Christopher er reklamesøjle for kontroversiel mobil-gigant: Kan påvirke ham negativt

Popstjernens samarbejde med Huawei sætter ham i en udsat position, mener ekspert. 'Der er altid en risiko', indrømmer Christopher.

Christophers partnerskab med Huawei har efterladt popstjernen i en udsat position. For 'Huawei opfattes i øjeblikket ret negativt hos mange forbrugere', mener brandingekspert. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Hvis du i øjeblikket bevæger dig rundt i én af de større danske byer, så er du med ret stor sandsynlighed stødt på én af de kæmpemæssige plakater med den danske musikstjerne Christopher.

Her poserer han kameravant og med en mobil i hånden.

Men ikke en hvilken som helst mobil.

Christopher er nemlig ambassadør for det kinesiske teleselskab Huawei, hvilket han har været i omkring halvandet år. I øjeblikket reklamerer han for firmaets spritnye P30 og P30 Pro-smartphones.

Christophers ansigt pryder facader landet over i Huaweis nye reklamekampagne. Her er det et billboard på H.C. Andersens Boulevard i København. (Foto: Christian Ellegaard © dr)

Det ambassadørskab har dog sat ham i en uvant udsat position, mener brandingekspert Morten Saxnæs.

- Normalt er det virksomheden, der er den udsatte i sådan et partnerskab, men i det her tilfælde er det faktisk Christopher, der er udsat, lyder det fra brandingeksperten.

- Samarbejdet kan have en negativ effekt på Christopher, fordi Huawei i øjeblikket opfattes ret negativt hos mange forbrugere.

Christopher bruger blandt andet sin telefon til at skrive sange på. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Kan bruges til overvågning og spionage

Den kinesiske telegigant har været stærkt omdiskutteret de seneste måneder.

Det er kommet frem, at Huaweis udstyr potentielt kan bruges af den kinesiske stat til overvågning og spionage. Og i USA har man ligefrem forbudt salget af alle Huawei-produkter.

Læg dertil flere anholdelser, ambassadørfyringer og storpolitiske slagsmål mellem Canada, USA og Kina.

DR's tech-analytiker, Carsten Nielsen, holder sig ikke tilbage med at kalde firmaet for 'kontroversielt'.

- Huawei er kontroversielt, fordi det er et kinesisk selskab, hvor der kan være nogle koblinger til den kinesiske stat, som måske kan misbruges, hvis man vil spionere på danske forbrugere, virksomheder eller myndigheder, siger tech-analytikeren.

- Der har dog ikke været et fældende bevis, der dokumenterer spionagen. Men bekymringen har gået på, at de kan gøre det, hvis de vil.

I Danmark har forsvarsminister Claus Hjorth Frederiksen (V) også peget på mulige sikkerhedsmæssige udfordringer på grund af Huaweis tilknytning til den kinesiske stat.

Og i marts blev firmaet vraget som leverandør til det landsdækkende 5G-netværk i Danmark. Den tjans gik i stedet til svenske Ericsson.

- Vi har haft en lang periode, hvor folk har udtrykt bekymring om alt, der har med Huawei at gøre, uddyber tech-analytiker Carsten Nielsen.

- Når Christopher så står og er reklamesøjle, kan det være, at folk tænker, at det nok ikke er så slemt endda. Det kan måske flytte fokus væk fra alt det andet.

Brandingekspert Morten Saxnæs understreger, at: 'Det er nok er de færreste, der kobler Huawei-skandalen og Christopher direkte sammen'. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Ekspert: Christopher snakker til følelserne

Den påstand bliver bakket op af brandingsekspert Morten Saxnæs.

- Med Christopher som reklamesøjle kan Huawei tale mere til forbrugernes følelser frem for at forsøge at sælge telefoner på de tekniske specifikationer. Det er klogt tænkt.

Og selvom Huawei altså har været ramt af kontroverser på det seneste, tror Morten Saxnæs ikke, at samarbejdet mellem mobilgiganten og Christopher vil få nogen 'umiddelbar negativ indvirkning på hans image'.

- Men det er klart, at skandalen ikke må fortsætte eller blive større. Så er Christopher og hans team nødt til at genoverveje samarbejdet.

Christopher har i skrivende stund over en halv million følgere på Instagram og næsten 300.000 på Facebook - og dem vil Huawei gerne nå ud til, mener Morten Saxnæs:

- Christopher er en af de største musikere, vi har herhjemme, og han har en kæmpe følgerskare på sociale medier. Han rammer specielt de yngre kvinder, og det er et segment, Huawei gerne vil have fat i.

Det bliver også understreget i en tidligere udtalelse fra Marie Dam Feldborg, der er senior marketing manager hos Huawei Danmark.

- Vi kan snakke nok så meget om specifikationer, priser og kvalitet, men for mange handler det jo også om at have nogle positive associationer og følelser omkring brandet, og det er her, vi håber, at samarbejdet med Christopher kan løfte os yderligere, sagde hun sidste år til mobil.nu.

Det handler om penge

Der skal dog heller ikke herske tvivl om, at Christopher og hans team også har tænkt nøje over partnerskabet, før de indgik aftalen med Huawei, mener Morten Saxnæs.

- Som influencer er man i stigende grad nødt til at tænke grundigt over, hvilke samarbejder man indgår i - og også de moralske aspekter ved samarbejdet.

Til syvende og sidst handler ambassadørskabet dog også om penge:

- Og det gør det også for Christopher. Sådan et samarbejde er rigtig, rigtig dyrt. Jeg skal ikke gøre mig klog på et specifikt beløb, men min bedste vurdering er, at han har fået flere millioner for at være ambassadør for Huawei.

Christopher: 'Der er altid en risiko'

Christopher selv fortæller, at det er telefonen, som er udgangspunktet for hans samarbejde med Huawei.

- Huawei har lavet et rigtig godt produkt, som jeg støtter gennem mit samarbejde. Jeg kommenterer eller fokuserer ikke på spekulationer omkring selve virksomheden – det er telefonen, som jeg repræsenterer i den her sammenhæng.

Er du bange for, samarbejdet kan have en negativ effekt på dit image?

- Der er altid en risiko, når man indgår partnerskaber - der kan opstå ting, man ikke har kunnet forudse eller forvente. Og den risiko går jo begge veje. Jeg kunne få dårlig omtale, som så ville reflektere dårligt på mine samarbejdspartnere.

- For mig er det vigtigste, at de få brandaftaler, jeg indgår, afspejler min hverdag, siger Christopher. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Scanpix)

- I det her tilfælde har jeg haft et rigtig godt produktsamarbejde omkring telefonen, som jeg har været glad for, og som jeg står inde for.

Artikel opdateret kl. 9.07: Vi har ændret overskriften på artiklen fra "skandaleramt mobilgigant" til "kontroversiel mobilgigant", som er mere korrekt. Vi beklager den upræcise formulering.

Facebook
Twitter