'Det er nærmest den perfekte selfie': Her er verdens (måske) mest ikoniske selvportrætter

Du skal virkelig oppe dit selfiegame, hvis du skal hamle op med dem på listen her.

En selfie, vi nok allesammen gerne ville have været med på: Ellen DeGeneres og en lang række af Hollywoods største stjerner ved Oscar-uddelingen i 2014. (© Ellen DeGeneres/Scanpix)

Du kender det helt sikkert.

Det er ikke altid lige nemt at tage den helt perfekte selfie. Vinklen skal være god. Lyset skal falde flot. Dit blik skal være rigtigt.

Men guess what, du er langt fra den eneste, der kan bruge tåbeligt meget tid på at tænke over, hvordan du fremstår på et billede.

Faktisk er det noget, vi mennesker har bekymret os om siden 1400-tallet, hvor kunstmalerne begyndte at male realitiske selvportrætter.

I anledning af programmet 'Jeg, mig og min selfie', som du kan se på DRTV her, har vi allieret os med ekspert i sociale medier Nathalie C. Larsen og kunsthistoriker Bente Scavenius og bedt dem udpege alletiders mest ikoniske selvportrætter – både dem fra mobilen og dem på lærredet.

Første realistiske selvportræt

Dette oliemaleri menes at være et selvportræt af den flamske kunstmaler Jan van Eyck. Værket hedder på dansk 'Mand med rød turban' og stammer fra 1433. (© Getty Images)

Der er godt nok en lillebitte usikkerhed forbundet med værket, men dette renæssance-oliemaleri af Jan van Eyck med titlen 'Mand med rød turban' regnes for at være et selvportræt.

Og da det kan dateres helt tilbage til 1433, er det også det første kendte selvportræt, der er malet i realistisk stil, fortæller kunsthistoriker Bente Scavenius. Det er altså her, vi ser "selfien" første gang.

- Dette billede er særligt interessant, fordi det skildrer malerens egen karakter. I modsætning til de selvportrætter, man havde set før, var det realistisk malet og viser virkelig de psykologiske lag i kunstmaleren selv.

- Van Eyck analyserer her sin egen psyke og går ned i de lag, der gemmer sig i hans egen personlighed og karakter. Det var nyt dengang, siger Bente Scavenius.

Noget, der er særligt spændende ved selvportrætter, er netop, at der ikke er nogen, der kender maleren bedre end maleren selv, mener kunsthistorikeren, og det er også det, der er tydeligt i Jan van Eycks portræt.

- Et selvportræt er din egen analyse af dig selv – men den kan selvfølgelig også være mere eller mindre ægte, fordi man jo kan forskønne nogle dele, siger Bente Scavenius.

Historisk Oscar-selfie på direkte tv

Foruden Ellen DeGeneres selv i den hvide jakke ses her skuespillerne (yderst fra venstre) Jared Leto, Jennifer Lawrence, Channing Tatum, Meryl Streep, Julia Roberts, Kevin Spacey, Bradley Cooper, Brad Pitt, Lupita Nyong'o og Angelina Jolie. Med på billedet har også Nyong'os lillebror, Peter Nyong'o, sneget sig ind. (© Ellen DeGeneres/Scanpix)

Hopper vi langt frem i tiden, er det svært at komme udenom Ellen DeGeneres' historiske selfie fra Oscar-uddelingen i 2014, når det gælder selvportrætter.

Her formåede tv-værten nemlig at samle en lang række Hollywood-stjerner på et billede, som hun lagde på Twitter, og som dernæst blev retweetet én million gange på bare én time, hvilket var rekord.

Fotografen med den strakte selfiearm var dog ikke værten selv, men skuespilleren Bradley Cooper, og da billedet blev delt kort efter, lød de tilhørende ord da også: "Hvis bare Bradleys arm var længere. Bedste foto nogensinde".

Det er Nathalie C. Larsen, der er digital chef hos kommunikationsbureauet Lead Agency, enig i.

- Det er nærmest den perfekte selfie, og jeg forstår stadig ikke, hvordan hun formåede at få så mange med på billedet – de står jo nærmest i lag, så man rent faktisk kan se dem hver især. Det er enormt godt fanget.

Men det var ikke kun de mange stjerner, der fik Twitter til at gå i selvsving dengang. Noget, der også var specielt, var, at hun tog billedet direkte foran et kamera og et globalt tv-publikum, der fulgte løjerne lige nu og her.

- Lige pludselig blev Oscar-showet forvandlet til en form for behind the scenes, fordi hun reducerede tv-kameraet til second screen, siger Nathalie C. Larsen.

'Selfiekongen' fra 1600-tallet

Rembrandt malede sig selv igennem hele livet. Her ses han som 63-årig kort før sin død. (Foto: Eileen Tweedy/Shutterstock © Scanpix)

Den hollandske maler Rembrandt Harmenszoon van Rijn – bedre kendt bare som Rembrandt – var noget af en "selfiekonge" set med nutidens øjne.

- Rembrandts selvportrætter er nogle af de største, der er skabt i kunstens verden, siger Bente Scavenius.

Han var aldrig bleg for at male sig selv, og derfor kan man se mange værker af Rembrandt, hvor det er ham selv, der kigger ud på beskueren.

Hans første selvportrætter fra 1629 og frem viser ham som en ung, lovende kunstmaler med store ambitioner, fortæller Bente Scavenius, men da han blev ældre, skiftede hans udtryk. Han blev gammel og bedrøvet.

- Det gik så grueligt galt for Rembrandt. Han forgældede sig, og begge hans hustruer døde. Det blev en deroute uden lige for ham. Men hele vejen igennem malede han sine selvportrætter, siger kunsthistorikeren.

- Det sidste selvportræt malede han lige inden sin død i 1669. Her ser du en gammel og opgivende mand, men det er stadig malet med følsomhed, sanselighed og en genial penselføring. Han var virkelig gribende i sin deroute, og det skildres meget menneskeligt. Du får tårer i øjnene, når du ser det, fordi det er så gribende.

Thorning-Schmidts 'mor-kiksede' selfie

Den daværende premierminister David Cameron (tv.) og præsident Barack Obama (th.) var friske på en selfie, da statsminister Helle Thorning-Schmidt greb mobilen. I flere år var dette billede af øjeblikket dog det eneste, vi så. Ved siden af dem ses førstedame Michelle Obama. (Foto: ROBERTO SCHMIDT)

I 2013 satte den daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) mange sind i kog verden over, da hun under en mindehøjtidelighed for den afdøde sydafrikanske præsident Nelson Mandela greb sin mobil og tog en glad selfie.

Ved siden af hende sad den daværende britiske premierminister David Cameron og USA’s daværende præsident Barack Obama, og det øjeblik ville hun gerne forevige. I første omgang var det dog en anden fotografs billede af seancen udefra, der gik verden rundt.

- Alle ville se selfien, for alle havde jo set billedet af, at hun tog den. Nu ville de også se resultatet. Men det var faktisk først fire år senere, hun delte selfien, fortæller Nathalie C. Larsen.

Og hvordan var selfien så?

Den var faktisk ufokuseret og grynet.

- Det var rigtig mor-kikset og uskarpt, og det var tydeligt, at hun ikke var så rutineret i sit selfiegame på det tidspunkt, og det var da vist også hendes døtre, der lige havde lært deres mor at tage selfies. Det er først nu, Helle Thorning-Schmidt er blevet en social-medie-dronning, siger Nathalie C. Larsen.

Den finske dronning af selvportrætter

Dette selvportræt af Helene Schjerfbeck fra 1915 er særligt kendt og viser da også en selvsikker kvinde. (Foto: Nils Jorgensen/Shutterstock © Scanpix)

En kvinde, der også udviklede sit "selfie"-talent gennem årene, var den finske maler Helene Schjerfbeck, der især er kendt og rost for netop sine mange selvportrætter.

- Fra hun var ganske ung, skildrede hun sig selv, og derfor ser man en uskyldig pige blive til en gammel kvinde i totalt forfald til sidst – og hele forløbet viser hun igennem sine selvportrætter med en sanselighed, der er helt utrolig, siger Bente Scavenius begejstret.

- Til sidst var hun nærmest helt sfærisk og udvisket i sine selvportrætter, fortæller kunsthistorikeren, der dog hellere vil fremhæve et kendt selvportræt af Helene Schjerfbeck fra 1915. Her er der nemlig hverken usikkerhed eller forfald at spore.

- På dette maleri står hun på højden af sin karriere, og man kan se, at hun har masser af selvtillid og selvværd og er mere bevidst om sig selv i modsætning til de tidligere værker.

Derudover er Helene Schjerfbeck også et billede på forskellen på dengang og i dag. For meget typisk for sin tid havde de kvindelige kunstnere dengang gerne fokus på ansigter, mens det i dag ofte er kroppen og en seksualisering af denne, der er i fokus, forklarer Bente Scavenius.

Vildeste Instagram-debut med vennerne

Her holdes Jennifer Anistons selfie op af talkshowværten Jimmy Kimmel i forbindelse med, at 'Venner'-stjernen blev interviewet om sin rekordskabende debut på Instagram. (Foto: NIPI © Scanpix)

Når man er ny på Instagram, vil de fleste nok gerne lægge ud med et særligt sjovt eller flot billede som det første. Men det er de færreste, der kan hamle op med skuespiller Jennifer Anistons debut på mediet.

Da hun i 2019 lavede sin Instagram-profil, blev hun nemlig den første nogensinde til at nå op på én million følgere på bare lidt over fem timer. Billedet, der lokkede følgerne til, var en selfie af Aniston og hendes fem skuespilkolleger fra 'Venner'.

- På den måde fik hun både boostet sin nye profil, samtidig med at der var en masse snak om en 'Venner'-reunion. Så den selfie var forbundet med en masse mystik, siger Nathalie C. Larsen.

- Man havde måske forventet, at Jennifer Aniston ville have lagt noget mere poleret op som det første. Men i stedet gjorde hun det modsatte – hun delte en lidt grynet selfie, hvilket fik det til at virke mere privat. Dét fik hun medvind på.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk