De hotteste kvindemodeller er… mænd?

Mænd hitter på den internationale modescene for tiden. – Det handler om at fange forbrugernes adfærd med choktaktik, siger ekspert.

Mænd hitter på den internationale modescene for tiden. – Det handler om at fange forbrugernes adfærd med choktaktik, siger ekspert.

Hun kigger ind i kameralinsen med et flirtende blik. Læberne, der er formet i en svag trutmund, er lyserøde. Det samme er toppen med de sorte blonder, som en sort læderjakke hænger så tilpas skødesløst over, at den blotter venstre skulder. Den sorte nederdel er draperet, så den øverste del af venstre lår vises frem.

Egentlig ligner hun så mange andre forsidemodeller, modellen, som hun står der og gør sig til foran kameraet.

Hvis det ikke var for én forskel.

Modellen med det flirtende blik, med den fyldige trutmund og med den spinkle, nøgne skulder er nemlig ikke en rigtig kvindelig supermodel. Hun er faktisk en mandlig en af slagsen.

Andrej Pejic hedder han. Og forsidebilledet af ham er fra januarudgaven af modemagasinet Elle i Serbien.

Mænd i kvindemode giver opmærksomhed

Andrej Pejic er en af verdens mest eftertragtede kvindemodeller for tiden. Han har gået modeshows for blandt andre Jean-Paul Gaultier og Marc Jacobs, været i fransk og italiensk Vogue - og er altså nu forsidemodel hos serbisk Elle. Og han er ikke alene om at føre sig frem som mand i en modeverden henvendt til kvinder.

I Danmark valgte tøjmærket Stella Nova i efteråret at lade fotografen Christian Brylle være kampagnepige for deres dametøj - iført sorte lange nylonstrømper, intet undertøj og bar overkrop. I USA er Brad Pitt kampagnemodel for kvindeparfumen Chanel # 5, og den transseksuelle model Lea T. har optrådt som kampagnepige for modehuset Givenchy.

Kort sagt. Mænd er blevet hotte, når det gælder kvindemode.

Ifølge Maria Mackinney-Valentin, der er trendforsker på Kunstakademiets Designskole, skyldes den store interesse for mænd i kvindemode især én ting: Opmærksomhed.¨

- Jeg tror ikke, at man skal se tendensen udelukkende som et udtryk for større tolerance over for forskellige måder at agere køn på. Det handler om at fange forbrugernes opmærksomhed, og det kan man blandt andet gøre med choktaktik som ved at bruge mænd som modeller for kvindetøj. Det er en oplagt måde at få opmærksomhed omkring sit brand på, siger hun til dr.dk/kultur.

- Alt handler om omtale

Også Chris Pedersen, der er redaktionschef på modemagasinet Cover, mener, at muligheden for omtale spiller ind, når det gælder brugen af de mandlige modeller på de kvindelige catwalks.

- Det handler om at maksimere omtale.

Vi har så mange blogs og modemesser og brands, så man skal virkelig være dygtig for at råbe folk op, siger han til dr.dk/kultur.

Folk er optagede af diskussionen om køn

Alligevel bør de maskuline former i den feminine modeverden ikke udelukkende tilskrives ønsket om opmærksomhed, mener Chris Pedersen. Ifølge ham er moderne kunst for tiden meget optaget af køn og ikke mindst hvilke muligheder og problematikker, der ligger i køn.

Både film som den svenske 'Tag mig' og den franske 'Elle' beskæftiger sig med opfattelsen af køn, ligesom kvinderollen set i et popkulturelt fænomen har været sat under lup.

- Folk er enormt optaget af køn i øjeblikket. Hvad er køn for en størrelse, og hvordan kan mænd og kvinder agere inden for de to kasser, maskulinitet og feminitet? Her er moden hoppet med på diskussionen, og det kan blandt andet ses med Andrej Pejic, siger han.

Mænd giver kvindetøj kant

Når Andrej Pejic spankulerer ned af de internationale catwalks eller blinker kælent mod fotografernes linser i de internationale modemagasiner, er det nu ikke alle, der er begejstrede. Flere kritikere mener, at de mandlige modeller gør det svært for kvinder at identificere sig med moden - når den nu bliver præsenteret af det modsatte køn - og at det vil føre til mindre salg.

Hverken Chris Pedersen eller Maria Mackinney-Valentin tror dog, at forbrugerne lader sig skræmme væk af de mandlige mannequiner.

- Forbrugerne tager det ikke så bogstaveligt, at det er mænd, der præsenterer kvindemoden. I stedet giver det tøjet noget kant og edge, at det er dem, der sælger tøjet. Det er det, forbrugerne tager med sig, frem for at det bliver transvestitmode, siger hun.

Chris Pedersen er enig.

- Overordnet set tror jeg faktisk bare, at der er rigtig mange kvinder, der ser en flot, smuk lyshåret kvinde i Andrej Pejic. Og det er det, der gør, at man tager tøjet ned fra hylden. Hvis han ikke kunne sælge tøj til kvinder, ville han ikke blive brugt. Når man taler om high fashion, har ingen råd til at sende nogen på catwalken eller sætte nogen på forsiden af et magasin, som ikke sælger, siger han.

DR K sender programmet 'Modeugen NU' onsdag klokken 21.30. Programmet handler om designeren Marlene Birger, som i år fejrer 10-års jubilæum. Marlene Birger er en af de danske designer, der har forstået at klare sig på forretningsmæssige vilkår.

Facebook
Twitter