt over 30.000 genstande til Grønland.

Forsker: Det ville klæde os

Heidi Bojsen, kulturforsker og lektor ved Roskilde Universitet, håber dog, at Danmark også kan indgå et samarbejde med relevante afrikanske lande, og at man sammen kan besvare de svære spørgsmål:

- Hvilke genstande har vi? Hvordan er de kommet til Danmark? Og hvilke historier vil vi gerne fortælle i Danmark eller i de afrikanske lande til de forskellige publikummer, siger hun og tilføjer:

- Det ville klæde os, at gå ind i sådan et samarbejde. For det er den vej, vinden blæser rundt omkring på de forskellige museer i verden.

DR ville gerne have haft kulturminister Joy Mogensen (S) til at svare på, hvor langt Danmark skal gå for at levere stjålne kulturskatte tilbage, men det har ikke været muligt at få en kommentar.

FacebookTwitter