Det har været længe undervejs, men nu er K-kultur langsomt ved at overtage hele verden

Først talte man om K-pop, men nu er det K-culture. Sydkoreansk musik, mad, serier, film og mode spreder sig nemlig hastigt. Senest har en sydkoreansk serie slået rekorder på Netflix.

BTS, som lige har toppet den amerikanske Billboard-hitliste, har i årevis været kæmpestore i USA. Her optræder de til 'Good Morning America' i 2019. (Foto: Brendan MCDermid © Ritzau Scanpix)

Hvis du ser 'Squid Game', lytter til BTS på anlægget og spiser kimchi til aftenmad, er du absolut ikke den eneste.

Sydkoreansk kultur er nemlig her, der og alle vegne.

'Squid Game' har netop slået rekorden som Netflix' mest populære debutserie nogensinde, oplyser streaminggiganten.

Intet mindre end 111 millioner brugere er nemlig gået i gang med at se serien, siden den fik premiere 17. september.

Gruppen BTS har netop for tredje gang på under et år toppet den amerikanske Billboard Hot 100-hitliste.

Succesen har også - bogstavelig talt - indskrevet sig i Oxfords engelske ordbog, hvor man sidste uge tilføjede intet mindre end 26 sydkoreanske ord.

Hallyu er et af de nye ord, og det dækker ret præcist over den sydkoreanske fremgang. Det betyder nemlig "den stigende internationale interesse for Sydkorea og landets popkultur, repræsenteret af Sydkoreas globale succes med musik, film, tøj og mad", skriver BBC.

Hvor vi som uskreven regel fortrinsvis har lænet os op ad især amerikanske og britiske kulturfænomer, skal du altså nu orientere dig øst på, hvis du vil være med på beatet.

Og det har faktisk været længe ventet, at verdens opmærksomhed orienterede sig mod sydkoreansk popkultur. Det fortæller Signe Lilja, der er kandidat i moderne kultur med speciale i koreansk popkultur:

- Både fans og Sydkorea generelt har arbejdet på at få kulturen eksporteret, så det har været længe undervejs. For eksempel har regeringen altid spyttet mange penge, energi og kræfter i, at kulturen skulle ud i verden, siger hun.

Regeringen har blandt andet givet musikindustrien skattelettelser, og støttet forskere og ambassadefolk økonomisk, som har promoveret de populære K-popgrupper, skriver BBC.

Men hvem og hvilke trends fra Sydkorea skal du for alvor holde øje med?

Signe Lilja giver sine bud herunder.

1

Musik

BTS udgav sidste år deres første engelsksprogede sang, 'Dynamite', og siden da er boybandets succes kun vokset yderligere. (Foto: kim Kyung-Hoon © Ritzau Scanpix)

Det startede for alvor for knap ti år siden, da Psy indtog alverdens hitlister og YouTube med megahittet 'Gangnam Style'. Hittet, som i virkeligheden var en satirisk hilsen til rigmandskvarteret Gangnam i Seoul, blev det første nummer, som nåede en millard visninger på YouTube.

Og siden har især BTS fået musikfans' øjne rettet mod Sydkorea.

- De er populære, fordi de er dygtige. De er gode til at bruge sociale medier, de er meget relaterbare, skriver deres egne tekster, taler til ungdommen og tager dem seriøst, siger Signe Lilja om boybandet med hele syv medlemmer.

For få uger siden rejste BTS tilmed til New York med Sydkoreas præsident, Moon Jae-in, for at tale ved FN's hovedkvarter, så gruppen har med andre ord opnået en meget prominent plads i ikke bare sydkoreansk popkultur, men også i sydkoreansk diplomati.

Signe Lilja fremhæver også grupper som Txt, Stray Kids, Itzy og solisten Woodz som sydkoreanske popnavne, der er værd at holde øje med.

2

Tv

'Squid Game' lægger lige nu Netflix ned. I serien følger man 456 desperate og gældsramte mennesker, der skal konkurrere mod hinanden i klassiske koreanske børnelege. Vinderne kan gå hjem med en kæmpe milliongevinst, mens taberne bliver dræbt. (Foto: YOUNGKYU PARK © Ritzau Scanpix)

Hele verden taler i øjeblikket om 'Squid Game', men ifølge Signe Lilja begyndte bølgen af populære, sydkoreanske serier allerede for omkring 20 år siden med den romantiske dramaserie 'Winter Sonata'.

Serien er ret symptomatisk for sydkoreanske serier, fortæller Signe Lilja:

- De er især kendte for romantiske serier. Tit noget med en kvindelig hovedkarakter, der møder en fyr, hun kender fra gamle dage. Det er også ofte nogle Romeo og Julie-agtige kærlighedshistorier om rige og fattige og familier, som ikke kan sammen.

Derfor skiller den dramatiske og morbide 'Squid Game' sig faktisk ud fra mange af de øvrige sydkoreanske serier.

- Den lægger sig mere op ad film som 'Old Boy' og 'Parasite' med noget absurditet og socioøkonomiske kommentarer, siger Signe Lilja.

Af andre nyere sydkoreanske serier fremhæver hun 'Itaewon Class', 'Crash Landing On You', og 'D.P.', som alle kan ses på Netflix.

3

Film

En storsmilende Bong Joon Ho til Oscar-uddelingen i 2020, hvor 'Parasite' skrev historie ved at vinde statuetten for 'Bedste film' som den første ikke-engelsksprogede film nogensinde. (Foto: Danny Moloshok © Ritzau Scanpix)

Det var intet mindre end historisk, da 'Parasite' i 2020 vandt en række Oscar-statuetter, blandt andet for 'Bedste film'.

Og i år gik endnu en fornem Oscar til Sydkorea, nærmere bestemt skuespilleren Youn Yuh-jung, som vandt prisen for 'Bedste kvindelige birolle' for sin rolle i filmen 'Minari'.

Ifølge Signe Lilja er Sydkorea især kendt for de såkaldte auteurfilm, hvor filminstruktøren har et særligt kunstnerisk udtryk.

- Det er denne type film, der især får opmærksomhed, siger hun og tilføjer, at landet også har en række stærkt profilerede filmfestivaler.

Udover de to Oscar-vindende film har også sydkoreanske film som 'Forår, sommer, efterår, vinter... og forår ','The Handmaiden' og 'Burning' høstet stor opmærksomhed internationalt.

4

Mad

Kimchi er fermenterede grøntsager, typisk kål, og kommer ofte som tilbehør til en hovedret. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Ritzau Scanpix)

Du kender sushi, misosuppe og ramen. Men snart kommer du måske også til at kende kimchi, tteokbokki og bibimbap.

De førstnævnte retter stammer fra Japan, mens de øvrige stammer fra Sydkorea.

- Sydkorea ville gerne have haft deres madkultur bredt ud langt tidligere, og de har været misundelige på Japan og deres sushi, siger Signe Lilja.

Men noget tyder på, at det er ved at ændre sig, for flere og flere koreanske restauranter popper op både i Danmark og resten af verden.

Når sydkoreanerne selv skal ud og spise, melder ét spørgsmål sig hos dem:

- De tænker: Skal vi spise koreansk eller vestlig mad? De er glade for steaks og pasta, som man spiser, hvis det skal være romantisk, og man for eksempel skal på date. Men ellers spiser man koreansk mad, siger Signe Lilja.

Faktisk er mad ifølge Signe Lilja noget af det vigtigste i livet for sydkoreanerne, og det er altid deres store samtaleemne.

5

Mode og skønhed

Modeller på podiet til modeuge i Sydkorea i sidste måned. (Foto: Yonhap © Ritzau Scanpix)

Mærker som This Is Never That, Juun.J. og Ader Error er populære i Sydkorea, og fælles for mærkerne er ifølge Signe Lilja, at de repræsenterer en cool og afslappet eksklusivitet.

Faktisk er mode "kæmpestort" i Sydkorea ifølge Signe Lilja, at hun synes, det kan være et nærmest intimiderende land at være i, fordi alle ser så knivskarpe ud.

- De er æstetikere, så de går efter det klassiske look. De går i sort, hvid, blå og hørfarver. Det skal være lækkert, simpelt og luksuriøst, siger hun.

Værd at bemærke er også mærket HGBB Studio, som er et dansk/sydkoreansk brand, der både har en butik på Gammel Kongevej på Frederiksberg og én i Seoul.

Makeup - til alle - er også populært i Sydkorea, og ifølge Signe Lilja er mange reklamer henvendt til både mænd og kvinder.

Hudpleje er ligeledes et hit i landet, og det er især mærker som Cosrx, Some by mi og Isntree, der har gjort sig bemærket.

Facebook
Twitter