Computerspil hitter som konkurrencesport

E-sport er en kæmpe industri på verdensplan, og herhjemme oplever folkene bag Danmarks største e-sportsarrangement en øget interesse. Ifølge en ekspert skyldes det ikke mindst en større anerkendelse.

Copenhagen Games er Danmarks største e-sportsarrangement, hvor både spillere og publikum kommer for at opleve computerspil på konkurrenceplan.

I dag er computerspil ikke længere noget, der udelukkende foregår i mørke teenageværelser eller på små netcafeer med computeren og colaen som eneste makker.

I 2014 brugte danskerne mere end 1,5 milliard kroner på computerspil. Et tal, der er steget i løbet af de seneste par år, og spillene er efterhånden blevet allemandseje.

E-sporten, der er computerspil i konkurrenceform, er blevet mere professionaliseret, og de store fysiske e-sportsarrangementer tiltrækker topspillere og publikummer i tusindvis.

Copenhagen Games er Danmarks største e-sportsarrangement, og når det løber af stablen fra onsdag vil omkring 1000 spillere og over 4000 publikummer over fire dage leve sig ind i computerspillenes intense univers.

- For os i branchen, så oplever vi en kæmpe vækst. Vi kan meget tydeligt mærke den udvikling, der har været gennem de sidste 4-5 år, og især de sidste to år har været meget voldsomme, fortæller Zahid Butt, der er arrangør af Copenhagen Games.

Kulturel anerkendelse

Copenhagen Games så første gang dagens lys i 2010. Zahid Butt fortæller, at e-sporten i Danmark dengang begyndte at opleve en større interesse fra både offentligheden og virksomheder. Derfor var tiden moden til at afholde et så stort arrangement.

- Gaming var ved at flytte ud af kældrene og ind i samfundet. Det var ved at blive mere accepteret. Og e-sporten var ved at blive mere seriøs og med mange hold. Det var ligesom fodboldhold, hvor folk begyndte at træne sammen for at kunne komme ud og vinde de her turneringer, fortæller han.

Ifølge Zahid Butt er e-sporten blevet mere professionel og bedre organiseret, og derfor er den også blevet mere populær og respekteret.

Det er en udvikling, Anne Mette Thorhauge også genkender. Hun er ekspert i computerspil og lektor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Købehavns Universitet, og ifølge hende bliver e-sporten i langt højere grad opfattet på linje med andre sportskonkurrencer i dag.

- Udviklingen, som vi blandt andet ser med Copenhagen Games, er, at e-sporten gradvist begynder at vinde større kulturel anerkendelse. Hvor det tidligere har været betragtet som noget, der var underlødigt, det her med at spille computerspil. Så anerkender man det i stigende grad som en aktivitet på lige fod med alle mulige andre ting, siger Anne Mette Thorhauge.

En folkesport

Den øgede anerkendelse skyldes ifølge Anne Mette Thorhauge også, at der er en langt bredere del af befolkningen, der spiller computerspil i dag.

- Der er langt flere mennesker, som spiller et eller andet småspil, og det kan jo være med til at gøre computerspillet som fænomen mere mainstream, end det hidtil har været. Og det er også på tide, må man sige, for det har trods alt eksisteret siden 70’erne, forklarer hun.

En tendens som Zahid Butt også oplever, og han beskriver det generelle computerspil som nærmest en folkesport, hvor alle typer og aldre kan være med.

- Sidste år til Copenhagen Games så jeg et forældrepar, der kom med en knægt på 12-13 år. Men de afleverede ham ikke. De havde købt tre billetter og sad og spillede ved hver deres computer i løbet af arrangementets tre dage. Det gav mig et billede af, at det har ændret sig voldsomt, fortæller Zahid Butt.

Publikums betydning

De store e-sportsarrangementer tiltrækker også mange tusinde publikummer, og ifølge Anne Mette Thorhauge har computerspil næsten fra begyndelsen af været en publikumssport.

Anne Mette Thorhauge forklarer, at de såkaldte gameplay-videoer, hvor spillerne optager deres kampe og deler dem med andre over nettet, længe har været et kæmpe fænomen.

Og ifølge Zahid Butt er interessen for e-sportskonkurrencer også stor blandt publikum, og til Copenhagen Games 2014 var der i alt to millioner seere fra verden over, der i løbet af arrangementet fulgte kampene på en livestream.

Trods en stor tilslutning til Copenhagen Games, så fortæller Zahid Butt, at e-sporten i Danmark endnu mangler nogle større investeringer, for at kunne følge med udlandet.

- Sidste år til VM i et af spillene var der tilsammen 27 millioner seere, der livestreamede arrangementet, og i Polen har de et arrangement, hvor der kommer omkring 20.000-30.000 gæster ud og kigger, fortæller Zahid Butt.

Facebook
Twitter