Den lille havfrue og diplomaten

Christopher Bo Bramsen er aktuel med en bog om Den lille havfrue og de ringe i vandet som H.C. Andersens eventyrskikkelse har skabt i europæisk kultur.

Selvom havfruen under forskellige navne har været et mytisk væsen i folkefortællinger gennem årtusinder blev det H.C.Andersens eventyr om 'Den lille havfrue', der i nyere tid har optaget læsere i alle aldre over hele verden og inspireret mange kunstnere til at skabe nye værker ovenpå eventyret.

Havfruens univers

Loretz Frøhlich, som senere i livet blev Andersens foretrukne illustrator, skabte allerede som 17-årig sine første private tegninger baseret på eventyret. Det var i 1837, da det udkom på tryk første gang. Et resultat af anstrengelserne kan ses som illustration her på siden.

I Christopher Bo Bramsens kulturhistoriske bidrag til udforskning af havfruens univers og udbredelse inden for de forskellige kunstretninger tegnes billedet af et mytologisk væsen, der har fået liv ikke bare gennem eventyret, men også i musik, billedkunst, teater, opera og ballet!.

Barnetro og sjælens udødelighed

H.C. Andersen var et barn af Romantikken og hans optagethed af naturens væsener og deres hemmelige verden kom til udtryk både i hans kunst og i hans liv. Begge dele var præget af en religiøs overbevisning, hvor den naive barnetro fik følge af den romantiske forestilling om det guddommelige i naturen. Den uskyldiges sjæls opløften til et evigt liv i det himmelske går igen i flere af hans eventyr - også i 'Den lille havfrue'.

Det er Verdensudstillingen Expo 2010, som finder sted i Shanghai, der er den direkte anledning til bogens udgivelse. Forfatteren er udnævnt til generalkommissær for den danske del af udstillingen og med sin baggrund som tidligere ambassadør i Kina og en fortid som generalkonsul i Shanghai har han oplevet kinesernes begejstring for den danske eventyrfortæller.

Ideen bag den danske pavillon er at vise storbyens liv og menneskers trivsel og et af elementerne er en vandinstallation med den originale skulptur af Den lille havfrue.

- Kineserne og de millioner af andre besøgende, der kommer på Expo 2010 skal ikke se på en kopi. De skal have ‘the real thing', når de oplever udstillingen, hvis titel iøvrigt er en sammentrækning af velfærd og eventyr på engelsk: Wellfairytale, siger Christopher Bo Bramsen. Og trækker efterfølgende en direkte linje fra eventyrdigteren til Verdensudstillingen: H.C.Andersen oplevede selv verdensudstillingen i Paris i 1867 og var betaget af det, der dengang var epokegørende, nemlig kombinationen af ny teknologi og kunstoplevelser.

Havfruen rejser ud i verden

Så Edvard Eriksens kunstværk, der har siddet på sin sten ved Langelinje i København i præcis 100 år, rejser om på den anden side af jorden. Christopher Bo Bramsen selv er netop rejst derud for en periode på otte måneder.

Hans opgave bliver bl.a. at varetage en række arrangementer med danske og kinesiske kunstnere. Et samarbejde han iøvrigt gjorde meget ud af at etablere allerede i sin tid som ambassadør, hvor det ikke kun var det politiske og økonomiske samarbejde, der var i højsædet. Diplomaten selv er udstyret med en kunstnerisk åre, der gennem årene har resulteret i et omfattende forfatterskab og ikke mindst i en særdeles aktiv musikalsk udfoldelse især inden for jazzmusik

- Som amatørmusiker, understreger han gang på gang, men det har dog ikke forhindret ham i at spille med særdeles professionelle navne i både ind- og udland.

Christopher Bo Bramsens 'H.C.Andersens Den lille Havfrue' er udkommet på Forlaget Gad

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:532c7fde6187a216b8e80b84

Facebook
Twitter