Danske Anna ramt af censur i Kina med 'provokerende' bænk: 'De frygter at sige noget forkert'

Budskabet bag et kunstværk, der er forbudt for mænd, mødes med larmende tavshed i Kina.

Anna Aagaard Jensen har lavet en bænk, der kun må bruges af kvinder. Den kan lige nu ses på et stort galleri i Kina. (Foto: Anna Aagaard Jensen © PRIVATFOTO)

Tidligere i år provokerede hun i udlandet – og herhjemme – med sine kunst-stole, der skulle få kvinder til at sidde med spredte ben og dermed fylde mere i det offentlige rum.

Nu er den danske kunstner Anna Aagaard Jensen tilbage med et lignende værk, hvis budskab er så provokerende, at det er blevet ramt af censur i udlandet.

Lige nu kan kineserne i storbyen Guangzhou nemlig se hendes nyeste værk på galleriet K11 – eller rettere; de kan opleve værket, men ikke budskabet bag det.

Det ærgrer Anna Aagaard Jensen, der har skabt sit unavngivne værk under en måneds ophold i landet.

- Inden jeg tog afsted, havde jeg egentlig en forhåbning om, at jeg ikke ville blive censureret, men da jeg fik at vide, at det var tilfældet, blev jeg frustreret. For mig er budskabet 50 procent af værket, siger hun.

Ligesom hendes kvinde-stole var forbudt for mænd, er Anna Aagaard Jensens nye værk – en bænk bestående af fem stole og en vase – også kun for kvinder.

Den danske kunstner vil nemlig gerne sætte fokus på en gruppe af fem kinesiske kvinder, der kalder sig 'Feminist Five.'

Kunstner Anna Aagaard Jensen har skabt sit nye værk under en måneds ophold i Guangzhou i Kina. (© Anna Aagaard Jensen)

Andre spilleregler i Kina

De fem kvinder blev anholdt op til Kvindernes internationale kampdag i 2015, fordi de ville demonstrere mod seksuelle overgreb i den offentlige transport i Kina. Her står folk ofte som sild i en tønde, og derfor kan de ikke slippe væk, hvis nogen rager på dem.

Men demonstrationen blev aldrig til noget, fordi myndighederne skred ind.

- Om man vil det eller ej, er der bare nogle andre regler i Kina, og vi ser gang på gang, at myndighederne prøver at ekskludere grupper og bevægelser – det ser vi jo også med protesterne i Hong Kong lige nu, siger Anna Aagaard Jensen.

Og det smitter altså også af på kunsten.

Galleriet K11 har i hvert fald åbenlyst skruet helt ned for budskabet bag Anna Aagaard Jensens kunstværk, der er en del af en større udstilling med en række internationale kunstnere.

Da udstillingens mange kunstnere skulle præsentere deres værker ved et arrangement på en skole, oplevede hun, at budskabet blev sorteret helt fra – endda selvom det faktisk var galleriets kurator, der agerede tolk.

- Jeg sagde mit navn og lidt om min baggrund, og så introducerede jeg ellers historien om de fem feminister, men det blev slet ikke oversat for publikum, siger Anna Aagaard Jensen og tilføjer:

- Jeg har faktisk haft mange fine samtaler med kuratoren derovre privat, men så snart samtalen var offentlig, var det noget helt andet. Jeg tror, at det bunder i deres frygt for at sige noget forkert.

Den skulpturelle bænk med de fem stole hænger sammen med en stor vase, der indeholder plastikblomster. (Foto: KMENE © CLOSE_SHOOT)

Det samme skete på åbningsdagen for den store udstilling, hvor en ung tolk fik kolde fødder.

- Da jeg fortalte om mit budskab med værket, stoppede tolken op og kiggede over på kuratoren. Jeg tror ikke, at hun turde oversætte det. Efterfølgende hørte jeg, at kuratoren heller ikke havde oversat mit budskab korrekt.

Stadig et 'meget ømt emne'

Til gengæld er det ikke blevet fjernet, at bænken – som man faktisk gerne må kravle op på – kun er for galleriets kvindelige gæster.

På gulvet står der både på engelsk og mandarin, at det kun er kvinder, der må sidde på den. Til gengæld står der intet om ligestilling eller Feminist Five.

- Når folk spørger mig om værket, er jeg meget ærlig i mine svar, men jeg kan mærke, at Feminist Five stadig er et meget ømt emne derovre.

Overordnet har modtagelsen af selve værket dog været positiv, fortæller Anna Aagaard Jensen.

- Instinktivt sætter kvinder sig forkert på stolene, så når man retter på dem og viser, at man skal sidde med spredte ben, fniser de og tager hænderne op til hovedet.

- Men jeg tror, at kineserne mest opfatter det som et æstetisk produkt, der bare er flot at se på, siger danskeren.

Anna Aagaard Jensen har tidligere skabt værker i ligestillingens tegn. Her ses hun på en af sine egne stole, der skal gøre op med siddende kvinders krydsede ben. De var tidligere i år udstillet i Paris og Los Angeles. (© Anna Aagaard Jensen)

Selvom Anna Aagaard Jensen ikke ønsker "at lægge låg på de ting, vi kæmper for her i Vesten," kunne hun godt tænke sig at arbejde i Kina igen.

Det kræver dog, at budskabet bag hendes kunst får plads.

- Jeg vil vildt gerne tilbage, men det skal være hos nogle mennesker eller en institution, der ligesom jeg mener, at det er relevant at kigge på ligestilling – ellers har jeg ikke noget at lave derovre. Værket skal ikke bare ses som et kommercielt produkt, siger hun.

Håbet er, at Anna Aagaard Jensens værk på et senere tidspunkt skal udstilles på galleriets andre afdelinger i Kina, men det er endnu ikke bekræftet. Bagefter skal det til Europa.

Facebook
Twitter