Brian Mikkelsen: Kulturkanonen har haft stor effekt

Det er syv år siden, at Danmark fik sin kulturkanon. Trods kritik fra flere sider fastholder Brian Mikkelsen (K), at kanonen blev en succes.

Det er syv år siden, at Danmark fik sin kulturkanon. Trods kritik fra flere sider fastholder Brian Mikkelsen (K), at kanonen blev en succes.

Da Brian Mikkelsen (K) tilbage i 2006 besøgte en skoleklasse i Brønshøj, fortalte en af eleverne, hvor stort et indtryk den daværende regerings kulturkanon havde gjort på ham.

Drengen var blevet så overrasket over mødet med de danske møbeldesignere på kulturkanonens liste, at han havde hevet sine forældre med på Danmarks Designmuseum.

Den historie kan den tidligere kulturminister godt lide. For den viser ifølge ham, hvor stor virkningen af den syv år gamle kulturkanon har været.

- Før kulturkanonen var der en opfattelse af, at al kultur nærmest var lige godt. Med kulturkanonen fik vi en præsentation af det bedste inden for musikkens verden, litteraturens verden og en masse andre kulturformers verdener, og det betød, at man tog kulturen op til diskussion. Jeg besøgte mange skoleklasser bagefter, som fik en 'eyeopener', siger han til DR Kultur.

Her i januar er det syv år siden, at Danmark fik sin kulturkanon, der med den daværende kulturminister Brian Mikkelsens (K) ord var "det bedste af det bedste" inden for dansk kultur.

I denne uge sætter DR Kultur kulturkanonen til debat og bringer en række interviews med fagfolk. For hvad fik vi brugt den til, bruger vi den stadig - og hvilken virkning har 'Kongens fald' og alle de andre værker på kanonen egentlig haft her syv år efter?

Dansk film i top

Det er dog ikke alle fagfolk, der er enige med den tidligere kulturminister, når det gælder kulturkanonens effekt.

Blandt andet mener Erik A. Nielsen, der er professor i litteratur og tidligere medlem af det litterære kanon udvalg, at kulturkanonens effekt har været begrænset.

- Den har haft en meget lille virkning. Og det beror først og fremmest på, at kanonen har skullet konkurrere med så uendelig mange andre internationale stærke kommercielle kulturinteresser, sagde han i sidste uge til DR Kultur.

Brian Mikkelsen anerkender Erik A. Nielsens pointe, men mener alligevel, at dansk kultur også gør sig gældende i Danmark trods den internationale konkurrence.

- Erik A. Nielsen har en pointe, men det er jo vigtigt, at man ikke bare giver op og lægger sig fladt ned. Der kommer blockbusterfilm fra USA til Danmark, men blandt de mest sete film i landet i 2012 var der en 3-4 danske film på toppen af listen, siger han.

- Et upolitisk projekt

Et andet kritikpunkt ved kulturkanonen er ifølge Erik A. Nielsen, at Brian Mikkelsen brugte kanonen til at føre konservativ kulturpolitik.

Ifølge litteraturprofessoren lod Brian Mikkelsen kanonen være et bolværk for dannelsen af dansk identitet - som han definerede i modsætning til international identitet.

Brian Mikkelsen selv ser nu ikke selve kulturkanonens indhold som politisk.

- Selve projektet var fuldstændig upolitisk. Vi havde forskellige kulturpersonligheder med i kanonudvalgene som eksempelvis Erik A. Nielsen, der er socialist. Ham tog vi med blandt mange andre for at vise, at det netop ikke var politisk funderet.

Noget kunst er bedre end andet

Alligevel erkender den tidligere kulturminister, at han valgte at gå igang med hele kulturkanonprojektet af politiske årsager.

- Det er klart, for jeg synes, at der er noget, der er bedre end andet. Jeg synes, det er vigtigt, at vi præsenterer, at vi har en identitet i Danmark. At vi er danske og formet af vores historie. Og at noget kunst er bedre end andet. Men selve kulturkanonen er formet af mange forskellige mennesker og fuldstændig upolitisk, siger han.

Facebook
Twitter