'Det har været et fucking svært år': Sådan har kulturlivet det et år efter nedlukningen

På trods af tabt indtjening og svære vilkår er det danske kulturliv håbefuldt i forhold til en kommende genåbning.

Roskilde Festival blev aflyst sidste år. Nu efterlyser interesseorganisationen for festivalerne klare retningslinjer i forbindelse med en eventuel genåbning. (© Roskilde Festival)

Kan du huske, hvad du lavede den 11. marts for præcis et år siden?

Uanset om du havde tændt fjernsynet for at følge med i det, der skulle vise sig at blive et historisk pressemøde, eller om du først læste om det bagefter, så er der stor sandsynlighed for, at du allerede nu godt ved, hvad jeg taler om.

Det var en alvorlig Mette Frederiksen (S), der afholdt pressemøde 11. marts 2020, hvor Danmark blev lukket ned. Det er nu et år siden. (Foto: Martin Sylvest © Scanpix)

Der er et "før" og et "efter" 11. marts 2020.

Ikke mindst for kulturlivet, der i særlig grad har lidt under coronapandemiens første og anden bølge – og i skrivende stund mere eller mindre har været lukket totalt ned siden slutningen af sidste år.

Kulturlivet – og særligt teatrene – er nemlig én af de brancher, der er allerhårdest ramt af coronanedlukningen, viser nye tal fra Danmarks Statistik ifølge Berlingske. Teater, musik og kunst alene har oplevet et omsætningsfald i 2020 på over 40 procent.

Desuden viser en undersøgelse bestilt af Kodas europæiske paraplyorganisation, GESAC, at de kulturelle og kreative industrier mistede 31 procent af deres omsætning i 2020.

Vi har spurgt det danske kulturliv, hvordan situationen er et år efter nedlukningen, og hvad de håber på for genåbningen.

Biografer: Genåbning må ikke betyde nye restriktioner

Hos biograferne længes man efter en genåbning, fortæller Lars Werge, direktør i brancheforeningen Danske Biografer:

- Biograferne er indtil videre alle sammen overlevet. Der er ikke nogen, der er gået konkurs, så på den måde er det status quo. Men det er også klart, at det slider på egenkapitalen, så vi længes efter, at vi forhåbentlig snart må åbne igen.

Det er efterhånden længe siden, man har kunnet sætte sig til rette i biografsalens mørke. Her er det Dagmar-biografen i København, der er en del af Nordisk Film Biografer. (Foto: Torben Åndahl © Scanpix)

I den forbindelse håber han på, at en kommende genåbning ikke betyder flere restriktioner. Så kan man nemlig hurtigt ende i en situation, hvor det slet ikke giver mening for biograferne at byde folk velkommen tilbage til duften af popcorn og fornemmelsen af røde plyssæder.

- I efteråret viste vi, at hvis vi har gode film, kan man godt have en okay drift på trods af restriktionerne med at skulle have et sædes afstand. Men hvis genåbningen bliver med større afstandskrav, så bliver det svært, siger han og uddyber:

- Så er spørgsmålet, om det overhovedet kan betale sig at genåbne. Hvis der for eksempel kun må sælges fire sæder i en sal med 25 pladser, så giver det ikke rigtig mening.

På trods af det, Lars Werge kalder for en "okay drift" i 2020, så viser tal fra Danske Biografer dog, at året endte med blot 7,2 millioner solgte billetter i modsætning til 13,2 millioner året før – eller næsten en halvering på blot et år.

- Så vi har oplevet en stor nedgang, medgiver Lars Werge.

- Mange biografer har heldigvis haft en sund økonomi, hvor de har haft egenkapital eller opsparing. Men det bliver ikke ved med at være nemt.

Nogle museer 'kigger hen imod kanten'

Hos Organisationen Danske Museer, der er en interesseorganisation for 171 af landets museer og konserveringscentre, har 2020 heller ikke været et nemt år.

- Der er helt klart nogle, der kigger hen imod kanten, hvis ikke de kommer i gang igen indenfor overskuelig fremtid. Men alle er optagede af, at der forhåbentlig snart kommer en genåbning. Museer er jo ikke noget uden gæster, så på den måde sidder alle på spring til, at vi skal åbne op igen.

Fuglsang Kunstmuseum på Lolland ligger smukt i landskabet med udsigt ned til Guldborg Sund og det fredede område Skejten. Det har også måttet holde lukket under nedlukningen. (Foto: Morten Rasmussen © Scanpix)

Organisationen Danske Museer har alle fra de største museer i København til de mindste ude på vestkysten tilknyttet sig, og det er meget forskelligt, hvordan museerne har klaret sig gennem 2020, fortæller Nils M. Jensen:

- De museer, der har klaret sig bedst, er dem, der fik del i sommerpakken, hvor man gav halv entré. Det ved vi virkede. Så de museer har klaret sig igennem året med skindet på næsen, selvom mange har haft et tab på mellem 10 og 20 procent.

Det ser til gengæld anderledes dystert ud for mange af de store museer i Aarhus og København:

- De har traditionelt mange udenlandske gæster, og det har de lidt gevaldigt under. Det er de store museer, der har haft det værst i det år, vi har været igennem.

Nils M. Jensen efterlyser, at man i forbindelse med en kommende genåbning igen lancerer et tiltag, hvor man i en periode kan få rabat på sit museumsbesøg:

- Da vi åbnede sidst, gik der en rum tid, før gæsterne kom tilbage. Derfor har vi talt for en startpakke, når vi forhåbentlig snart åbner igen. Hvis man gav halv entré til alle museer i foråret, så ville det være en stor hjælp for os.

- Og så skal vi vide i god tid, hvornår vi åbner og i hvilken rækkefølge, for det er der en masse planlægning forbundet med.

Teaterdirektør:'Det, at vi har været væk, har vist, at vi betyder noget'

- Det har været et fucking svært år. Ingen tvivl om det. Det har været svært at planlægge, navigere og holde sammen på skuespillere og tanker og idéer. Når man ikke må samles og være tæt på hinanden, er det klart, at det hele smuldrer lidt.

Sådan lyder det fra Jon Stephensen, teaterdirektør på Aveny-T, der har været tvunget til at holde teatret lukket i store dele af 2020.

Coronanedlukningen til trods har han dog "brugt krisen som en god anledning til ikke at give op". Eller med andre ord: Man har prøvet at genopfinde sig selv som teater.

- Det, at vi har været væk, har vist, at vi betyder noget. Vi har fundet ud af, hvad vi savner: og det er oplevelser og kultur. Vi savner livemusik, teatre og museer. Jeg tror ikke, man skal undervurdere, hvad kulturen betyder for vores evne til at udvikle os som mennesker. Det ved alle nu, og det ved politikerne også godt.

- Så vi står på en måde stærkere, fordi vi står samlet og står sammen i det danske kulturliv.

Jon Stephensen, teaterdirektør på Aveny-T, er klar til at åbne dørene i det øjeblik, regeringen siger til. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix)

Jon Stephensen tror ikke, at vi vender tilbage til livet før corona, men han spår alligevel vækst og virkelyst, når Danmark langsomt åbner op igen:

- Vi forstår pludselig, hvor fantastisk et liv vi har, når vi har været igennem sådan et røvsygt år som 2020.

Og Aveny-T? De er klar med en forestilling og parat til at slå dørene op, så snart de får lov til det:

- Vi spiller 'Mit navn er Greta', så snart vi må. Jeg vil have den ud i det her forår. Den skal bare ud nu! Så den dag teatrene må åbne, åbner vi.

Festivalerne mangler noget at navigere efter

Nogle, der også har brug for at kunne planlægge effektivt, er de danske festivaler.

- Alle festivalerne vil rigtig gerne lave festival, men vi mangler noget at navigere efter, lyder det fra Esben Marcher, der er sekretariatschef for Dansk Live, en interesseorganisation for festivaler og spillesteder.

- Hvad betyder det for eksempel, når alle er vaccineret? Kan vi så lave festivaler, som vi plejer? Og hvordan skal vi gå til arbejdet med coronapas? Arrangørerne kan få alt til at ske; vi skal bare have det at vide i nogenlunde god tid.

- Det er stadig en meget uvis tid. Vi ved ikke, hvornår spillestederne åbner, og festivalerne ved ikke, hvad de skal agere efter, når de meget snart skal løbe af stablen.

Sådan så Bøgescenerne ud på Smukfest torsdag den 8. august 2019. Sidste år var der ingen festival. (Foto: Mikkel Berg Pedersen © Scanpix)

Sidste år blev festivalsommeren aflyst, og med Esben Marchers ord havde ingen fantasi til at vide, hvor længe pandemien ville strække sig. Man fik dog en advarsel i dagene op til den danske nedlukning:

- For et år siden hørte vi fra vores italienske kollegaer, der var nogle uger længere fremme i forløbet med corona, og de skrev bare: "Prepare yourselves!" ("forbered jer"). Vi troede, det ville være en kort periode, men nu har det varet i et år, og det kommer også til at vare længere endnu.

Musikrettighedsorganisationen Koda estimerer desuden, at tabte rettighedsindtægter i 2020 tegner sig for et tab på 115 millioner kroner.

Det dystre år til trods har man dog en fornemmelse af, at genåbningen er lige på trapperne hos Dansk Live.

Den fornemmelse går igen hos Organisationen Danske Museer og Nils M. Jensen:

- Ingen havde vel troet, det ville var et helt år. Men nu er vi forhåbentlig snart igennem det, siger han og slutter:

- Vi mærker generelt en ekstrem stor opbakning. Folk savner virkelig kulturlivet og museerne. Og politikerne italesætter mere og mere vigtigheden af, at man har et kulturliv, der fungerer. Og det synes jeg da er en god læring af krisen.

FacebookTwitter