Butikker: Halloween er seriøs konkurrent til fastelavn

Orange græskar og uhyggelig udklædning er ved at blive mere populært end fastelavnsris og tønder.

I løbet af de sidste 10 år er salget af græskar og andre halloween-artikler steget med 10 % om året i Coops butikker, oplyser informationsdirektør Jens Juul.

I aften bliver halloween fejret med græskar, gys og guf landet over. Og den amerikanske tradition hitter efterhånden så meget hos den danske befolkning, at den er ved at overhale en anden tradition, der indebærer udklædning, nemlig fastelavn.

Igennem de seneste år er salget af halloween-artikler steget markant. I Coops butikker er salget af halloween-artikler eksempelvis vokset stødt med 10 procent om året, siden de startede med at sælge græskar for godt 10 år siden.

- Fastelavn afføder salg af fastelavnsboller, fastelavnsris osv. Men med halloween har vi en stor vare som græskar, der fylder meget. Det startede med få tusinde græskar, og nu sælger vi flere hundredtusinder hvert år. Samtidig er der så også kommet nye andre varer til som udklædningstøj, så Halloween er helt sikkert en konkurrent til fastelavn, siger informationsdirektør Jens Juul til DR Kultur.

Sælger mere udklædningstøj

Hos legetøjskoncernen Top-Toy har der ligeledes været en stor fremgang, når det gælder salg af halloween-artikler de seneste fem år. Det er især udklædningsdragter til børn, der har fundet frem til kassen i butikker som Fætter BR og Toys"R"Us.

Varedirektør hos Top-Toy, Carsten Nielsen, tror, at halloween vil overhale fastelavn, når det gælder salget af eksempelvis udklædningstøj.

- Vi er meget påvirkede af ting, vi ser i tv, herunder amerikansk kultur. Og det at vi samtidig kommercielt går ind og satser på Halloween, betyder meget. Vi kan se, at der bliver lavet arrangementer flere og flere steder, for eksempel i skoler. Man gør noget ud af det, og gør det til en fest, siger Carsten Nielsen.

Halloween er eneste efterårshøjtid

Ifølge Else Marie Kofod, der er leder af Dansk Folkemindesamling, skyldes halloweens succes blandt andet årstiden.

- Halloween-traditionen, man ser blandt børn og børnefamilier, ligger på et tidspunkt af året, hvor der ikke ligger noget som helst andet. Så når den slår så meget an, har det også noget at gøre med, at der faktisk ikke er noget fra Sankt Hans og så næsten til jul, siger hun til P1 Morgen.

Else Marie Kofod peger også på det fællesskab, som halloween er med til at danne, som en forklaring på populariteten.

- Udover tidspunktet, så rammer den en målgruppe, som er børn og børnefamilier. Man mødes i familier, og så får de voksne noget god mad, og børnene kan sidde og være "uhyggelige". Det er også noget, der er med til at give den en betydning for mennesker. Man kan bruge den til noget, og det er også med til at fremme, at man tager den til sig, siger hun til DR Kultur.

Fastelavn vil ikke uddø

Men selvom det ser ud til, at halloween overhaler fastelavn, så er katten i tønden og fastelavnsris ikke i fare, mener Else Marie Kofod.

- Det har begge noget at gøre med udklædning, men den falder med et halvt års mellemrum, og børn vil gerne klædes ud to gange om gange året. De to ting behøver ikke at ødelægge hinanden, fortæller hun til DR Kultur.

Facebook
Twitter