Dansk computerspil stormer fremad

Computerspil fra Danmark hitter i udlandet. Men der mangler støtte til spillene, siger fagfolk.

Det går fremad i den danske computerspilbranche.

I løbet af de sidste to år har den danske computerspilbranche vendt et underskud på 77 millioner kroner til et 10 millioner kroner stort overskud. Spil som mobilspillet Subway Surfers er blevet en international succes, ligesom spillet Limbo blev solgt i mere end 500.000 udgaver i løbet af det første halve år på markedet.

Samtidig er danske spil som netop Limbo, Max and the Magic Marker og Johann Sebastian Joust i løbet af de sidste par år blevet nomineret og har vundet internationale priser på blandet andet Independent Games Festival og Game Choice Awards.

- Danske computerspil klarer sig superflot internationalt set siger Thomas Vigild, der er spilanmelder for blandt andet Weekendavisen og formand for Dansk Spilråd til DR Kultur.

Danske spil har nordisk mystik

Ifølge Thomas Vigild skyldes succesen, at de danske spil tør adskille sig fra de andre på markedet.

- Nogle af de danske spil har lidt mere kant end andre spil. De har lidt mere nordisk mystik. Alting behøves ikke at forklares ligesom i de amerikanske spil, hvor børnene bliver behandlet som om, de var idioter. Samtidig har vi en social ansvarlighed i vores spil - vi er ikke lige så barske og aggressive som andre internationale spil, og det er med til at give os et særkende, siger han.

- Uambitiøst af regeringen

På trods af den stigende succes, er spilbranchen alligevel ikke tilfreds. Der mangler nemlig økonomisk støtte og vilje til at investere i spillene hjemmefra, mener de.

Da den daværende regerings Filmaftale for 2011-2014, som computerspil hører under, blev præsenteret i oktober 2010, blev der ud af aftalens 2,2 milliarder kroner eksempelvis kun afsat 20 millioner kroner til computerspil.

Og det for dårligt, mener Rune Kristian Lundedal Nielsen, der er ansat på Center for Computer Games Research på IT Universitetet i København.

- Det er langt fra nok. De danske spiludviklere formår alligevel at komme ud over rampen, for talentet er der - men det er uambitiøst af regeringen ikke at støtte mere op. Computerspil er jo en kæmpestor industri på verdensplan, siger han til dr.dk/kultur.

Spil skal ikke være afhængige af støtte

Også Thomas Vigild savner økonomisk støtte til de danske computerspilsudviklere. Alligevel ønsker han ikke så meget støtte, som de danske spillefilm får.

- Jeg ønsker ikke, at alle computerspil skal være afhængige af støtte for at kunne realiseres. Der skal være encitement for at kæmpe og klare sig. Men de, som forsøger at lave nye spilgenrer og eksperimenterer, de bør støttes i langt højere grad, siger han.

S: Vi har ikke en uendelig pose penge

Spørger man kulturordfører for socialdemokraterne, Mogens Jensen, kan han godt forstå den danske computerspilbranches kritik, men mener dog, at forholdene er blevet bedre.

- I løbet af de seneste år har vi rent faktisk øget støtten til computerspil, ligesom vi har kæmpet for at bevare den nordiske støtte til computerspil. Computerspil er et område, der skal satses på, men der er mange, der gerne vil have mere i støtte fra det offentlige - og vi har altså ikke en uendelig pose penge at give af, siger han til DR Kultur.

Facebook
Twitter