Anders arbejder i 'benhård' branche og er blevet afvist igen og igen. Efter sejr i DR-program er hans designs nu efterspurgt som aldrig før

Anders Engholm er vinder af 'Danmarks næste klassiker'. Nu sættes hans vinderdesign i produktion.

(© Astrid Dalum/DR)

- Jeg knækkede helt sammen. Jeg kunne ikke forstå, jeg havde vundet.

Følelserne fik i den grad frit løb, da møbeldesigner Anders Engholm tirsdag aften blev kåret som vinder af den tredje sæson af DR1-programmet 'Danmarks næste klassiker'.

Igennem seks programmer - og i alt 18 ugers hårdt arbejde - har han og fem andre designere tænkt kreativt på livet løs for at skabe nye indretningsikoner, og de ugentlige udfordringer har talt alt fra sovesofaer og lænestole til sengelamper og skrivebordsmøbler.

Det var dog Anders Engholms stol, der i sidste ende løb med sejren og titlen som "Danmarks næste klassiker".

Anders Engholm har ikke lagt skjul på, at det har været en hård omgang, hver tredje uge at skulle designe og skabe et helt nyt møbel fra bunden, og han havde da også svært ved at holde tårerne tilbage, da sejren kom i hus.

Ved nyheden om, at hans stol var blevet udpeget som sæsonens bedste design af de to dommere, Kasper Salto og Louise Campbell, brød den 39-årige aarhusianer fuldstændig sammen.

- Det var en kæmpe kulmination på hele forløbet, og jeg havde røde øjne i en time efter - hvilket er lidt pinligt at indrømme som sindig vestjyde, fortæller Anders Engholm om det følelsesladede vinderøjeblik.

Se Anders Engholms reaktion her:

Selvom Anders Engholm lå lunt i svinget til sejren, da han havde i alt to designs, der i løbet af programmet var blevet kåret som ugens bedste, så troede han ikke selv, at han skulle blive vinderen af programmet.

- Jeg troede faktisk, løbet var kørt. Eva (Fly, en anden af programmets deltagere) havde tre møbler på designpodiet og havde lige vundet det sidste program med en sindssygt flot lænestol, som jeg faktisk troede havde vinderpotentiale.

- Men da de så sagde mit navn som vinderen, kunne jeg bare ikke mere. Så begyndte jeg bare at tude.

Anders Engholms vinderstol er designet specifikt til teatret Aveny-T på Frederiksberg. Ud over et smukt ydre var det særligt vigtigt for møbeldesigneren, at stolen var god og komfortabel at sidde på. - Jeg ved ikke noget værre end at sidde dårligt til en koncert eller i teatret. Det ender med, du slet ikke kan nyde oplevelsen, fordi du bare venter på, om du snart kan rejse dig og strække benene, siger han. (Foto: ASTRID DALUM © DR)

Vinderstol var en stor udfordring

Stolen, som sikrede Anders Engholm sejren, designede han i tredje afsnit af 'Danmarks næste klassiker'. Her blev de fem designere udsat for en særligt vanskelig opgave, da de blev bedt om at udtænke en unik stol til det historiske teater Aveny-T på Frederiksberg.

Der var mange krav til stolen, der både skulle kunne stables, være let at flytte rundt, tåle vind og vejr, og som desuden skulle tegnes i et ungt design. Og for Anders Engholm viste designprocessen af stolen sig da også at være noget af en udfordring.

- Det var jo til fri fortolkning, hvordan vi ville løse de forskellige ønsker og krav til stolen, men det var også noget, der gav mig en masse dage ved tegnebrættet. Jeg tegnede måske fire stole om dagen i tre dage, før idéen var der.

Resultatet blev en simpel stol udført med et stel i bøjet stål, mens sæde og ryglæn blev formet i et særligt materiale af genbrugsplast.

Her presses små splinter af genbrugsplast sammen til et nyt, fast materiale - en teknik som Anders Engholm allerede gjorde brug af i seriens andet afsnit, hvor han designede en taburet i samme plastmateriale.

Materialet, som dele af Anders Engholms stol er lavet af, er støbt af genbrugsplast. Farven på materialet kan ændres alt efter, hvilke farver plast man bruger, og Anders Engholm har både eksperimenteret med udgaver i rød, grøn og blå. (Foto: ASTRID DALUM © DR)

- Jeg var naturligvis i syv sind om, hvorvidt jeg turde bruge det igen. Dommerne var glade for min taburet, men det kunne jo godt virke lidt mærkeligt at genbruge noget, jeg på forhånd vidste, de kunne lide. Jeg håbede ikke, de stemplede mig som ham, der altid "bare laver ting i plastik".

Genbruget af materialet var dog ikke noget, der mindskede dommernes begejstring, og stolen blev både udråbt som ugens bedste, og altså senere også som sæsonens bedste design samlet set.

- Stolen er jo lidt en kongedisciplin inden for design. Det har altid været en drøm for mig at tegne en lækker stol, men det er jo noget, man kan arbejde på hele sit liv. Så netop at vinde med en stol betyder rigtig meget, fortæller Anders Engholm.

Møbelgigant vil sætte vinderstol i produktion

Selvom vinderen af 'Danmarks næste klassiker' blot bliver hædret med æren, har der alligevel vist sig at være en ekstra præmie til Anders Engholm og hans vinderdesign. Hos Aveny-T har man nemlig valgt at indkøbe 100 af de specialdesignede stole, som fremover kommer til at pryde teatrets nye foyer.

- Det er en kæmpe ære, at min stol får lov til at stå i så historisk en bygning som Aveny-T. Deres direktør, Jon Stephensen, ønskede jo noget, der kunne blive en "folkestol", og at han ser det potentiale i min stol, det er et stort skulderklap.

Og det ikke kun hos Aveny-T og design-dommerne, at Anders Engholms stol er blevet taget godt imod.

Efter programmet med stolen blev sendt i tv, er møbeldesigneren blevet lagt ned af beskeder fra både virksomheder, der er interesseret i stolen, og desperate seere, der gerne vil købe den prototype, han designede i programmet.

Indtil videre har Anders Engholm dog måttet takke nej til de mange bud, men det ændrer sig snart. Han har nemlig indgået en aftale med det danske møbelfirma Montana, der vil sætte vinderstolen i produktion.

- For mig er det, der fylder allermest, at der pludselig er en stol, som mine forældre og familie kan pege på og sige: "Det er dét her, Anders laver". Det er på en måde en blåstempling af, at jeg faktisk laver noget, folk kan lide, og forhåbentlig kommer den her stol til at gå sin sejrsgang og stå rigtig mange steder, siger Anders Engholm.

Materialet til sin stol fandt Anders Engholm på genbrugsstationen på Marselisborg Lystbådehavn i Aarhus, hvor han både bor og arbejder. Nu, hvor stolen skal sættes i produktion, er det fortsat meningen, at den skal skabes af genbrugsplast. (Foto: ASTRID DALUM © DR)

Overvejede at droppe livet som møbeldesigner

For Anders Engholm, der har arbejdet med møbeldesign siden 2006, er det en personlig sejr, at hans stol nu bliver sat i produktion.

For selvom han både designer på egen hånd og driver det fælles designstudie Studio FEM med samarbejdspartneren Sarah Cramer, så har han i mange år kæmpet for at få sine designs ført ud i livet.

En kamp, der faktisk betød, at Anders Engholm indtil for ganske nylig overvejede at lægge designarbejdet lidt på hylden.

- Som en lille designer er du allernederst i fødekæden, og det kræver virkelig hårdt arbejde at sælge dig selv ind og få noget igennem hos møbelproducenterne. Det er måske ti procent af de ting, du laver, der bliver til noget. Du skal tage imod virkelig mange afvisninger, og det bliver bare hårdt i længden, siger Anders Engholm og fortsætter:

- Når du har siddet og arbejdet på noget i tre måneder, som du selv elsker og tænker passer perfekt til en kunde, så er det svært at vise det frem til en producent, der så siger: "Nej, det er ikke lige noget for os". Det synes jeg helt ærligt er benhårdt, og jeg var nok kommet til et punkt, hvor jeg overvejede, om jeg skulle lave noget andet.

Anders Engholm bor med sin kone og lille datter på en båd i Marselisborg Lystbådehavn i Aarhus. På havnen har han også et værksted og en lille tegnestue i et bådskur. (Foto: ASTRID DALUM © DR)

Men i stedet for at tage en pause fra designarbejdet gjorde Anders Engholm nærmest det stik modsatte, da han sidste sommer takkede ja til at medvirke i 'Danmarks næste klassiker'. Det var et tilbud, han ikke kunne modstå, forklarer han.

- Da jeg blev prikket på skulderen og spurgt, om jeg ville være med i programmet, behøvede jeg ikke tænke så meget over det. Selvom jeg jo egentlig var kørt lidt død i designarbejdet, lød programmet som en spændende udfordring, jeg ikke kunne sige nej til. Og så er det jo et stort skulderklap at få sådan et tilbud, siger Anders Engholm med et grin.

Og selvom han ikke lægger skjul på, at det har været noget af en mundfuld at skulle designe seks nye møbler på så kort tid, så har oplevelserne i 'Danmarks næste klassiker' også givet ham fornyet blod på tanden.

- Det har helt klart givet mig noget selvtillid og en lyst til at lave endnu mere. Nu skal jeg jo se, om jeg kan få vækket mine andre designs fra programmet til live og se, om jeg kan finde nogen, der vil sætte dem i produktion - så jeg bliver bestemt i designbranchen fremover, fortæller Anders Engholm.

De to tidligere vindere af 'Danmarks næste klassiker', Rikke Frost og Anne Boysen, har begge vundet prestigefyldte designpriser efterfølgende, og Anders Engholm håber da også, at han fremover kan bruge sin sejr og "vinderstol" som startskuddet til flere, nye designeventyr.

- Sådan en stol er jo det bedste visitkort, du kan have. Når man kommer ud til en ny kunde, bliver man altid spurgt om, hvem man har arbejdet sammen med. Tidligere kunne jeg så begynde at remse op: "Vi arbejder for dém og dém herhjemme, vi har gang i noget i England, vi arbejder sammen med en tysker…" og så videre.

- Nu kan jeg i stedet sige: "Det er mig, der har lavet dén her stol til Montana." Det glæder jeg mig til.

Se alle tre sæsoner af 'Danmarks næste klassiker' på DRTV her.

Anders Engholm har sin daglige gang på sin egen lille tegnestue på Marselisborg Lystbådehavn i Aarhus. - Efter programmet er blevet sendt, er jeg nogle gange blevet nødt til at rulle gardinerne ned til min lille hytte, fordi folk kigger nysgerrigt ind ad vinduerne, fordi de kan genkende mig. Det er jeg ikke helt vant til, siger han med et grin. (Foto: ASTRID DALUM © DR)