Det økogrønne tøj hitter ikke blandt danskerne

Det er ikke nok, at tøjet er bæredygtigt for de danske forbrugere. Det skal også gøre os lækre. Øko-succesen bliver først stor, når produkterne er konkurrencedygtige, siger ekspert.

Det kan godt være at bæredygtighed er det seneste skrig, når det kommer til fashion statements. Men gode intentioner om at arbejde for en mere etisk forsvarlig tøjbranche og mere økologi gør ikke bæredygtigt tøj til en kommerciel succes alene.

For selvom flere danskere har fået øjnene op for kombinationen af shopping og bæredygtighed, der til sammen giver bedre forbrugssamvittighed, er det stadig ikke blevet mainstream for danskerne at investere i de økogrønne klæder.

Det siger blandt andet Ulla Skjødt, der er trendchef ved Dansk Mode og Tekstil. Ifølge hende kommer succesen først, når der bliver et bredere udvalg at vælge imellem.

- Succesen bliver først stor, når produkterne er konkurrencedygtige, så det ikke kun handler om, at de er økologiske, men også om at de er virkelig lækre. Folk køber ikke bæredygtigt tøj alene på grund af det bæredygtige element. Styles er vigtigt. For folk vil jo gerne se flotte eller sexede ud - det er det primære formål, når vi køber tøj. Vi vil gerne understøtte eller opbygge vores identitet med det. Og vi vil ikke ligne en kartoffelsæk, siger hun til DR Kultur.

"Det handler om oplysning"

Eva Kruse, der er direktør for Copenhagen Fashion Week, mener, at danskernes manglende investering i det bæredygtige tøj først og fremmest skyldes manglende viden fra forbrugernes side.

- Der har ikke været ret meget fokus på det herhjemme. Så det handler om oplysning og information og om lade forbrugeren blive klar over de muligheder, der er. Inden for fødevarer er vi jo meget med, når det gælder økologien, og derfor er det underligt, at vi ikke ser det samme med moden, siger hun til DR Kultur.

Kan ikke sælge tøj på at være fodformet

Maryam Azmayesh Terps er CSR-manager hos det danske tøjfirma Jackpot, der har stort fokus på bæredygtighed i deres produktion af tøj. Hun nævner lande som Tyskland, England og Holland som lande, hvor der i højere grad er efterspørgsel på Jackpots fokus på bæredygtighed frem for Danmark.

- I lande som England, Tyskland og Holland, får vi mange forespørgsler fra butiksejere på mere bæredygtigt tøj - og derved kan vi konkludere, at der er en kundeforespørgsel. De tyske butikker, der sælger vores varer, de bliver virkelig udspurgt om den bæredygtige produktion i en grad, som vi ikke oplever i Danmark.

Ligesom Ulla Skjødt mener Maryam Azmayesh, at de danske forbrugere først og fremmest går efter formen, og at det bæredygtige aspekt ikke betyder så meget.

- Hvis tøjet er bæredygtigt er det en bonus, men du kan ikke sælge det på, at det er fodformet og bæredygtigt. Mange føler, at tøjproduktionen ikke har noget med dem at gøre, og derfor er det nemt ikke at forholde sig til det, siger hun.

De unge må gøre det populært

Else Skjold, der forsker i mode hos CBS og Designskolen i Kolding, er ikke overrasket over, at lande som Tyskland er blandt trendsætterne, når det gælder bæredygtig mode.

- Tyskerne er rigtig meget foran. Nogle gange er danskerne lidt småforkælede, og her handler det mere om, at det er en dyd at købe nyt. Danskerne vil hellere købe to t-shirts til 150 kroner stykket end en til 300, der er produceret etisk forsvarligt, siger hun.

Else Skjold mener, at den danske forbrugsmentalitet er svær at ændre, og at det derfor er den nye forbrugsgeneration, der må gøre det populært at købe økogrøn mode.

- Det bliver nødt til at komme fra de unge, for mange i min generation er opvokset med et enormt overforbrug, hvor det eneste, de tænker på er, at det næste de skal købe skal være gult, for det er it-farven. Men jeg tror, det er muligt at gøre mainstream. Hvis flere producenter holder fast i det og sørger for noget mere at vælge imellem, så tror jeg, det vil ske, siger hun.

DR K sender programmet Modeugen NU fredag klokken 21.00. Programmet handler om den bæredygtige mode.

Facebook
Twitter