Den italienske strik-konge Missoni er død

Ottavio Missoni opnåede verdensberømmelse med sine kreative - og skandaleombruste - strikmønstre.

Ottavio Missoni er død. Han revolutionerede modeverdenen med sine strikmønstre. (© Scanpix)

Ottavio Missoni, manden, der revolutionerede modeverdenen med legendariske zig-zag-mønstre og farvestrålende strikstriber, er død i en alder af 92 år.

Det italienske modehus Missonis grundlægger døde tidligt tirsdag morgen i sit hjem i den norditalienske by Sumirago, tæt på familiekoncernens fabrik.

Farver, farver farver

Familiepatriarken, der i Italien mest var kendt under sit øgenavn Tai, havde på det seneste flere gange været indlagt med hjerteproblemer.

- Når jeg tænker på Missoni, får jeg lyst til at citere en sang af (den italienske sanger) Mina: "Farver, farver, farver", siger Milanos borgmester, Giuliano Pisapia, der mindes modedesigneren med lovord.

Borgmesteren sammenligner Missonis design med regnbuens farver og fremhæver strikkongens bidrag til at højne det globale omdømme for alt, der er produceret i Italien.

Startede med træningstøj

Ottavio Missoni, der blev født af italienske forældre i Dubrovnik, grundlagde sin modevirksomhed sammen med hustruen Rosita, som han mødte ved De Olympiske Lege i London i 1948, hvor han deltog i 400 meter hækkeløb.

Parret blev gift i 1953 og begyndte at producere træningstøj i et lille værksted nær Rositas hjemlige landsby Gallarate. I 1958 præsenterede de deres første strikkollektion i Milano.

- Vi begyndte først at tjene penge efter 10 år, og den dag følte jeg mig som den rigeste mand i verden, fortalte Ottavio Missoni sidste år i et Reuters-interview om det første år med et Missoni-overskud.

Stod i spidsen for bh-krigen

Parret blev verdensberømt for at bryde de indtil da meget strikse moderegler, og i 1967 stod de i spidsen for det, der siden blev kendt som bh-krigen.

Rosita Missoni bad modellerne om at tage deres brystholdere af, inden de gik ned ad catwalken ved et stort modeshow i Firenze, for at undgå at bh'ernes farve kunne ses gennem strikmønstrene.

Men i rampelyset blev kjolerne nærmest gennemsigtige, hvilket udløste en skandale. Parret blev ikke inviteret til modeshowet igen, men til gengæld havnede Missoni på alverdens internationale modeforsider blandt andet i Vogue og Elle.

Modehuset står i dag bag design af alt fra striktrøjer over sengetøj til hoteller, har 250 ansatte og en årlig omsætning på over 150 millioner euro.

Missoni-parret måtte i januar lide den sorg at miste deres ældste søn, selskabets administrerende direktør Vittorio, og dennes hustru, da det fly, de fløj i sammen med fire andre, forsvandt ud for Venezuelas kyst.

/ritzau/Reuters

Facebook
Twitter