Dansk band udgiver nyt album gennem tøjfirma

Tøjmærket qUINT står for udgivelsen af BliGlads kommende album. Ekspert er ikke overrasket, for musikere har altid forsøgt at tjene penge på deres kunst.

BliGlad blev kendt som en flok glade reggae-gutter

Har du nogensinde tænkt, at der er lidt reggae-attitude over tøjmærket qUINT?

Måske ikke, men nu har bandet BliGlad i hvert fald kastet sig ud i et meget omfattende samarbejde med den ungdommelige tøjkæde qUINT, der skal stå for både udgivelsen af gruppens kommende album og markedsføringen af pladen. Det skriver Gaffa.dk.

Musik kan noget særligt

Det er firmaet KnowTheirName, der står bag det nye samarbejde mellem bandet og tøjmærket, og her er partnerskabet mellem musik og tøj helt naturligt:

- Musik kan noget, intet andet kan; det binder sig til hukommelsen, påvirker følelserne og lagrer sig i kroppen. Og når nu BliGlad og qUINT står for mange af de samme værdier, så var det bare helt naturligt lade de to berige hinanden, siger Rasmus Hamann, ejer af KnowTheirName, til gaffa.dk.

Nye kunder - bogstavelig talt

Også BliGlad er begejstret for partnerskabet, fortæller bandets trommeslager, og det at kunne se frem til at erobre nye fans blandt qUINT's kundekreds.

Så der behøver slet ikke at være problemer i det for BliGlad, siger Henriette Moos, der er ekstern lektor i nye medier ved IT Universitet. Hun har speciale i musik og lyddesign.

- Det er altid nemt at kritisere de her nye tiltag og tale om, at nu skal musikerne til at gå på kompromis, siger Henriette Moos til DR Kultur.

Handler jo om at tjene penge

Men de ægteskab, vi ser mellem kunstnere og virksomheder for tiden, er bare en forlængelse af tidligere tiders forsøg på at tjene penge på musikken.

- Nephew udtalte engang, at hvis man tror, musik ikke var kommerciel før pladeselskabernes krise, så har man jo ikke haft øjne og ører åbne, siger Henriette Moos og uddyber:

- For musik har jo - også - altid handlet om at tjene nogle penge. Musikere har altid, selv dengang de stod på en markedsplads og spillede fløjte og violin, været interesseret i at tjene penge.

Fra Burhan G til BliGlad

For to år siden var det en succes for blandt andre Burhan G og vennerne Nik & Jay at få musiktjenesten TDC Play til at sponsorere musikvideoen "Tættere på himlen" og siden har vi set andre eksempler - blandt andet hos rapperen L.O.C., der forærede sit sponserede album gratis til fans.

Men et samarbejde som det, BliGlad og qUINT har lavet, er dog ikke set før herhjemme.

I udlandet har man til gengæld set kunstnere - som for eksempel Amanda Palmer - bede fans om at finansiere nye albums og så har danske bands som Kashmir og Sort Sol reklameret for Royal Beer.

- Penge og musik har altid fulgtes ad. Det her er jo bare nogle nye måder at fortolke den forretningsmæssige relation på, og det er klart, der vil være nogle udfordringer og at nogle vil komme til at gøre noget, som de fortryder. Men sådan er det jo med alt nyudvikling, konstaterer Henriette Moos.

Facebook
Twitter