Boris har brugt fem år på sin film og blev beskudt af snigskytte: I aften kan han vinde stor pris

'Krigsfotografen' følger i hælene på fotografen Jan Grarup og er nomineret til en Robert.

Krigsfotografen Jan Grarup er omdrejningspunktet i dokumentarfilmen 'Krigsfotografen', der går helt tæt på den danske fotograf. (Foto: Katrine Sahlstrøm © Good Company)

- Man kan godt lugte, at nogle er døde her for nyligt.

Ordene kommer fra den verdenskendte danske krigsfotograf Jan Grarup, mens han blandt morterbomber og snigskyttere dokumenterer krigens rædsler i den sønderbombede millionby Mosul i Irak.

Men det er ikke kun arbejdsmæssigt, at krigsfotografen bevæger sig på ukendt territorie.

På hjemmefronten bliver hans liv vendt på hovedet, da ekskonen Zasha får konstateret kræft i hjernen og efterfølgende dør. Pludselig står Jan Grarup med ansvaret for sine fire børn og deres dagligdag midt i sorgen.

Det er her, Boris Benjamin Bertram kommer ind i billedet. Han har nemlig lavet dokumentaren 'Krigsfotografen', hvor det øverste citat stammer fra. Her er omdrejningspunktet Jan Grarups liv, hans arbejde og smerten og sorgen efter ekskonens død.

'Krigsfotografen' er blevet set af 14.000 biografgængere, og det gjorde den til den mest sete dokumentar i biografen i 2019.

Filmen er også nomineret til én af de prestigefyldte Robert-priser, der bliver uddelt søndag aften.

- Jeg er enormt stolt over, at vores film er blevet Robert-nomineret, fordi det er mine kolleger i filmbranchen, der har peget på filmen. Det giver virkelig et fagligt boost til hele holdet bag, siger Boris Benjamin Bertram.

Boris Benjamin Bertram har instrueret dokumentarfilmen 'Krigsfotografen', som tog fem år at lave. (Foto: Sofie Amalie Klougart © Sofie Amalie Klougart)

Fra hyldest til familiedrama

Egentlig skulle filmen have været en hyldest til den type fotograf, som Jan Grarup er - nemlig en, som giver folk i krigszoner en stemme, de ikke havde i forvejen. Men han og resten af holdet blev nødt til at sadle om undervejs.

- For så sker der det, at hans ekskone får konstateret kræft. Dér går det op for mig, at vi kommer til at lave en anden film, som også kommer til at handle om familien. For hvad vil det sige at være en familie, når man oplever sorg samtidig med, at man har det arbejde, som Jan Grarup har, og har rejst fra konflikt til konflikt i 30 år? fortæller filmens instruktør Boris Benjamin Bertram.

I 'Krigsfotografen' kommer man helt tæt på den verdensberømte fotograf. Her fejrer Jan Grarup, at hans datter bliver student. (Foto: Katrine Sahlstrøm © Good Company)

Det betyder samtidig, at der i dokumentaren krydsklippes fra hverdagsudfordringerne i hjemmet i København og direkte til frontlinjen i Mosul i Irak, hvor Jan Grarup dækker krigen mod Islamisk Stat og levevilkårene for de 2 millioner civile i byen.

Kampene i Mosul har Jan Grarup selv betegnet som de værste, han har oplevet i sine 30 år som krigsfotograf.

'Jeg har brugt tre katteliv på denne her film'

I den krigshærgede irakiske millionby fulgte Boris Benjamin Bertram lige i hælene på krigsfotografen med et kamera på skulderen, og han indrømmer, at der var perioder under de fem år lange optagelser, hvor han ikke var sig selv.

- At det endte med, at vi skulle arbejde i Mosul, som er den farligste krigszone siden Stalingrad, havde jeg aldrig forestillet mig, siger han og fortsætter med at fortælle om en specifik episode i 2017:

- Vi var inde i Mosul uden eskorte i en skudsikker bil midt i en krigszone. Man kan slet ikke forberede sig på, hvordan det føles at være der. Lugten af død og den konstante usikkerhed sætter sig i dit nervesystem.

- Jan dokumenterer en massakre, hvor 17 personer - herunder flere børn - er blevet dræbt på klos hold. På den tur bliver vi også beskudt af en snigskytte. Da vi kommer i sikkerhed, knækker min krop. Jeg kaster op og får meget dårlig mave. Jan siger til mig: "Det er virkelig sundt, at du reagerer sådan, for så får du det ud af systemet".

I det hele taget har flere ting forandret sig for Boris Benjamin Bertram, efter han lavede 'Krigsfotografen'. Han reagerer anderledes på høje lyde, han har haft sværere ved at læse, og i klipperummet faldt han i søvn, når han så materialet igennem fra Mosul.

Men det har været en lille pris at betale for dokumentaristen, der vil vise, hvad en mand som Jan Grarup gennemgår for at give os allesammen de billeder, der viser sandheden fra verdens konfliktzoner.

- Jeg plejer at sige, at jeg nok har brugt tre-fire katteliv på at lave denne her film. Jan Grarup formår på en helt ufattelig måde at forblive utrolig professionel. Han er virkelig dygtig til at stå midt i al kaosset, siger Boris Benjamin Bertram.

En ældre mand går ned ad hovedvejen i retning mod den krighærgede millionby Mosul i Irak. Billedet er taget af Jan Grarup. (Foto: jan Grarup / LAIF)

Danmark er en stærk dokumentarnation

Til trods for at Boris Benjamin Bertram har brugt tæt på halvdelen af sine ni katteliv, så er det langt fra givet, at det er 'Krigsfotografen', der løber med Robert-prisen i aften.

Han er nemlig oppe imod et stærkt dokumentarfelt, som blandt andet tæller en vinder af Sundance Film Festival og en Oscar-nomineret dokumentar.

- Jeg synes, det er fem meget forskellige og stærke film, der er nomineret. Film som 'Cold Case Hammerskjöld' af Mads Brügger, der har vundet Sundance, og 'The Cave' af Feras Fayyad, der er nomineret til en Oscar, viser, hvor stærk en dokumentarnation Danmark er.

Uanset om Boris Benjamin Bertram vinder eller ej, så har han allerede oplevet stor personlig succes og tilfredsstillelse.

- For mig var den største succes at opleve gallapremieren, hvor Jan Grarup gik på scenen og sagde, at han var blevet en bedre far af at lave filmen og en mere empatisk fotograf. Det er noget af det vigtigste for mig at se, at han har forandret sig undervejs, og at Jans børn er kommet stærke ud på den anden side, siger Boris Benjamin Bertram.