Den Korte Avis om annonce-flugt: En alvorlig trussel mod ytringsfriheden

Det er et angreb på ytringsfriheden, når Nordea og andre firmaer fravælger at reklamere, mener Den Korte Avis.

Den tidligere politiker Karen Jespersen står bag netmediet Den Korte Avis sammen med sin mand, Ralf Pittelkow. (Arkivfoto). (Foto: Bjarke Bo Olsen © Scanpix)

Netmediet Den Korte Avis ser det som en trussel mod ytringsfriheden, at flere firmaer har besluttet at droppe annoncer på mediets hjemmeside.

- Det står naturligvis enhver virksomhed frit for, hvor den vil annoncere. Men de pågældende virksomheders begrundelse for at stoppe deres annoncering udgør en af de alvorligste trusler mod ytringsfriheden, vi har set her i landet i mange år, skriver Den Korte Avis, som bliver udgivet af den tidligere politiker Karen Jespersen og hendes mand, Ralf Pittelkow.

Reaktionen kommer, efter at Jyllands-Posten i går fortalte, at Nordea havde valgt at stoppe med at annoncere for banken på Den Korte Avis.

- Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne, udtalte Nordeas marketingschef, Kim Grue, til Jyllands-Posten.

Banken lagde blandt andet vægt på netmediets "negative fokus på islam og indvandring", som der står i Jyllands-Posten.

Ifølge Den Korte Avis har flere andre firmaer siden fulgt trop.

- Nordea, Just Eat, Telia, YouSee, Ikea, Læger uden Grænser, Alm. Brand, McDonald’s, Spies, Sofakompagniet, Sportsmaster, Elgiganten, Momondo og Tui har således erklæret, at de vil ophøre med at annoncere på Den Korte Avis, skriver netmediet.

Den Korte Avis skriver, at den er vant til angreb fra stærkt venstreorienterede og politisk korrekte kredse og peger på, at organiserede kræfter står bag det hele.

Samtidig påpeger mediet, at der er tale om politiske aktioner fra de pågældende virksomheder.

- Hidtil har det været sådan, at annonceplaceringer har været apolitiske bortset fra få ekstreme tilfælde. Nu tager firmaer et stort skridt i retning af at blande sig i dansk politik ved at bruge penge til at ramme røster i debatten, som de er uenige med, skriver mediet.

- Den Korte Avis kunne ikke drømme om at give efter for dette angreb på ytringsfriheden.