De kurvede modeller vinder frem

Modeller med former er blevet mere normalt. Men ifølge dansk modeekspert handler det mere om at skabe opmærksomhed end at skabe nye og bedre kvindebilleder.

På forsiden af det italienske Vogue i denne måned sidder tre letpåklædte modeller på en restaurant. Med selvsiddende strømper, strømpebånd, gavmilde kavalergange. Øjnene kigger direkte ind i kameralinsen, mens de fyldige læber er sensuelt formede i en slags halvkyssende positur.

Siden magasinet kom på gaden, har det vakt stor opmærksomhed. I sig selv ikke overraskende med de sparsomt klædte modeller. Men opmærksomheden har intet haft at gøre med kavalergange, strømpebånd eller fyldige læber. Det handler om sulet på modellernes sideben.

De tre modeller er nemlig ikke af den type, der normalt kommer på forsiden af internationale modemagasiner - den slags, der ofte poserer med tydelige ribben og udstikkende hofteben. De er såkaldte plusstørrelsesmodeller med både barme og bagdele, der ikke kan skrues ned i den sædvanlige modeluniform i størrelse 34. Og de er en del af en større trend.

- Der har klart været fokus på det mere kurvede kvindeideal i løbet af det seneste stykke tid inden for populærkulturen. Både med frodige kvindetyper i tv-serier som "Mad Men", den overvægtige sangerinde Beth Ditto og også i modebranchen med plussizemodellerne, siger Maria Mackinney-Valentin, der er forskningsadjunkt på Danmarks Designskole og forsker i trends i moden, til DR Kultur.

Tendensen er "smaddersympatisk"

Det er især inden for det seneste års tid, at tendensen har grebet om sig. I april måned havde fransk Vogue også en plusmodel på forsiden, Ford-modelbureauet har lavet en såkaldt "curvy book" med deres plussize-modeller for at promovere dem bedre, og sidste år havde magasinet "V" et magasin udelukkende dedikeret til frodige modeller.

Maria Mackinney Valentin synes, at tendensen er "smaddersympatisk".

- Jeg håber, det er udtryk for, at kropsidealet i modemagasiner kommer til at afspejle det samfund, der omgiver dem, siger hun.

Det skal hun dog ikke regne med, at det kommer til, mener Chris Pedersen. Han har arbejdet i modebranchen i 15 år og er redaktionschef på modemagasinet Cover.

- Brugen af plussizes handler først og fremmest om at skabe opmærksomhed. Det er kynisk, men når blade som italiensk og fransk vogue gør det, så er det det, som det handler om. Det er et markedsføringsstunt, siger han til DR Kultur.

"Mode handler om at sælge"

Ifølge Chris Pedersen er der ikke stor chance for, at frodige kurver bliver mainstream inden for modebranchen i løbet af de næste par år.

- Mode har altid været forbundet med høje, tynde, hvide piger. Det er et idealbillede, og det er det, som sælger bedst. Når folk diskuterer, om modebranchen skal være mere politisk korrekt og inkludere andre kropsformer og farver, så glemmer man, at mode først og fremmest er et produkt, som det handler om at sælge. Og de, der gør det bedst, det er langt oftest, tynde piger med europæisk udseende og blond hår, siger han.

"Det er ikke dem, der sælger"

Et eksempel på, at de mere kurvede modeller - eller modeller som ikke er hvide - ikke er på vej til at blive inkluderet i den store mainstreammode, er Italiensk Vogue netop eksempel på.

Italiensk Vogue lancerede i februar de to hjemmesider "Vogue Curvy" og "Vogue Black" til kvinder med former og kvinder som ikke er hvide - de valgte altså ikke at inkludere den type indhold på den "rigtige" hjemmeside.

- Når Italiensk Vogue laver hjemmesider som "Vogue Curvy" og "Vogue Black", så inkorporerer de jo ikke plussize-pigerne eller de sorte piger på hjemmesiden og i modeindustrien. De laver to separate hjemmesider til dem, og det er jo et tydeligt tegn på, at de ikke er en rigtig del af modeindustrien, og at det ikke er dem, der sælger, som det ser ud nu, siger han.

Facebook
Twitter