Carlsberg skaber ny turistattraktion

Carlsberg Byen i København skal tiltrække 400.000 turister med et nyt oplevelsescenter, der blandt andet byder på en tagterrasse med opvarmede spabade.

Carlsberg har gennem årene støttet kunst og kultur i København, og bryggeriet har stået bag flere af byens attraktioner, lige fra Glyptoteket til den lille havfrue.

Nu har Carlsberg Byen annonceret vinderne af det næste store projekt. Og denne gang er det ikke bare en skulptur, det verdenskendte bryggeri skaber til byen, men et helt oplevelsescenter, der står til at koste op mod 280 millioner kroner.

Både spa og pool

Konkurrencen blev lanceret i foråret 2011 og nu er vinderen fundet. Det blev et team anført af amerikanske Ralph Appelbaum Associates med blandt andet danske PLH Architects som samarbejdspartner, der vandt konkurrencen og som nu skal opføre deres "Brand & Experience Centre". Og holdet har store visioner for projektet.

- Nyd panoramaudsigten over København fra den opvarmede tagterrasse med varme spabade og en "uendeligheds" pool, skriver det vindende hold om sit projekt på Carlsbergs hjemmeside.

En svær afgørelse

Og det vidtfavnende projekt blev da også udpeget som vinder af en enstemmig jury.

- Det var en svær afgørelse at vælge mellem de fem finalisters visioner, men en enig jury fandt frem til Ralph Appelbaum Associates fra USA som vinder. Deres team med PLH Architects fra Danmark samt Arup og The Visitor Attraction Company begge fra Storbritannien har overbevist os om, at deres meget ambitiøse vision for Ny Carlsberg Bryghus er den helt rette for Carlsberg Group, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i en pressemeddelelse.

En helt ny klubscene

Ideen er at omdanne det gamle Ny Carlsberg Bryghus fra 1901 til et "Brand & Experience Centre", og vinderprojektet byder da også på noget for enhver smag.

- En helt utrolig tagterrasse med udsigtsplatform, en sky arena, bar og restaurant samt en helt ny klubscene. Alt sammen i hjertet af København. Med dette projekt tilfører vi ikke bare København en turistattraktion i verdensklasse; Carlsberg-bydelen får samtidig et trækplaster, der fremover vil understrege Carlsbergs tydelige tilstedeværelse i København, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Facebook
Twitter